travel, food and lifestyle blog

Monday, October 21, 2013

[INFO] Kamera Pertama Di Dunia | Betul Ke Bohong

[INFO] Kamera Pertama Di Dunia | Betul Ke Bohong | Pernah ke korang tengok rupa sebenar kamera yang pertama sekali yang dicipta kat dunia nie? Banyak epik dan banyak sungguh khabar beritanya. Termasuklah kamera yang ada kat bawah nie. Artikel berkaitan: Wujud Makhluk Halus melalui Kamera .

Kamera Pertama Di Dunia

Kamera ialah alat yang digunakan untuk merakam imej sebagai gambar foto yang pegun atau satu susunan imej bergerak (filem atau video). Istilah ini serta kamera masa kini berevolusi dari camera obscura, frasa bahasa Latin bagi "bilik gelap", suatu mekanisme awal bagi memaparkan imej, yang mana seluruh bilik yang berfungsi sebagai sistem penghasilan imej tepat pada masa. Camera obscura ini mula-mula dicipta oleh ahli sains Muslim bernama Abu Ali Hasan Ibn Al-Haithamdan disifatkan dalam buku beliau bertajuk Kitab al-Manazir ("Buku Optik", 1015-1021). Saintis berbangsa Inggeris Robert Boyle dan Robert Hooke kemudiannya mencipta camera obscura yang mudah alih sekitar 1665-1666.[2]

Kamera boleh berfungsi melalui cahaya spektrum nyata atau melalui bahagian-bahagian lain pada spektrum elektromagnetik. Sesebuah kamera biasanya berlampirkan sejenis rongga dengan satu bukaan di sebelah bagi memasukkan cahaya, dan satu permukaan rakaman atau pandangan bagi menangkap cahaya itu pada sebelah yang lain. Kebanyakan kamera mempunyai sebutir lensa yang terlatak di hadapan bukaan kamera untuk mengumpul cahaya yang masuk dan untuk memfokuskan imej, atau sebahagian imej, pada permukaan rakaman. Diameter bukaan itu biasanya dikawal oleh satu mekanisme diafragma, namun ada kamera yang mempunyai bukaan bersaiz tetap. Sumber Wikipedia

Jap..jap...jap, tapi ada sesuatu yang musykil tentang gambar nie? Korang perasan tak? 
Dah kata tu kamera pertama kat dunia!! kamera yang ambil gambar kamera pertama tu apa plak kan? ekekekekekek.

Apa komen diorang tentang kemusykilan nie.


Sebenarnya banyak lagi kekeliruan tentang kamera pertama kat dunia nie. Ada yang kata yang ni dan ada yang kata yang lain. Ada juga kata kamera pertama yang dicipta tak sebesar tu dan macam-macam lagi. So, wa pun tak tahu yang mana sebenarnya. Adakah betol-betol kamera yang kat dalam gambar tu atau kamera yang jenis lain. 

.

Share:

8 comments:

  1. Tak de kamera yg tu.. x kan ada yg mcm kita pakai sekarang.. hebat lah. Thanks sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul2...... 100% agree........ NO OLD, NO NEW..... RIGHT..??

      Delete
  2. sebenarnya ni bukan kamera pertama, tetapi ni kamera paling besar dicipta.... Ada satu company dekat Chicago buat untuk ambil gambar keretapi... kos dia masa tahun 1900 sekitar $5000...

    ReplyDelete
  3. Bukan Encik Mawardi Yunus ke yang tukang ambik gambar kamera pertama di dunia ittewwww?...ehhh..hahaha

    ReplyDelete
  4. yg penting.. sekarang ni memang dah ada kamera.. hehe

    ReplyDelete
  5. mak datuk besau nyer kamera dia hahaha

    ReplyDelete


Terima kasih kerana sudi singgah di blog mawardiyunus.com blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive