travel, food and lifestyle blog

Followers

[BERITA] Pengawal Keselamatan Bersenjata Rompak Kedai Emas di Setapak | Kedai Emas di KL Festival City Mall Di Rompak

[BERITA] Pengawal Keselamatan Bersenjata Rompak Kedai Emas di Setapak | Kedai Emas di KL Festival City Mall Di Rompak | Lepas kes Pegawai Keselamatan Tembak Mati Pegawai Bank, kini timbul pula berita Pegawai Keselamatan Rompak Kedai Emas. 

Gambar Hiasan
PETALING JAYA: Seorang pengawal keselamatan yang memiliki senjata api merompak sebuah kedai emas di KL Festival City Mall, dekat Setapak pada Khamis.

Rompakan berkenaan berlaku pada pukul 9 pagi dan sumber polis mengesahkan suspek merupakan rakyat Sabah yang menggunakan kad pengenalan palsu.

Timbalan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Polis Kuala Lumpur, Asisten Supritendan, Khairi Ahrasa mengesahkan insiden berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Zakaria Pagan berkata tiada kecederaan mahupun kematian dilaporkan.

Beliau berkata suspek merupakan pengawal keselamatan peribadi kedai emas berkenaan.

Pada 23 Oktober lalu, seorang pengawal keselamatan menembak mati pegawai bank Norazita Abu Talib selepas dia membuka pintu bilik kebal sebuah bank di Subang Jaya.

Suspek berjaya melarikan diri dengan wang rompakan berjumlah RM450,000 daripada bilik kebal bank berkenaan.

Bagaimanapun, polis berjaya menemui semula wang bernilai RM20,000 selepas menahan tiga ahli keluarga suspek dan usaha mengesan pengawal keselamatan berkenaan masih giat dijalankan.

Suspek juga dilaporkan menggunakan kad pengenalan palsu dengan menggunakan alamat terakhir di Tawau, Sabah.

Sumber : mStar 31/10/13

.
Share:

[UMUM] Senyum Macam Mana Awak Nak? | Senyum Satu Sedekah

[INFO] Senyum Macam Mana Awak Nak? | Senyum Satu Sedekah | Kalau senyum pun ada caranya kan. Kena dengan caranya untunglah kita. Kenapa pulak untung? 


Amboi lebor je Cik Kenanga kita senyum
Hadis dari Abu Dzar r.a. bahawa Rasulallah SAW yang bermaksud, “Tidak ada lain dari anak Adam itu sedekah pada tiap-tiap hari yang naik matahari padanya.” Bertanya para sahabat, “Dari mana datangnya harta untuk kami bersedekah wahai Rasulallah?” Sabda Nabi, “Bahawa pintu-pintu kebajikan itu banyak; Tasbih, Takbir, Tahlil, Amar makruf dan nahi (mencegah) mungkar, membuang duri di jalan, mendengar orang pekak, menunjuk jalan kepada orang buta, menunjuk arah perjalanan kepada yang meminta ditunjuk, memberi air minuman kepada yang dahaga, menolong meringankan beban orang yang tidak berdaya. Semua itu sedekah bagi diri kamu.” Malah dalam riwayat yang lain menambah, “Senyum anda terhadap saudara anda adalah sedekah.” (Hadis riwayat Ibn Hiban dan Al Baihaqi)

So , senyumlah seikhlasnya, hati gembira, pahala pun dapat kan hehehe
.
Share:

[BERITA] Sebab Ceraikan Isteri Selepas 3 Jam Kahwin | Tidak Melafazkan Cerai Atas Faktor Emosi

[BERITA] Sebab Ceraikan Isteri Selepas 3 Jam Kahwin | Tidak Melafazkan Cerai Atas Faktor Emosi | Berita hangat semalam Gadis 21 Tahun Jadi Janda Selepas Tiga Jam Nikah [klik] tanpa penjelasan dan membuatkan si gadis dan keluarga mereka hairan. 


BATU MAUNG - "Saya ceraikan isteri dalam keadaan waras."

Demikian pengakuan bekas suami wanita yang dijatuhkan talak tiga hanya selepas tiga jam mereka melangsungkan majlis pernikahan di sebuah masjid di Teluk Kumbar di sini pada Ahad lalu.

Pemuda yang mahu dikenali sebagai Azhar, 19, memberitahu, dia tidak melafazkan cerai ke atas isterinya itu atas faktor emosi sebaliknya berbuat demikian dalam keadaan sedar.

Azhar mendakwa, dia mempunyai sebab-sebab tertentu yang enggan dikongsi dengan pihak luar kerana tidak mahu mengaibkan mana-mana pihak.

Sumber: Kosmo

Jadi tak perlulah rasanya kita menunding jari menuduh siapa yang bersalah dalam hal nie. Sudah semestinya ada sebab sesuatu yang berlaku.

.
Share:

[BERITA] Video Lori Laju Terbalik Di SKVE | Kemalangan Berhampiran Hospital Serdang

[BERITA] Video Lori Laju Terbalik Di SKVE | Kemalangan Berhampiran Hospital Serdang | Hmm. tengoklah, lori sebesar ni pun berani nak mencilok-cilok bawak laju kat jalan raya. Nasib baik terbabas ke tepi, kalau ke tengah jalan habis naya org lain. Tapi dengar cerita ada jugak kete yang kena. Hmmm apa lah nasib kan


"Kejadian berlaku petang tadi[30/10/13] di SKVE menghala ke Hospital serdang.. sedang sahabat ini buat rakaman utk nak laporkan kepada SPAD.. Tentang pemandu lori ini yg memandu laju...sekali terbabas keseberang Jalan bertentangan "_ Sumber: Saksi Kejadian


Maknanya kejadian ni berlaku dekat sangat dah dengan UPM Serdang, sebab lokasi kemalangan ni berhampiran dengan Hospital Serdang. Huh tu memang laluan aku kalau ke Putrajaya tiap-tiap minggu.
.
Share:

[BERITA] Tiga Jemaah Haji Meninggal Dalam Kemalangan | Kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT)

Tiga Jemaah Haji Meninggal Dalam Kemalangan | Kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) | Suka bertukar duka ahli keluarga bila mendapat berita tentang kemalangan ahli keluarga diorang yang memang ditunggu-tunggu kepulangan dari Tanah Suci. 

Tiga Jemaah Haji Meninggal Dalam Kemalangan | Kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT)
Jenazah tiga jemaah Haji yang baru pulang iaitu dua beranak Zainab Awg Hassan, 59, dan Kamarudin Ab Rahman,43, manakala seorang lagi Fatimah Said, 63, ditanam dalam satu liang lahad selepas terbabit dalam kemalangan maut di KM 210.2 Lebuhraya Pantai Timur (LPT) dekat Tol Gambang dekat Kuantan, hari ini. Mereka bertiga baru pulang menunaikan ibadat Haji selepas van yang mereka naiki merempuh belakang lori.- Foto Bernama
KUANTAN - Waris tiga jemaah haji yang menemui ajal dalam kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) di sini awal pagi ini tidak menyangka saat yang ditunggu-tunggu dengan penuh gembira bagi menyambut kepulangan mereka dari Tanah Suci bertukar pilu.

Dalam kejadian 3.40 pagi di KM210.2, LPT dekat Gambang itu, van yang membawa pulang lima jemaah haji ke Kuantan dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) telah merempuh belakang lori muatan bijih besi mengakibatkan tiga maut dan tiga lagi termasuk pemandu cedera.

Tiga yang maut ialah Kamarudin Ab. Rahman, 43, Zainab Awang Hassan, 59, dan Fatimah Said, 63, manakala isteri dan ibu Kamaruddin, Tuan Mazlinawati Tuan Abdullah, 40, dan Rokiah Ibrahim, 63, serta pemandu van Robaie Roslan, 45, kini dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan.

Cucu Fatimah, Nur Syafiqa Lyanna Saidi, 25, berkata, dia tidak sabar menunggu kepulangan neneknya selepas tidak bertemu lebih sebulan, namun mereka sekeluarga reda dengan ketentuan ALLAH SWT.

"Dia (Fatimah) memang kat sana katanya 'happy' sebab tahun lepas dia dah nak pergi cuma tak dapat...tapi tak sangka pulak nak jadi macam ni.

"Keluarga pun terima berita ini (kematian) dengan reda," katanya dalam sebak ketika ditemui pemberita di Jabatan Forensik, HTAA.

Seorang anggota keluarga Kamarudin, Khairul Azhan Zainol, 41, berkata, mereka sekeluarga merancang untuk bercuti ke Pulau Langkawi selepas pulang dari Makkah.

"Saya hubungi biras saya, Mazlinawati (isteri Kamarudin) pada kira-kira jam 4 pagi untuk bertanya sama ada sudah sampai di Kuantan sebab jangka sampai jam 2 pagi namun mereka lewat.

"Ketika menghubungi Mazlinawati saya diberitahu mengenai kemalangan itu dan kami sekeluarga terus bergegas ke HTAA," katanya.

Jenazah ketiga-tiga mereka dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Batu 8, Gambang petang tadi. - Bernama

Sumber: Sinar Harian 30/10/2013


Takziah wa ucapkan kepada keluarga arwah dan Al-Fatihah untuk arwah. 

.
Share:

[SUKAN] Pesanan Piya Kepada Peminat TRW | Final Piala Malaysia Kelantan vs Pahang

[SUKAN] Pesanan Piya Kepada Peminat TRW | Final Piala Malaysia Kelantan vs Pahang | Kehangatan Final Bola Sepak Piala Malaysia makin terasa. Berapa hari je lagi. Yang syoknya dengar khabar Hanya 45 minit 15,000 tiket Final Piala Malaysia habis di jual di Shah Alam . Pergh, memang meriah giler wei.

Kat sini ada pesanan Piya kepada peminat-peminat TRW, untuk perlawanan Final Piala Malaysia tak lama lagi.



So kali ni This is Pantai Timur . Kelantan (TRW) vs Pahang. Jadi kepada peminat-peminat TRW yang akan ke Shah Alam nanti untuk menyaksikan perlawanan Final bolasepak Kelantan vs Pahang. Dengar nasihat Piya elok-elok. Yang paling penting sebelom ke stadium tu diminta berjemaah dulu kalau tak sempat kat rumah, kat stadium pum boleh.  Gud luck untuk Kelantan di Final Piala Malaysia nanti. Gomo Kelate Gomo.
Share:

[POPULAR] Gambar Dan Video Pernikahan Dr. Ezani Masterchef Musim Pertama

[POPULAR] Gambar Dan Video Pernikahan Dr. Ezani Masterchef Musim Pertama |  Siapa masih ingat juara rancangan Masterchef musim pertama, Dr. Ezani Farhana Md Monoto ? Beliau telah melangsungkan pernikahan pada 28 September lepas dengan lelaki pilihan hatinya Dr. Mohd Azrai Abu dan kemudian majlis resepsi mereka telah berlangsung pada 19 Oktober lepas di Bukit Mahkota, Melaka. 

Gambar bersama si suami tercinta Dr. Mohd Azrai Abu
Rakan-rakan master chef yang hadir
Jom kita tengok Video Majlis Pernikahan Dr. Ezani Dan Dr. Azrai


Wa ucapkan semoga ikatan perkahwinan mereka di berkati dan kekal bahagia hingga akhir hayat. Gambar dalam entri ini ialah set gambar perkahwinan dari jurugambar rasmi mereka, Amalina Tuna Photography. Manakala Video pernikahan ini dihasilkan oleh Ridzuan Azizah (Wedding Films).

Sumber: Beautifulnara

Share:

[BERITA] Gadis 21 Tahun Jadi Janda Selepas Tiga Jam Nikah | Lafaz Cerai Talak Tiga Di Hadapan Keluarga

[BERITA] Gadis 21 Tahun Jadi Janda Selepas Tiga Jam Nikah | Lafaz Cerai Talak Tiga Di Hadapan Keluarga | Bingung bila tengok hal-hal sebegini berlaku di Malaysia. Baru nikah tiga jam dah lafaz cerai talak tiga. Talak tiga okay, bukan talak satu atau talak dua. Huh kesian. Tu pun cerai tanpa penjelasan, siap kena tenang-tendang lagi.

Gadis 21 Tahun Jadi Janda Selepas Tiga Jam Nikah

BALIK PULAU , 30 Oktober – Seorang wanita tidak menyangka dirinya akan bergelar janda setelah suaminya melafazkan cerai talak tiga hanya kira-kira tiga jam selepas dia bergelar isteri sesudah mereka bernikah di sebuah masjid di Teluk Kumbar di sini Ahad lalu.

Lebih malang, wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Sasha, 21, turut ditendang oleh bekas suaminya sebanyak dua kali di belakang badan semasa dia meminta penjelasan mengenai perkara tersebut di rumah bekas mertua di Balik Pulau.

“Dia (bekas suami) mula naik angin dan terus melafazkan cerai talak tiga di hadapan ahli keluarga. Ibu bapa saya yang turut berada di situ hanya terkedu.

“Luruh hati saya selepas mendengar talak dijatuhkan sedangkan perkahwinan ini diputuskan oleh kami berdua serta mendapat restu kedua-dua keluarga,” ujarnya menahan sebak. kosmo

Hope lepasni si suami tu buat la penjelasan, takdelah semua bingung kenapa sampai talak tiga tu kan.

Berita berkaitan : Sebab Ceraikan Isteri Selepas 3 Jam Kahwin [klik]

.
Share:

[ARTIS] Video Rasmi Fizo Omar Melamar Mawar FAREEDA | Wedding Proposal Fizo Omar And Mawar

[ARTIS] Video Rasmi Fizo Omar Melamar Mawar FAREEDA | Wedding Proposal Fizo Omar And Mawar | Tahniah wa ucapkan kepada Fizo Omar dan Mawar. (eh eh dah macam sebut nama sendiri pulakkan hahahaha) .


Sangat romantik huh. Harap segala urusan dipermudahkan nanti.


Arahan : Fizo Omar
Produksi : The Malaya

Dengan kerjasama Hot Burger Malaysia & FAREEDA..Nyata Jelita dan juga my sponsors Line Malaysia, Xpax & Drive M7

"Finally....final edit for u guys..just sharing my sweetest moment with her mawar FAREEDA.Nyata Jelita .my wedding proposal.my 1st time being a director n my effort specialy for the special one.alhamdulillah smue berjalan dgn lancar dengan support drpd Paranormal Talents Melakaboy n themalaya team n all the media friends.tq so much.hope u guys like it. There u go". fizoomarfanpage

Sumber Gambar: FAREEDA..Nyata Jelita
Share:

Sepetang Bersama Blogger Masakan Che Mat Gebu | Tiffin Biru Dapur Tanpa Sempadan

Sepetang Bersama Blogger Masakan Che Mat Gebu | Tiffin Biru Dapur Tanpa Sempadan | Terasa amat bertuah bila Che Mat Gebu(PCM) [klik] sudi menerima kunjungan kami ke rumahnya. Bak kata seorang dari pengikut blognya "Bukan senang nak jumpa chefAdnan Ibrahim ni tau..kalau dia nak jumpa memang terasa riang teramat sangat " . Memang benar dan tidak dinafikan.

Sepetang Bersama Blogger Masakan Che Mat Gebu | Tiffin Biru Dapur Tanpa Sempadan
Tak sah kalau ke Rumah PCM jika tak bergambar bersama Tiffin Biru miliknya.
Blogger masakan Che Mat Gebu! Sapa tak kenal ? Petik je nama dia kat mana pun, pasti ada yang teruja. kan ehehehhe.

Ini komen dari salah seorang dari peminatnya kat Instagram
Ini pula komen dari peminatnya kat Facebook
Bila sampai je kami di rumah PCM di Sedenak, pintu dah terbuka luas menandakan kedatangan kami di tunggu-tunggu. Disambut dengan senyuman dan penuh ikhlas. Hati rasa excited, mana taknya baru firstime jumpa PCM nie kan. 

Tak sempat duduk terus meluru ke dapur. Huh. Tengok apa ye? Nah tengok hidangan makanan yang dah siap tersedia untuk kami. Erkkkk kbai

Pavlova
Kek Coklat Kukus Lapis Cheese Sama Ais krim
Popia
Sebelum makan makanan-makanan yang menggiurkan nie kami dihidangkan dengan nasi dulu, macam-macam lauk ada, gulai ikan, sotong, daging, sayur dan macam-macam lagi. 

Sepetang Bersama Blogger Masakan Che Mat Gebu | Tiffin Biru Dapur Tanpa Sempadan
Makan beradab. eh kbai
Perut wa ni cepat keyang, terpaksa surrender awal-awal sebab nak simpan untuk makan Pavlova [klik] tu. ehehehe. nyum nyum. Ha nampak tak permainan wa. ekekekke.

Erkkk, Alhamdulillah, thank you PCM. Kenyang kami sampai ke malam.Masakan PCM memang umph, wallaweh sedap. Semoga pintu rezeki PCM sentiasa terbuka amin. Korang-korang yang nak resepi kaw-kaw punya sila la ke blog masakan  tiffinbiru.com [klik] .

Sepetang Bersama Blogger Masakan Che Mat Gebu | Tiffin Biru Dapur Tanpa Sempadan

Sambungan kepada entry ke 500 blog www.mawardiyunus.com, [TRAVEL] Selatan Tanah Air Smenanjung . 

Sumber Gambar : Che Mat Gebu , Qaseh Dalia

Share:

[TRAVEL] Selatan Tanah Air Smenanjung | Blogger Trip

[TRAVEL] Selatan Tanah Air Smenanjung | Blogger Trip | Semalam 27/10/2013, kitaorang berenam ke Selatan tanah air semenanjung huh memang perjalanan yang agak jauh. Makan masa hampir 3 jam lebih. Memang memenatkan. 


Antara mereka yang join ke Selatan tanah air semenanjung semalam, MK Syahir, Shawn Razaleigh, Iffah Afeefah, Qaseh Dalia dan Mierza. Alhamdulillah perjalanan kami lancar dengan izin Allah. Kemana agaknya kami pergi ya? Ha nantikan entry seterusnya.

Share:

[PERIBADI] Geng Whatsapps Sekolah Menengah

[PERIBADI] Geng Whatsapps Sekolah Menengah | Kalu dok layan geng-geng ni ber wassap memang tak terbalas la wa, asyik kena buli . huh Sabo jela. meme palo ting tong semo. Asyik keno je aku. Sejak time sekoloh dulu lagi . hahahaha. Geng geng yang mano memeang spakat belako. Keno dendo tok buat kerjo sekoloh pun sekelas hahahhaa.

Tengok ni bukti ado, hmm meme la puok ni gak. Gege riuh  ahahahhaaha. 

Klik pada imej untuk paparan lebih jelas

Ha ado bukti skali tu ahhahahaa. Kadang-kadang nok suko pom ado dok laye puok nie. 

Hok suko pege bola ni namo dio Che Siti Wan Kembang eh eh silap. Che Siti Bahirah. Ekekekeke

Hok suko wat muko gersang malam-malam ni namo dio Raja Hafendi.. kbai

Hok suko test kasut sajo tapi tok suko beli ni namo dio Ika. hahahha

Hok ni plop, suko dok kankang atas jambatan. kahkah. Namo dio Raja Mohd Hazwan.

Semua dah ada kerjaya masing-masing. Dah berjayo semua. Alhamdulillah. Yang penting tok nikoh lagi blako hahahaha. Hilang sunyi kalau ado geng ni. Kalau jumpa meme riuh rendah la. Tapi lamo doh tok jupo duduk lepak-lepak skali. 

Btw geng aku time sekolah menengah dulu bukan nie je. Ramai lagi. Tapi yang asyik dok ngusik aku diorang ni la. hahahaha. Tetiba raso rindu geng-geng nie. huhuhu. Hope nanti leh jupo lagi kampung.

.





Share:

[UMUM] Untung Pelaburan Emas | Dinar Emas Malaysia

[UMUM] Untung Pelaburan Emas | Dinar Emas Malaysia |  Huh rata-rata ramai rakyat Malaysia semakin sedar akan kepentingan membuat pelaburan terutamanya pelaburan emas termasuk kawan-kawan wa. Buktinya ada yang dah mula mengambil langkah awal dengan membeli dinar-dinar emas.



Hek eleh kecik jepun kan, letak dalam lubang idung pun leh masuk ekekekee. Hey dey, kecik bukan sebarang kecik tau. Ha. Makin hari rege si kenit ni (Dinar Emas) melambung naik tau. Pelaburan emas ni sememangnya merupakan pelaburan yang bukan sahaja amat-amat menguntungkan malah boleh menjana kekayaan dan kemewahan.

Makin lama nilai emas makin meningkat dan dalam beberapa tahun mendatang nilainya bakal meningkat berganda-ganda lagi. Untuk check harga emas terkini korang leh check kt publicgold.com.

Tapi hati-hati, dalam keghairahan melabur, terlalu ramai orang yang tersilap langkah. Oleh kerana ilmu mereka tentang emas terlalu cetek atau tidak wujud langsung, ramai orang yang telah tertipu dan menanggung kerugian – walaupun harga emas naik dan terus naik!

Jangan tanya wa lebih-lebih, wa pun baru sedar akan Untungnya Pelaburan Emas ni. Baru semalam kot, sebab member wa la kan. Dia dah beli awal-awal. Untuk simpanan mas kawin katanya. Ehem ehem.. ekekekek. Kbai
Share:

[ARTIS] Majlis Pernikahan Diana Amir Dan Muhammad Habib Bullah | Video Akad Nikah Di Masjid Besi Putrajaya

[ARTIS] Majlis Pernikahan Diana Amir Dan Muhammad Habib Bullah | Video Akad Nikah Di Masjid Besi Putrajaya  | Alhamdulillah malam ni 25 Oktober 2013 pelakon bertudung cantik jelita Diana Amir telah selamat di ijab qabul kan dengan lelaki pilihan hatinya Muhammad Habib Bullah A. Rahman tepat jam 9.30 malam.


Majlis akad nikah mereka telah berlansung di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya atau lebih dikenali sebagai Masjid Besi. Pihak perempuan menerima hantaran berupa senaskah al-Quran, sebentuk cincin emas dengan mas kahwin RM 1,000.

Majlis Pernikahan Diana Amir Dan Muhammad Habib Bullah

Alhamdulillah dengan sekali lafaz Diana Amir telah sah menjadi isteri kepada Muhammad Habib Bullah A. Rahman.




Wa ingin ucap kan tahniah kepada Diana Amir dan suami beliau Muhammad Habib Bullah. Semoga ikatan perkahwinan yang dibina kekal bahagia hingga akhir hayat. Amin. Kalau tahu dekat wa dah pergi ekekekeke. 


Kredit gambar: Henry Yamashita
.
Share:

[PERIBADI] Dapur Baru Dah Berasap | Perasmian Dapur Baru

[PERIBADI] Dapur Baru Dah Berasap |  Perasmian Dapur Baru | Huh dah hampir sebulan rasanya kami pindah ke rumah sewa baru tu. Alhamdulillah apartment baru tu selesa . Cukup lengkap, siap ada pakage tong gas dengan gas-gas sekali hahahaha. Memandangkan periuk belanga takdak dekat sebulan jugak kami makan megi atau makan kat luar je. 

Tapi bila roomate wa balik je dari kampung hari raya haji aritu. Tooo dio, serba lengkap dia bawak. Wa asyik-asyik. semangat rasa nak masak-masak. Huh ko pandai masak ker mawardi ?? (krik krik krik bunyi cengkerik) . Lol. Apa susah blog tiffinbiru.com kan ada untuk rujukan. ekekekeke

Tapi kalau periuk belanga cukup lengkap pun kalau takda lauk pauk sayur bawang nak di masak tak jadi apa juga kan hehehe.


Akhirnya semalam perasmian memerasapkan dapur baru kitaorang . Hahahhaaha.Ada orang tanya " Telur jer"  Erkkkk goreng telur jela dulu. Hahahahha. Tu pun goreng telur nak makan dengan mee hoon sup segera. Erkkkk mcm pelik jekan. Ah apapon tak boleh kan. Kami boleh aje ahahhahaa. 

Pssstttt. pasni cubaan nak masak mee bandung pulak. hahahaha. Nantikan kemunculan entry resepi Mee Bandung Teruna eh eh kbai. (Erkkk matilaaaa.. che mat gebu, tolonggggggggggggg)



Share:

[UMUM] Pembentangan Bajet 2014 secara langsung (live) | Portal Bajet 2014

[UMUM] Pembentangan Bajet 2014 secara langsung (live) |  Portal Bajet 2014 | Sudah semestinya ramai yang tertunggu-tunggu  Pembentangan Bajet 2014 ni. So kat sini wa nak share sikit, kat mana korang semua boleh akses Pembentangan Bajet 2014 secara langsung (live) .

Sumber Gambar
Perbentangan Bajet 2014 oleh YAB Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia dan Menteri Kewangan di Dewan Rakyat pada Jumaat, 25 Okt 2013 (Jumaat) pukul 4.00 petang.

Stesyen televisyen seperti RTM, TV3, NTV7, ASTRO, TV AL HIJRAH dan BERNAMA membuat liputan siaran langsung, Pembentangan Bajet 2014 juga akan disiarkan secara langsung (webcasting) melalui Portal Bajet 2014. Siaran langsung ini boleh didapati dengan melayari Portal Perbendaharaan Malaysia di www.treasury.gov.my

Teks Ucapan Bajet 2014 dan laporan Ekonomi 2013/2014 juga boleh dimuat turun dari Portal Perbendaharaan Malaysia selepas YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak membentangkan Bajet 2013.

Selain daripada itu, Bajet 2014 juga boleh diakses melalui: :

Pautan menerusi laman web agensi-agensi di bawah Kementerian Kewangan seperti berikut:

.

Share:

[BERITA] Suami Minta Henti Sebar Gambar Dan Video Kematian Norazita | Mangsa Rompak Dan Bunuh Pegawai AmBank

[BERITA] Suami Minta Henti Sebar Gambar Dan Video Kematian Norazita | Mangsa Rompak Dan Bunuh Pegawai AmBank | Memandangkan Gambar dan Video bunuh Norazita telah tersebar luas, suami kepada arwah Norazita meminta agar henti sebar gambar dan video tersebut untuk menjaga sensitiviti keluarga. Tambah pula kerana anak-anak beliau yang masih kecil. 

Suami mangsa, Irwan Kamarudin mententeramkan anak bongsunya, Muhd Hazimy ketika menunggu mayat isterinya dibedah siasat. - Foto Sinar Harian oleh NUR FARHANA ABDUL MANAN
KUALA LUMPUR - Suami kepada pegawai Ambank, Norazita Abu Talib, yang ditembak mati dalam kes rompak dan bunuh semalam, meminta semua pihak memadam dan menghentikan sebaran gambar dan video kematian isterinya demi menghormati sensitiviti keluarga.

Irwan Kamarudin, 37, berkata penyebaran gambar itu akan lebih menyedihkan keluarga kerana gambar itu memperlihatkan keadaan tidak elok mangsa.

"Saya harap semua dapat memadamkan gambar dan video insiden kematian isteri saya," katanya ketika dihubungi Bernama di sini selepas pengebumian isterinya di kampung halaman Allahyarham di Kampung Air Hitam Labu, Kampar, Perak.

Norazita, 37, ditembak di muka oleh seorang pengawal keselamatan bank itu sendiri selepas Norazita membuka pintu bilik kebal bank itu di Jalan USJ Central 2, Subang Jaya, semalam.

Susulan kejadian, gambar dan rakaman video selama 32 saat tentang kejadian itu tersebar dalam laman Facebook hari ini.

Pagi ini, Irwan bersama dua anaknya, Nurnisa Nabilah, 12, Muhd Hazimy, 8, serta saudara maranya hadir di Bilik Mayat Hospital Serdang untuk pengecaman mayat isterinya.

Suasana pilu menyelubungi bilik mayat itu dengan Irwan cuba ditenangkan anggota keluarganya sambil menangis setelah beliau membuat pengecaman jenazah isterinya.

Malah mereka menunggu sehingga 2 petang sehingga laporan bedah siasat selesai dijalankan dan menuntut jenazah untuk dikebumikan.

Nurnisa Nabilah berkata, kebiasaannya ibunya akan menghantar dia dan adiknya ke sekolah namun semalam, disebabkan kesibukan kerja, ayahnya terpaksa menghantar mereka ke Sekolah Kebangsaan Subang Bestari, Subang, di sini.

"Dalam 7.30 malam saya terima panggilan dari mak saudara cakap mama dah tiada," katanya.

Sementara itu, pengurus bank berkenaan Lyonel Tan berkata kejadian ini pertama kali berlaku di bank berkenaan.

"Arwah merupakan seorang pekerja yang rajin dan bertanggungjawab dalam melaksanakan urusan penting seperti khidmat pelanggan," katanya. 

Pengerusi Kumpulan AmBank, Tan Sri Azman Hashim turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga Norazita. 

"Bagi pihak Kumpulan AmBank, kami ingin merakamkan ucapan takziah, doa dan ingatan kali buat keluarga Allahyarham di saat yang begitu sukar ini," katanya menerusi satu kenyataan. 

Kumpulan AmBank bekerjasama rapat dengan polis dalam siasatan kejadian itu dan menyalurkan segala bantuan yang diperlukan kepada anggota keluarga Allahyarham.

Di KAMPAR, jenazah Norazita selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Ayer Hitam Labu di sini pada pukul 7.30 malam ini.

Jenazah dibawa pulang ke rumah keluarganya kira-kira pukul 6.55 petang dari Hospital Serdang, Selangor sebelum dikebumikan bagi memberi peluang anggota keluarga, rakan-rakan dan penduduk kampung menziarahi jenazah.

Bapa Allahyarham, Abu Talib Mohd Isa, 75, yang ditemui di rumahnya berkata beliau dan keluarga reda dengan pemergian anak keduanya itu.

"Kali terakhir kami jumpanya pada hari raya korban lepas. Dia juga sempat jumpa adik beradik dan saudara mara," katanya yang mempunyai lima anak.

Ditanya mengenai dua anak Norazita, Abu Talib berkata isterinya Norsham Abdul Kader, 63, akan berada di rumah anaknya di Kuala Lumpur untuk menjaga cucu mereka sehingga hujung tahun ini.

Mengenai tindakan yang akan diambil berhubung pembunuhan anaknya itu, Abu Talib menyerahkan kepada polis untuk menyiasat.

"Kita sepatutnya mempunyai sifat seperti manusia lah. Kalau nak rompak, rompak jer lah duit. Tapi jangan lah sampai membunuh," katanya. - Bernama

Sumber : Sinar Harian

.
Share:

[IKLAN] Tempahan LUKISAN KARIKATUR PENGANTIN | KORAKORAARTDESIGN

[IKLAN] Tempahan LUKISAN KARIKATUR PENGANTIN | KORAKORAARTDESIGN | Abadikan memori manis bersama tersayang dengan lukisan Karikatur korang. KORAKORAARTDESIGN ada menyediakan perkhidmatan melukis karikatur pengantin untuk anda.


Sesuai utk dijadikan Hadiah Perkahwinan, Kenangan, Hiasan Majlis Perkahwinan, Hiasan Bilik/Booth Pengantin, Kad Kahwin, Banner, Bunting, Guestbook, Doorgift & sebagainya. 


Karikatur Hitam Putih

Karikatur Berwarna

Sebarang pertanyaan/tempahan boleh hubungi kami ditalian 019-9222076 atau inbox ke FanPage kami Karikatur Dan Potret Pengantin [klik] .

Follow IG kami di KORAKORAARTDESIGN unttk mengikuti perkembangan terbaru serta promosi dari kami.

.
Share:

[BERITA] Dua maut, dua cedera ditikam di stesen LRT Gombak dan LRT Taman Melati | Lelaki Tekanan Sakit Jiwa Menyerang Orang Awam

Dua maut, dua cedera ditikam di stesen LRT Gombak dan LRT Taman Melati | Lelaki Tekanan Sakit Jiwa Menyerang Orang Awam | Terkejut dengan berita ni, isu kematian Pegawai bank maut ditembak mati pengawal keselamatan semalam masih lagi segar. Hari ni muncul pula kes baru.



Kuala Lumpur: Dua maut manakala dua cedera ditikam seorang lelaki dipercayai mengalami tekanan jiwa dalam dua kejadian berasingan berhampiran LRT Gombak dan LRT Taman Melati.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.20 pagi tadi, dua wanita berusia 60 dan 40 tahun iaitu pemilik dan pekerja kedai runcit ditikam suspek berusia 26 tahun yang juga penghantar rokok. 

Selepas kejadian itu, suspek memandu van rokok berkenaan melarikan diri ke LRT Taman Melati lalu melanggar sebuah van membawa mineral. 

Berita Harian Online difahamkan, suspek adalah seorang penuntut ajaran sesat dan ketika ditangkap mulutnya membaca sesuatu.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Asisten Komisioner Khairi Ahrasa, mengesahkan suspek keluar lalu menikam pemandu van berkenaan sebanyak tiga tikaman dan mangsa maut di lokasi kejadian.

"Suspek kemudian larikan diri pula ke Jalan Tumbuhan kira-kira 200 meter dari lokasi itu dan melanggar sebuah kereta Toyota Prius yang dipandu remaja lelaki.

"Suspek kemudian keluar dan menikam pula pemandu kereta terbabit yang turut maut di tempat kejadian," katanya ketika ditemui dilokasi kejadian. 
Khairi berkata, orang ramai yang menyedari kejadian itu berusaha menahan suspek menyebabkan berlaku pergelutan dan merampas pisau rambo yang digunakan suspek.

Sumber: BeritaHarian

Yang paling menakutkan tu bila dapat tahu tentang lokasi kejadian di LRT Taman Melati. Wa selalu ke sana jika ke rumah Pari-pari putih. 
Share:

[BERITA] Banjir Lumpur Di Cameron Highlands | Tiga maut akibat perlepasan air empangan Cameron Highlands

Banjir Lumpur Di Cameron Highlands | Tiga maut akibat perlepasan air empangan Cameron Highlands | Air yang dilepaskan daripada empangan janakuasa elektrik Sultan Abu Bakar selepas siren amaran dibunyikan sama ada didengari atau tidak dipedulikan telah menyebabkan kematian dan kemusnahan di Lembah Bertam.

Banjir Lumpur Di Cameron Highlands

KUALA LUMPUR: Tiga terbunuh dalam kejadian banjir kilat selepas air Sungai Bertam melimpah ekoran pelepasan air empangan Sultan Abu Bakar, Ringlet di sini awal hari ini.

Dua mangsa lemas manakala seorang lagi maut akibat serangan jantung, menurut laporanBernama.

Kejadian pada pukul 1 pagi itu turut menyebabkan seorang wanita Indonesia hilang dipercayai dihanyutkan arus deras dan seorang lelaki cedera.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands DSP Mohd Zahari Wan Busu dipetik berkata arus deras dan banjir kilat itu memusnahkan kira-kira 80 rumah dan beberapa kenderaan di kawasan penempatan Lembah Bertam itu.

Dua yang mati lemas ialah lelaki Bangladesh dikenali sebagai Jahangir, 30-an, dan wanita Indonesia yang hanya dikenali sebagai Kesmat, 46. Satu mayat ditemui di dalam sebuah rumah dan satu lagi di bawah runtuhan rumah yang lain.

Lelaki yang mati akibat serangan jantung ialah Tan Tuck Choi, 51. Mangsa mati dalam perjalanan ke Hospital Sultanah Kalsom di sini, awal pagi ini.

Mohd Zahari berkata mangsa yang masih hilang dipercayai dihanyutkan arus deras dikenali sebagai Jarwati, 17, manakala lelaki yang cedera Ho Kim Way, 38, kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.

"Ho cedera ketika cuba menyelamatkan diri dalam kejadian itu," katanya. Kawasan yang terlibat dalam kejadian itu menempatkan rumah penduduk dan rumah setinggan berhampiran kebun sayur. Berikutan kejadian itu Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Lembah Bertam ditutup hari ini.

Terdahulu Mohd Zahari berkata air empangan di Ringlet itu terpaksa dilepaskan bagi mengelak empangan itu pecah berikutan hujan lebat yang berterusan sejak 7 petang semalam.

Pelepasan air empangan pertama dibuat pada 12 tengah malam diikuti pada jam 1 pagi dan seterusnya pada 2.45 pagi yang menyebabkan air di Sungai Bertam melimpah secara mendadak dan mengakibatkan banjir kilat.

Beliau berkata berikutan kejadian itu, seramai 54 orang dari 12 keluarga dipindahkan ke dewan orang ramai Ringlet.

Sementara itu Timbalan Penguasa Balai Bomba Zon 3 Pahang Yusmaizi Zulkifli berkata paras air normal di empangan itu ialah 3.498 meter dan pelepasan air dilakukan ketika paras air mencecah 3.508 meter.

Tinjauan hari ini mendapati cuaca panas sehingga tengah hari bagaimana hujan renyai mula turun pada sebelah petang.

Anggota Parlimen Cameron Highlands Datuk Seri G.Palanivel turut melawat kawasan kejadian dan memaklumkan bantuan akan disalurkan dalam masa terdekat.


Sumber:AstroAwani
Share:

[BERITA] Pegawai bank maut ditembak pengawal keselamatan | Pegawai bank mati ditembak di kepala

[BERITA] Pegawai bank maut ditembak pengawal keselamatan | Pegawai bank mati ditembak di kepala | Harapkan pagar, pagar makan padi. Pegawai keselamatan yang sepatutnya menjaga keamanan bertindak merompak wang di dalam bilik kebal dan menembak mati seorang pegawai bank di bahagian kepala. 

Kejadian berlaku pukul 6.18 petang ketika mangsa, Norazita Abu Talib, 37, difahamkan memasuki bilik berkenaan bersama empat lagi pegawai bank serta suspek untuk menyimpan wang.

Pegawai bank maut ditembak pengawal keselamatan
Kejadian rompakan yang mengorbankan nyawa seorang pekerja Ambank.
SUBANG JAYA: Seorang pegawai bank maut selepas ditembak seorang pegawal keselamatan bank yang mahu merompak wang di dalam bilik kebal bank terbabit.

Kejadian berlaku di cawangan bank berkenaan di USJ 2 Sentral, Subang Jaya.

Menurut sumber polis, mangsa seorang wanita berusia 37 tahun, difahamkan bersama suspek serta empat lagi pegawai bank berada di dalam bilik kebal dipercayai mahu menyimpan sejumlah wang kira-kira pukul 6.18 petang.

Bagaimanapun suspek yang berasal dari Sabah yang bersenjatakan 'pump gun' itu telah melepaskan tembakan dan mengenai kepala mangsa.

Suspek kemudiannya telah melarikan diri bersama sejumlah wang dengan menaiki motosikal.

Bagaimanapun, jumlah wang yang dilarikan tidak diketahui.

Read more at: AstroAwani


Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'undari Dia kita datang dan kepada Dia kita pulangAl- Fatihah buat arwah . 

.
Share:

[ARTIS] Lisa Surihani Dan Yusry KRU Sokong Pasukan Bola Kelantan | Gomo Kelate Gomo

[ARTIS] Lisa Surihani Dan Yusry KRU Sokong Pasukan Bola Kelantan | Gomo Kelate Gomo | Jika dulu Gambar Fahrin Ahmad ber jersi JDT ternyatalah Fahrin menyokong pasukan bola sepak JDT. Tapi kali ni pasangan bahagia bahagia Lisa Surihani dan suaminya Yusri KRU pula muncul dengan memakai jersi Kelantan.

Bukan cakap kosonglahkan, sini ada videonya hahahhaha


Yusry KRU " Kita doakan Kelantan buat yang terbaik lah " .

Bukan senang nak tengok orang yang bukan berasal dari negeri Kelantan ni sarung jersi Red Worrior ni. Apapon Good Luck untuk pasukan Kelantan nanti. Gomo Klate Gomo. Serlahkan Semangat Red Worrior .

.
Share:

[BERITA] Sultan Brunei Isytihar Laksana Hudud | Brunei Laksana Hukum Hudud

Sultan Brunei Isytihar Laksana Hudud | Brunei Laksana Hukum HududSultan Hassanal Bolkiah iaitu sultan Brunei telah Isytihar Laksana Hukum Hudud di Brunei semalam.

[BERITA] Sultan Brunei Isytihar Laksana Hudud | Brunei Laksana Hukum Hudud
Sultan Hassanal Bolkiah
Bandar Seri Begawan: Sultan Brunei semalam memperkenalkan hukuman hudud, termasuk merejam sampai mati mereka yang didapati bersalah kerana berzina. Mengumumkan keputusan itu, beliau merujuk langkah berkenaaan sebagai yang bersejarah pelaksanaan undang-undang Islam sebenar di negara itu. 

Sultan Hassanal Bolkiah, 67, antara lelaki terkaya di dunia, berkata, akta baru undang-undang syariah yang dikaji selama bertahun-tahun itu diperkenalkan secara rasmi semalam di negara yang kaya dengan minyak itu mengikut tempoh percubaan selama enam bulan. 

Berdasarkan kes terhadap individu, undang-undang itu meliputi hukuman termasuk merejam hingga mati kerana berzina, memotong tangan kerana mencuri dan sebat kerana pelbagai kesalahan seperti pengguguran kandungan hingga kepada meminum arak.

Akta itu bagaimanapun hanya tertakluk kepada umat Islam. 

“Dengan izin Allah, dengan menguatkuasakan undang-undang ini, tanggungjawab kami terhadap Tuhan sudah ditunaikan,” katanya. 

Sebagai pemimpin negara yang keluarganya menguasai negara yang kaya dengan minyak itu selama enam abad, beliau pertama kali menggesa hukuman hudud dilaksanakan pada 1996. 

Brunei sebelum ini mengamalkan pemerintahan lebih konservatif berbanding negara jiran Islamnya di Asia Tenggara iaitu Malaysia dan Indonesia, seperti mengharamkan penjualan dan kegiatan minum arak secara terbuka. -AFP

.
Share:

[HIBURAN] Lirik Lagu Tetap Menantimu - Nomad | OST Love You Mr. Arrogant

Lirik Lagu Tetap Menantimu - Nomad | OST Love You Mr. Arrogant | Semakin hari semakin ramai yang bercakap tentang Mr. Arrogant . Siapa Mr. Arrogant tu sebenarnya ? Huh tak boleh jadi nie. Wa tak tengok pun Love You Mr. Arrogant . 

Love You Mr. Arrogant
Love You Mr. Arrogant
Nampak gayanya wa kena download la drama Love You Mr. Arrogant [klik] ni dari mula dan tengok dari mula.


Lirik Lagu Tetap Menantimu - Nomad (OST Love You Mr. Arrogant)

Aku menyedari telah jatuh cinta
Tapi aku tak bisa mengungkapkan
Terasa bahagia ku mencintaimu
Walaupun kau belum mencintaiku

Aku di sini kan selalu menunggu
Yang selalu ada di setiap waktumu
Selalu menanti jawapanmu
Untuk cinta yang terakhir

Semakin ku bisa untuk menyayangi
Semakin ku bisa untuk mengerti
Dari semua hidupmu yang ku mimpikan
Kan ku hapus semua menjadi indah

Tak akan pernah hilang rasaku
Cinta yang membawa dalam hatiku
Bagai mata yang tak terpejam
Aku tetap menantimu

Aku di sini kan selalu menunggu
Yang selalu ada di setiap waktumu
Selalu menanti jawapanmu
Untuk cintamu

Tak akan pernah hilang rasaku
Cinta yang membawa dalam hatiku
Bagai mata yang tak terpejam
Aku tetap menantimu
Aku kan tetap menantimu

.
Share:

[INFO] 10 INFO TENTANG BAYI | IBU BAPA PERLU TAHU





[INFO] 10 INFO TENTANG BAYI | IBU BAPA PERLU TAHU | Rasanya bukan mereka yang bergelar ibu bapa je yang perlu tahu tentang hal sebegini. Kerana setiap insan yang lahir kat atas dunia ni mampu untuk menjadi ibu bapa dengan izin NYA. Untuk persediaan mendatang hehehehe. Artikel berkaitan : 22 Cara Didik Anak Mengikut Islam [klik]


1. Sekitar usia 3 bulan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya.

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagi reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel .


.
Share:

[PERIBADI] Laman Sosial Mawardi Yunus | Jom Follow

[PERIBADI] Laman Sosial Mawardi Yunus | Jom Follow | Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada awak- awak semua. Semoga berbahagia la selalu ye hehehe. Hari ni wa nak share pasal sosial network yang wa ada dan wa paling suka selain berblog nie.

Yang Pertama wa rasa semua orang ada kot kan, Facebook [klik].

Sapa tak tahu pasal Facebook kan. Boleh dikatakan kalau jumpa member baru , mesti diorang tanya Facebook ada ke tak. Paling senang cite Facebook ni leh ganti name card la buat masa sekarang. Disini juga adalah tempat untuk cari kawan-kawan lama.

Yang diranking Kedua bagi aku adalah Twitter [klik]. Laman sosial ni ada bezanya dengan Facebook [klik]

https://twitter.com/mawardiyunus
Biasanya peminat Twitter [klik] ni suka update status lebih kerap. Kalau boleh semua benda dia buat dia nak tweet kat sini. 

Yang Ketiga , Instagram [klik]. Biasanya pengguna Smartphone la yang dapat guna Application nie. 

http://instagram.com/mawardiyunus/
Function  Instagram [klik] lebih kepada Photography. Sesuai kepada pencinta photo. Haa itu termasuk wa la kan. Tambahan pula sekarang Instagram [klik] ni dapat di sesuaikan dan di gabungkan dengan banyak application camera smartphone yang hebat-hebat.

Kepada sesiapa yang sudi untuk follow dan add saya di mana-mana laman sosial saya ni silakanla. Just Right Klik kat gambar tu je. Dan kalau sudi gak silala like page FB wadi https://www.facebook.com/MawardiYunusBlog

Share:

[KREATIF] New Laptop Cooler | Laptop Tanpa Cooler

[KREATIF] New Laptop Cooler | Laptop Tanpa Cooler | Perkara unik yang aku jumpa bila balik kampung untuk bercuti. Tujuan asal nak melawat kawan aku yang sakit, bila pergi umah dia je lain plak yang jadi.. hahahaha.


Tengoklah sendiri gambar tu betol-betol..Unik betol kawan aku sorang ni. Bila laptop tak ada cooler macam ni la jadinya.. agagag.. Kreatif betol la kawan aku ni sorang. Maaf belom ada kat mana-mana pasaran lagi hahahaha

p/s: don't try this at home. hahahah.


Share:

[INFO] Kamera Pertama Di Dunia | Betul Ke Bohong

[INFO] Kamera Pertama Di Dunia | Betul Ke Bohong | Pernah ke korang tengok rupa sebenar kamera yang pertama sekali yang dicipta kat dunia nie? Banyak epik dan banyak sungguh khabar beritanya. Termasuklah kamera yang ada kat bawah nie. Artikel berkaitan: Wujud Makhluk Halus melalui Kamera .

Kamera Pertama Di Dunia

Kamera ialah alat yang digunakan untuk merakam imej sebagai gambar foto yang pegun atau satu susunan imej bergerak (filem atau video). Istilah ini serta kamera masa kini berevolusi dari camera obscura, frasa bahasa Latin bagi "bilik gelap", suatu mekanisme awal bagi memaparkan imej, yang mana seluruh bilik yang berfungsi sebagai sistem penghasilan imej tepat pada masa. Camera obscura ini mula-mula dicipta oleh ahli sains Muslim bernama Abu Ali Hasan Ibn Al-Haithamdan disifatkan dalam buku beliau bertajuk Kitab al-Manazir ("Buku Optik", 1015-1021). Saintis berbangsa Inggeris Robert Boyle dan Robert Hooke kemudiannya mencipta camera obscura yang mudah alih sekitar 1665-1666.[2]

Kamera boleh berfungsi melalui cahaya spektrum nyata atau melalui bahagian-bahagian lain pada spektrum elektromagnetik. Sesebuah kamera biasanya berlampirkan sejenis rongga dengan satu bukaan di sebelah bagi memasukkan cahaya, dan satu permukaan rakaman atau pandangan bagi menangkap cahaya itu pada sebelah yang lain. Kebanyakan kamera mempunyai sebutir lensa yang terlatak di hadapan bukaan kamera untuk mengumpul cahaya yang masuk dan untuk memfokuskan imej, atau sebahagian imej, pada permukaan rakaman. Diameter bukaan itu biasanya dikawal oleh satu mekanisme diafragma, namun ada kamera yang mempunyai bukaan bersaiz tetap. Sumber Wikipedia

Jap..jap...jap, tapi ada sesuatu yang musykil tentang gambar nie? Korang perasan tak? 
Dah kata tu kamera pertama kat dunia!! kamera yang ambil gambar kamera pertama tu apa plak kan? ekekekekekek.

Apa komen diorang tentang kemusykilan nie.


Sebenarnya banyak lagi kekeliruan tentang kamera pertama kat dunia nie. Ada yang kata yang ni dan ada yang kata yang lain. Ada juga kata kamera pertama yang dicipta tak sebesar tu dan macam-macam lagi. So, wa pun tak tahu yang mana sebenarnya. Adakah betol-betol kamera yang kat dalam gambar tu atau kamera yang jenis lain. 

.

Share:

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

MENARIK MINGGU INI

RAKAN BLOGGER

Labels

Blog Archive