Sunday, November 17, 2019

PENGALAMAN UMRAH PERTAMA ( MAKKAH )

Alhamdulillah, untuk artikel kali ni saya akan menyambung kisah perjalanan umrah kami ke Kota Mekah pula. Bagi korang yang belum baca kisah sebelum kami di Madinah boleh klik link di bawah.


Selesai urusan ziarah  Rasulallah S.A.W di Madinah maka tibalah masanya untuk kami bertolak ke Kota Makkah. Selepas selesai solat zohor berjemaah di Masjid Nabawi, saya sempat melakukan ziarah wida' ( ziarah selamat tinggal) kepada Rasulullah SAW dan kedua sahabat baginda.

Doa Ziarah Wida'
"Ya Allah, janganlah Engkau jadikan ziarahku ke tempat mulia ini sebagai kali terakhir. Kurniakan bagiku kepadanya ziarah untuk kesekalian kalinya dalam kebajikan, kesejahteraan, kesihatan dan keselamatan. Jika aku mampu, Insya Allah aku datang lagi. Jika aku mati, kutitipkan pada sisiMu syahadah (kesaksianku, amanahku, perjanjianku, timbanganku) pada hari itu untuk kiamat. Dengan ini kesaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa. Tiada sekutu bagiNya. Dan kesaksian bahawa Muhammad itu hambaNya lagi utusanNya. Maha suci Tuhan yang mulia daripada apa-apa yang mereka sifatkan. Salam untuk sekalian utusan (Rasul-rasul) dan segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam."
Sebelum zohor lagi kami jemaah lelaki telah siap dengan pakaian ihram dan membawa turun bag untuk diletakkan di lobi hotel . Ini kerana takut kesuntukan masa selepas solat zohor. Perancangan awal tu harus ada untuk sebarang kemungkinan. Selepas selesai urusan tersebut, kami terus balik ke hotel menunggu masa untuk bertolak ke Bi'ru Ali dimana ianya merupakan lokasi kami akan berniat umrah.

APA ITU UMRAH

Sebelum saya bercerita lebih jauh, jom kita ketauhi asasnya umrah itu sendiri. Apa maksud umrah itu sebenarnya.

Umrah dari segi bahasa ialah ziarah. Dari segi syara’ pula bermaksud menziarahi Baitullah al-Haram pada bila-bila masa untuk melaksanakan ibadat tertentu dengan syarat-syarat yang tertentu. Umrah juga dikenali sebagai ‘Haji Kecil’. Namun begitu, ada masanya kita tidak boleh menunaikan umrah iaitu masa menunaikan haji. Hukum mengerjakan umrah ialah wajib sekali seumur hidup apabila telah memenuhi syarat-syaratnya.
Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 196 yang bermaksud:
“Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah”.
Pengalaman umrah pertama mekah

Jarak perjalanan ke Bi'ru Ali dari Kota Madinah sekitar 11 kilometer. Bila menggunakan kendaraan seperti bas akan memakan masa sekitar 20 minit perjalanan. Sampai saja di sana, terlihat ramai jemaah mulai turun dari bas dengan pakaian lengkap ihram dan memasuki masjid Bi'ru Ali atau nama lainnya Masjid Miqat.


Selepas melaksanakan solat sunat, para jemaah berkumpul kembali di dalam bas dan mulai berniat untuk umrah wajib yang dipimpin oleh mutawwif masing-masing. Seterusnya, dilanjutkan membaca talbiyah bersama-sama. 


Lafaz niat umrah : 
نويت الحمرة وأحرمت بھا لله تعالى
" Sahaja aku mengerjakan umrah dan aku berihram dengannya kerana Allah Taala."

Sebelum itu, eloklah saya kongsikan tentang perkara asas umrah yang penting untuk kita tahu. Antaranya seperti Rukun, dan Wajib 

5 RUKUN UMRAH
  1. Pertama, niat ihram umrah. Lafaz niat adalah seperti berikut: “Sahaja aku menunaikan umrah dan berihram dengannya kerana Allah Taala”.
  2. Kedua, tawaf umrah. Tawaf bermaksud mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali pusingan bermula dari sudut Hajarul Aswad. Terdapat beberapa syarat sah tawaf seperti menutup aurat, suci daripada hadas besar dan kecil, mengekalkan niat tawaf, cukup tujuh pusingan dengan yakin dan sebagainya.
  3. Ketiga, sa’ie umrah. Sa’ie memberi maksud berjalan ulang-alik atau berlari-lari anak di antara Bukit Safa dan Bukit Marwah sebanyak tujuh kali. Perbuatan sa’ie juga mempunyai syarat sah seperti bermula dari Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah, cukup tujuh kali ulang-alik dengan yakin, hendaklah dilakukan ditempat yang disediakan dan lain-lain lagi.
  4. Keempat, bergunting atau bercukur. Dalam rukun ini, hendaklah kita menanggalkan sekurang-kurangnya tiga helai rambut. Disunatkan kepada jemaaah lelaki untuk bercukur. Perbuatan ini hendaklah dilakukan setelah selesai tawaf dan sa’ie umrah.
  5. Kelima dan akhir sekali, tertib. Iaitu mengerjakan rukun-rukun umrah mengikut susunan bermula daripada niat, tawaf, sa’ie, bercukur atau bergunting.
Untuk pengetahuan semua, rukun umrah merupakan perkara asas yang mesti ditunaikan oleh orang yang melaksanakan umrah. Jika TIDAK DITUNAIKAN sama ada sengaja ataupun tidak maka TIDAK SAH umrah tersebut.

WAJIB UMRAH

Wajib umrah pula mempunyai dua perkara iaitu berniat ihram di Miqat dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang semasa ihram. Terdapat tiga belas larangan ihram yang wajib kita ketahui antaranya dilarang membunuh binatang, dilarang merosakkan tanam-tanaman, dilarang memotong kuku dan lain-lain lagi. Nak tahu lebih lanjut boleh rujuk buku panduan umrah.

Secara ringkasnya, wajib umrah ialah perkara yang wajib dilakukan semasa menunaikan umrah. Sekiranya tidak dilaksanakan dengan sengaja, sah umrah akan tetapi berdosa. Sekiranya tidak sengaja, ianya tidak berdosa akan tetapi wajib untuk membayar dam mengikut kadar yang ditetapkan.


PERJALANAN KE TANAH HARAM

Selepas selesai berniat di miqat, kami telah meneruskan perjalanan kami menuju ke tanah haram kota Makkah. Perjalanan kami dari Madinah ke Kota Makkah dianggarkan memakan masa 6-7jam perjalanan. Memandangkan perjalanan yang panjang bakal kami tempuhi, mutawwif bertugas menyuruh jemaah memperbanyakkan talbiyah sebagai tidak mensia-siakan masa yang ada.

لَبَّيْكَ ٱللَّٰهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ ٱلْحَمْدَ وَٱلنِّعْمَةَ لَكَ وَٱلْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ

Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah. Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah dan tiada sekutu apapun bagi-Mu. Sesungguhnya puji, nikmat, dan kekuasaan hanya bagi-Mu tanpa sekutu apapun bagi-Mu

Keadaan sekitar restoran tempat kami berhenti

Setelah beberapa jam perjalanan, rombongan kami telah berhenti di hentian rehat untuk makan dan solat magrib. ٱلْـحَـمْـدُ للهِ  rezeki kami kerana pihak agensi telah belanja rombongan kami makan nasi arab. Rata-rata memuji keenakan makan malam kami pada hari tersebut. Memang sedap, nak nak bila dapat makan beramai-ramai macam ni. Masa ni jugalah kami berpeluang nak kenal antara satu sama lain dengan lebih erat.

Makan malam kami

Setelah selesai makan malam, kami diberi peluang untuk bersiap dan menunaikan solat Magrib berjemaah di masjid berdekatan dengan restoran. Selesai menunaikan solat, kami terus ke bas untuk meneruskan perjalanan kami yang berbaki beberapa jam lagi.

TIBA DI TANAH HARAM MEKAH

Keadaan sekitar luar Masjidil Haram

ٱلْـحَـمْـدُ للهِ  , selepas beberapa jam perjalanan rombongan kami telah sampai di tanah haram kota Mekah. Sebelum meneruskan rukun umrah seterusnya, kami diberi masa untuk berehat seketika di bilik dan boleh menyucikan diri jika perlu. Tepat jam 11.00 pm, kami berkumpul semula di lobi hotel. Setiap jemaah diberi alat bantu dengar supaya segala bacaan dan perbuatan dari mutawwif dapat disampaikan dengan jelas .

Rakan sebilik di Royal Orchird Safwa Tower

سُـبْـحَـانَ ٱلله !! Walaupun sudah lewat malam, kami dapat lihat bertapa ramainya orang berlegar-legar disekitar luar iaitu dataran Masjidil Haram termasuklah jemaah-jemaah yang berjalan menuju ke pintu masuk Masjidil Haram. Perasaan teruja tu semakin kuat. Perasaan ingin tahu, dan macam-macam perasaan lain lagi.

لَبَّيْكَ ٱللَّٰهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ ٱلْحَمْدَ وَٱلنِّعْمَةَ لَكَ وَٱلْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ

Kami terus bertalbiyah dan meneruskan perjalanan kami ke pintu King Abdul Aziz dimana ianya merupakan pintu paling dekat dengan kedudukan Rukun Yamani. Memandangkan kedudukan hotel kami hanyalah lebih kurang 50 meter dari Masjidil Haram, maka tempoh perjalanan kami kesana tidaklah mengambil masa yang lama. Sampai di pintu masuk, kami membuka selipar yang dipakai dan memasukkannya ke dalam bag yang saya sediakan. Pastikan kasut bersih dari najis jika hendak bawa masuk bersama ke dalam masjid. Nak pula untuk di bawa bersama untuk melakukan tawaf. Kalau boleh, cuba elakkan untuk tinggal selipar korang di rak kasut di pintu masuk masjidil haram kerana dikhuatiri akan hilang.


Dalam perasaan yang cukup teruja, mata mula tercari-cari dimana kedudukan kaabah yang selama ni menjadi arah tujuan (kiblat) sembahyang seluruh umat islam di dunia. سُـبْـحَـانَ ٱلله !! Tiba-tiba dada rasa sebak, air mata mula nak mengalir. Kaabah yang saya cari ada di depan mata. Perasaan gembira ni memang tak boleh disorokkan lagi. ٱلْـحَـمْـدُ للهِ  !! Akhirnya aku disini menyahut seruan-MU. Tanpa melengahkan masa, kami teruskan dengan tawaf. Semasa hendak memulakan tawaf, bahu sebelah kanan dibuka dan tidak ditutupi dengan kain ihram (jemaah lelaki).

TAWAF UMRAH

Setelah mendapat isyarat dari mutawwif bertugas, kami telah memulakan tawaf umrah dengan 7 putaran, dimulai dari Hajar Aswad dan berakhir di Hajar Aswad. Disunnahkan untuk berlari-lari kecil pada 3 putaran pertama dan berjalan biasa pada 4 putaran terakhir.


Ketika berada di antara Rukun Yamani dan Hajar Aswad, disunnahkan membaca,

رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

“Robbana aatina fid dunya hasanah, wa fil aakhiroti hasanah wa qina ‘adzaban naar” (Ya Rabb, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat serta selamatkanlah kami dari seksaan api neraka). (Al Baqarah: 201)

Tidak ada zikir atau bacaan tertentu pada waktu tawaf, selain yang disebutkan seperti di atas. Dan seseorang yang sedang tawaf boleh membaca Al Qur’an atau do’a dan zikir yang dia sukai. Setelah selesai melakukan tawaf, tutuplah kedua bahu, lalu menuju ke makam Ibrahim sambil membaca,

وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى

“Wattakhodzu mim maqoomi ibroohiima musholla” (Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat) (Al Baqarah: 125).

Solat sunat tawaf dua raka’at di belakang Maqam Ibrahim, pada rakaat pertama setelah membaca surah Al Fatihah, baca surah Al Kaafirun dan pada raka’at kedua setelah membaca Al Fatihah, membaca surat Al Ikhlas. Setelah selesai menunaikan solat sunat, kita disunnahkan minum air zam-zam yang berada tidak jauh dari situ. Seperti biasa, minumlah air zam-zam dengan penuh adab dan cara yang betul supaya perbuatan kita itu tidak sia-sia sekadar menghilangkan dahaga sahaja. Ini kerana air zam-zam itu sendiri mempunyai banyak kelebihan dan boleh merawat pelbagai penyakit. إِنْ شَاءَ اللَّهُ

SAI'E UMRAH

Keadaan di Marwah

Tanpa melengahkan masa, kami terus menuju ke Bukit Safa untuk melaksanakan sai’e umrah. Sai'e ini adalah perbuatan tujuh kali perjalanan ulang-alik yang dimulai dari Bukit Safa’ dan berakhir di Bukit Marwah. Setelah telah mendekati Safa, terus membaca,

إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ

“Innash safaa wal marwata min sya’airillah” (Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar Allah) (Al Baqarah: 158).

Menaiki bukit Safa, lalu menghadap ke arah Ka’bah hingga melihatnya (jika hal itu memungkinkan kita) , kemudian membaca:

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِى وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الأَحْزَابَ وَحْدَهُ

“Allah Mahabesar, Allah Mahabesar, Allah Mahabesar. (3x)

Tiada sembahan yang berhak disembah kecuali hanya Allah semata-mata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Milik-Nya lah segala kerajaan dan segala pujian untuk-Nya. Dia yang menghidupkan dan yang mematikan. Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.

Tiada sembahan yang berhak disembah kecuali hanya Allah semata-mata . Dialah yang telah melaksanakan janji-Nya, menolong hamba-Nya dan mengalahkan tentera sekutu dengan sendirian.”

Bacaan ini diulang tiga kali dan berdoa di antara pengulangan-pengulangan itu dengan do’a apa saja yang dikehendaki. Lalu turun dari Safa dan berjalan menuju ke Marwah.

Bagi jemaah lelaki, disunnahkan berlari-lari anak dengan cepat dan sungguh-sungguh di antara dua tanda lampu hijau yang berada di Mas’a (tempat sai’e), lalu berjalan biasa menuju Marwah dan menaikinya.


Setibanya di Marwah, kerjakanlah apa-apa yang dikerjakan di Safa, iaitu menghadap kiblat, bertakbir, membaca zikir dan berdo’a dengan do’a apa saja yang dikehendaki, perjalanan (dari Safa ke Marwah) dihitung satu kiraan.

Kemudian turunlah, lalu menuju ke Safa dengan berjalan di tempat yang ditentukan untuk berjalan dan berlari bagi lelaki di tempat yang ditentukan untuk berlari, lalu naik ke Safa dan lakukan seperti semula, dengan demikian sudah dikira dua kali larian.

Lakukanlah hal ini sampai tujuh kali dengan berakhir di Marwah. Ketika sai’e, tidak ada zikir-zikir tertentu, maka boleh berzikir, berdo’a, atau membaca bacaan-bacaan yang dikehendaki.

BERTAHALLUL

Setelah selesainya sai’e, maka kami telah bertahallul dengan memotong sekurang-kurangnya 3 helai rambut di kepala atau mencukur (membotakkan kepala), dan yang mencukur sehingga botak itulah yang lebih afdal. Adapun bagi wanita, cukup dengan memotong rambutnya sepanjang satu ruas jari. Kebiasaannya, bagi yang berniat untuk membotakkan kepala mereka akan melakukan selepas selesai umrah terakhir yang beliau ingin laksanakan semasa dalam tempoh beliau berada di Mekah.

Untuk bercukur, jemaah boleh ke kedai gunting rambut yang berada di bahagian bawah menara jam. Kos untuk cukur kepala pula ada lah 10 rial untuk seorang. Jika ada rezeki korang, ada yang ambil 15 rial untuk dua (2) kepala. Terlalu banyak kedai bercukur di dalam satu kawasan tersebut, pilihlah kedai yang ok seperti membasuh kepala dahulu sebelum bercukur untuk mengelakkan masalah luka-luka di kepala dan menyebabkan korang tidak selesa.

Setelah memotong atau mencukur rambut, maka berakhirlah ibadah umrah saya dan para jemaah lain dan kami telah dibolehkan untuk mengerjakan hal-hal yang tadinya dilarang ketika dalam keadaan ihram.   ٱلْـحَـمْـدُ للهِ  !! Selesai sudah Umrah wajib dan umrah pertama saya. Jam menunjukkan 1.30am dan kami semua diberi taklimat penutup oleh mutawwif sebelum balik untuk berehat di bilik masing-masing.

Bersama jemaah umrah yang lain sebelum ziarah luar dan umrah ke-2 kami

ٱلْـحَـمْـدُ للهِ  !! Seminggu kami berkampung disini saya dan jemaah lain berkesempatan melakukan 3 kali umrah. Pada umrah kedua, saya telah melakukan umrah badal khas untuk arwah ayahnda yang sudah tiada. Selainnya saya banyak melakukan tawaf sunat. Selalunya saya akan pergi ke masjid dalam pukul 2 pagi berseorangan atau dengan kawan-kawan jemaah yang ada. Waktu macam tu sangat best untuk melakukan tawaf kerana orang tak berapa ramai. Dapat pegang kaabah, makam Nabi Ibrahim, berdoa di bawah pancuran emas, cuma Hajarul Aswad sahaja takda rezeki. 
Ada je jemaah dari Indonesia datang offer untuk bantu kita ke Hajarul Aswad tapi AWAS !! Pertolongan bukan percuma dan bayaran yang diminta bukanlah sedikit. Kalau seratus dua rial boleh lagi, ada yang terkena sampai lebih dari itu. 
Jadi berhati-hatilah. Niat dan berdoalah bersungguh-sungguh pada Allah, إِنْ شَاءَ اللَّهُ urusan kita dipermudahkan .

BERDOA DI MULTAZAM 

Walaupun saya tidak berpeluang mengucup Hajarul Aswad, ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Allah telah mempermudahkan urusan saya untuk berdoa di Multazam, dimana ianya merupakan salah satu tempat mustajab doa di Mekah selain Raudhah di Madinah.
Multazam adalah bagian dinding Kakbah di antara Hajar Aswad hingga pintu Kakbah, panjangnya 5 meter dan selalu ramai dipenuhi para jemaah.
Inilah tempat yang paling diburu jamaah haji dan umrah setelah mengerjakan tawaf. Saat sekeliling Ka’bah dipenuhi jamaah, tak mudah untuk mencapai Multazam. Setiap orang berlumba-lumba mencapai Multazam kerana Rasulullah S.A.W pernah bersabda, “Antara rukun Hajar Aswad dan pintu Ka’bah terdapat Multazam. Tidak seorang pun hamba Allah SWT yang berdoa di tempat ini, kecuali dikabulkan doanya.”

Multazam adalah bagian dinding Kakbah di antara Hajar Aswad hingga pintu Kakbah

Specialnya tempat ini, Rasulullah SAW sempat mendekapkan wajah dan dadanya di Multazam sambil memanjatkan doa. Kisah itu tercantum dalam hadis yang diriwayatkan Abu Daud dan Ibnu Majah.

Berada di Multazam sungguh terasa sangat nikmat. Multazam bagai magnet yang menarik setiap jamaah yang telah menyelesaikan tawaf untuk mendekatinya. Rasanya tak nak sedikitpun berjauhan dari tempat yang mustajab ini. Tapi, disebabkan oleh gelombang jemaah yang berlumba-lumba mendekati Multazam membuat saya harus rela melepaskan dan meninggalkan tempat itu.  Peluang memanjat meletakkan kedua kaki di atas bahagian kaabah, meletakkan dada kiri dan pipi kiri di Kaabah adalah satu pengalaman yang cukup berharga dalam hidup saya. Hanya Allah yang tahu macamana perasaan saya ketika ini.



Adapun mengenai Multazam sebagai tempat mustajab untuk berdoa, namun tempat ini bukanlah satu-satunya tempat mustajab, dalam kitab Fadhaaillul Makkah, Hasan bin Yasar Al Bashri mengatakan, terdapat 15 tempat yang dinyatakan mustajab untuk berdoa yakni:
  1. Di dalam Kakbah;
  2. Ketika berada dekat dengan Hajar Aswad;
  3. Berada di dekat Rukun Yamani;
  4. Doa ketika dekat dengan Hijir Ismail;
  5. Ketika berada di belakang Makam Ibrahim;
  6. Ketika berada di Multazam;
  7. Saat berada di pintu sumur Zamzam;
  8. Di Sofa;
  9. Di Marwa;
  10. Di antara Sofa dan Marwa;
  11. Di antara Rukun Hajar Aswad dan Makam Ibrahim;
  12. Di Mina;
  13. Di Arafah;
  14. Di Masjidil Haram;
  15. Di Masjid Nabawi.
ZIARAH LUAR


Di Makkah, kami ziarah menaiki bas yang disewa oleh agency kami. Dibawanya kami melawat Arafah, Mina, Jabal Rahmah serta tempat-tempat bermiqat yang lain seperti Jaranah dan Hudaibiyah. Ramai peniaga-peniaga Arab di Jaranah dan Hudaibiyah dan semestinya harga lebih murah dari peniaga di dalam Safwa Tower.

Suasana pemandangan Jabal Thur


KEDAI MAKAN DI MEKAH


Soal makan di kota Mekah, korang tak perlu risau. Di tingkat 3 bangunan Menara Safwah ada food court dimana korang boleh dapat pelbagai jenis makanan termasuklah makanan nusantara kita. Memandangkan saya dah berada di sini, maka nasi arablah hari-hari kan. Kalau tanya kedai yang mana sedap nasi arab dia, saya akan suggest Sultan Restaurant ni.


Oleh kerana terlalu kerap ke sini, samapikan orang kat kedai ni dah kenal kami dan tahu apa yang kami nak oder. Kadang-kadang tu dapatlah extra itu ini. ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Pelbagai jenis nasi arab korang boleh pilih termasuklah Kabsah, mandi dan sebagainya. Pilihan lauk pun boleh tahan, orang kenyang pun boleh lapar balik. haha. Tapi kami biasanya akan pilih separuh ayam seperti dalam gambar kat atas ni. Setiap kali makan kami akan tukar selera jenis nasi je. Harga untuk 3 orang makan dalam 24 rial je. Kalau nak lauk kambing mahallah sikit. Tapi berbaloi kot kalau makan ramai-ramai.


Tapi kalau nak makan masakan melayu nusantara kita, kat sebelah outlet ni ada Restoran D'Saji. Tapi saya tak makan di situ sebab harganya agak mahal sikit berbanding kedai lain. Sebagai contoh air Milo di D'Saji berharga 10 rial, di restoren sultan ni baru berharga 8 rial. Tepuk dada tanya selera. Buatlah pilihan yang terbaik untuk diri sendiri.



Untuk korang penggemar Starbuck, korang boleh ke menara jam tingkat satu berada di sebelah kiri dari escolator. Selain itu, korang juga boleh ke Macdonal, KFC, Burger King dan banyak lagi. Semuanya berada di bangunan sebelah kanan jika korang mengadap menara jam.


 ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Sekali lagi pocket wifi travel recommends yang saya bawa saya berguna apabila dapat berkongsi internet bersama rakan jemaah lain bila berada di luar dari hotel. Kebanyakan dari jemaah tidak melanggan sim tempatan untuk tujuan komunikasi. Jadi perkongsian ni di harap dapat memberi manfaat kepada mereka ketika berada di luar kawasan wifi hotel.


ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Kami bersyukur kepada-MU. Kerana permudahkan segala urusan kami sepanjang disini, dikurniakan kenalan yang cukup ramah dan hebat-hebat. Semoga perkenalan kita tidak hanya terhenti disini.


Untuk maklumat lanjut berkenaan pakej umrah, boleh terus berurusan dengan Ustaz Zulkifli Mohamed merangkap mutawwif Emraz Travel  di talian +6013 9398335.

Semoga artikel ini boleh memberi gambaran serba sedikit kepada korang yang baru pertama kali nak tunaikan umrah. Terima kasih kerana sudi membaca artikel Pengalaman Umrah Pertama (Mekah) saya. Semoga ianya dapat memberi manfaat kepada semua. Jangan lupa untuk baca kisah sebelum kami di Madinah boleh klik link di bawah.


Artikel ini ditulis mengikut pengalaman penulis semasa trip bertarikh 09 Oktober 2019 sehingga 19 Oktober 2019.

Thursday, November 14, 2019

PENGALAMAN UMRAH PERTAMA ( MADINAH )

ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Pada awal bulan oktober yang lepas, saya bersama mek (ibu) saya telah berpeluang untuk menunaikan umrah bersama beberapa kumpulan jemaah yang lain. Untuk pengetahuan semua, ini merupakan pengalaman dan peluang saya mengerjakan umrah buat pertama kali dalam hidup. Walaupun dalam keadaan tidak mempunyai kerja tetap semenjak saya pulang ke kampung untuk tinggal bersama ibu selepas ketiadaan Ayahnda, dengan izin-NYA saya dibuka pintu rezeki untuk ke Madinah menziarahi makam Rasulullah SAW dan ke Kota Makkah untuk menunaikan umrah pertama saya. ٱلْـحَـمْـدُ للهِ !! Yakinlah bahawa rezeki itu datangnya dari ALLAH SWT. Banyakkan berdoa, berusaha dan redha kearahnya.

Pada mulanya rasa kurang bersedia dari segi keyakinan, ilmu dan sebagainya. Tetapi saya bersyukur kerana Allah SWT telah memilih dan membuka pintu rezeki saya untuk menjadi tetamu-Nya. Saya juga yakin bahawa ini adalah peluang yang diberikan kepada saya oleh Allah SWT untuk memperbetulkan diri saya untuk kembali kepada fitrahNya.


Kami menggunakan khidmat Emraz Travel selaku agen ziarah umrah kali ini. Alhamdulillah, segala proses amat mudah dan segalanya diuruskan oleh pihak Emraz. Semuanya berlaku terlalu cepat, segala urusan passport, visa, suntikan vaksin antarabangsa dan kursus umrah dapat diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan. Trip kami merupakan antara trip terawal yang dikenakan charge keatas visa. Jadi kami perlu membuat penambahan sebanyak RM350 untuk urusan visa umrah kami. Semua jemaah akan berkumpul di KLIA pada hari keberangkatan kami ke sana.

Saya difahamkan bahawa terdapat tiga cara utama bagaimana rakyat Malaysia boleh pergi menunaikan umrah di tanah suci.
  1. Dari Malaysia menuju ke Jeddah dan terus ke Mekah
  2. Dari Malaysia menuju ke Jeddah dan terus ke Madinah 
  3. Dari Malaysia terus ke Madinah dan akhirnya ke Mekah

POTATOES USA MAKANAN SIHAT YANG BAGUS UNTUK DIET ATLET JUARA


Kempen Makanan Sebenar Prestasi Sebenar 2019 Bersama Potatoes USA | Berlokasi di Menara KL (KL Tower) baru-baru ini, U.S Potatoes telah mengadakan satu majlis pelancaran "Real Food, Real Performance 2019" dan juga telah mendidik orang ramai tentang pemakanan bagi prestasi tinggi untuk gaya hidup yang bertenaga. Melalui majlis ini kami semua diberitahu tentang kebaikan kentang dalam membekalkan karbohidrat kompleks, kalium, serat dan vitamin C. Selain dari itu, kentang juga membekalkan tenaga lebih tinggi berbanding sayur-sayuran lain dan juga kandungan kalium berbanding pisang. Jadi ianya sangat bagus untuk diet seorang atlet.

Fakta penting kebaikan kentang :

620 miligram kalium - dengan kandungan lebih banyak kalium daripada pisang saiz sederhana, kentang amat sesuai untuk membantu otot, jantung dan sistem saraf berfungsi dalam acara jarak jauh jangka panjang

26 gram karbohidrat - kentang ialah karbohidrat berkualiti yang padat dengan nutrien penting untuk prestasi fizikal dan mental optimumdan menjadi sumber khasiat utama bagi otak dan sumber tenaga utama bagi otot. Oleh kerana simpanan karbohidrat badan terhad dan mungkin menyusut walaupun dengan hanya satu sesi senaman yang berat dan berpanjangan, kita harus menggantikannya semula.

110 kalori untuk tenaga - Mudah dihadam dan lebih padat dari segi tenaga berbanding sayur-sayuran popular lain, kentang pilihan yang baik untuk memenuhi keperluan pelari maraton.


Untuk pengetahuan korang semua, Potatoes USA kini bekerjasama dengan beberapa orang atlet terkenal di Amerika Syarikat dan juga negara-negara Asia seperti Jepun, Korea Selatan, China dan juga Malaysia. Semasa di KL Tower tempoh hari 3 orang atlet telah dijemput untuk berkongsi mengenai kepentingan pemakanan semulajadi penting untuk prestasi tinggi terutama untuk golongan yang aktif bersukan. Atlet tersebut adalah :

  • Pelari Menara No 2 Dunia & No 1 Asia - Soh Wai Ching
  • Pelari Veteran No 1 Malaysia - Jeffrey Ross
  • Juara Ultra-Marathon - Tahira Najmunisaa

Ketiga-tiga atlet ini perlu beradu tenaga untuk berlari dan memanjat ke puncak Menara Kuala Lumpur yang mempunyai 2,058 anak tangga. Mereka juga perlu berusaha untuk memperbaiki masa terbaik masing-masing. Jadi, sebelum acara bermula ketiga-tiga pelari tersebut mengambil U.S Potato Flex Energy Bar (Snek Penambah Tenaga Kentang A.S) sebagai pembekal tenaga.


Tetamu yang hadir pula diminta untuk meneka berapa lama masa yang diambil untuk peserta sampai ke atas. Masa yang dicatatkan oleh mereka dalam larian menara sebanyak 2,058 anak tangga ke puncak Menara KL ini adalah seperti berikut :
  • Soh Wai Ching : 8 minit 42 saat
  • Jeffrey Ross : 10 minit tepat
  • Tahira Najmunisaa : 15 minit 55 saat
Alhamdulillah, rezeki saya apabila berjaya meneka durasi masa paling hampir. Selepas larian, mereka telah diberi minuman U.S Potatos Smoothies bagi menggantikan simpanan glikogen yang telah hilang masa berlari. Setelah itu baru lah mereka berkongsi mengenai amalan latihan dan juga pemakanan masing-masing bagi mengekalkan prestasi mereka. Rata-rata mereka memilih Potatoes USA sebagai salah satu bahan dalam pemakanan kerana kentang memenuhi semua kriteria yang diperlukan untuk membekalkan tenaga yang tinggi bagi seorang atlet.


Selain dari itu, pada majlis tersebut juga mereka ada kongsikan cara untuk mempelbagaikan menu berasaskan kentang, Pakar Diet Sukan / Pakar Pemakanan Ms Adele Wong dan Chef Janice Lee telah berkongsi beberapa resepi yang sesuai untuk para atlet.


Dari segi kos, U.S Potatoes boleh membekalkan nutrien penting pada harga yang termampu. Satu hidangan kentang (5.3 auns) hanya berharga RM1.50 sahaja. Bayangkan kentang yang mempunyai kandungan kalium, serat, protien, vitamin C dan E, kalsium, besi dan magnesium tertinggi bagi setiap wang yang digunakan mengatasi sayuran lain. Jadi apa tunggu lagi, jom pakat beli U.S Potatoes mulai sekarang.

Untuk maklumat lanjut berkenaan U.S Potato ni, korang boleh rujuk laman web mereka di https://www.potatoesusa.com/ .

Wednesday, November 13, 2019

PENGALAMAN MAIN PERMAINAN VIRTUAL REALITY DI THE VOID GENTING HIGHLAND

Pada minggu lepas saya dan rakan-rakan telah berpeluang menjadi superhero bersama team AVANGERS menyelamatkan bumi di The VOID yang terletak di Resort World Genting . Hehe. Tapi ianya bukanlah benar, tapi sekadar permainan virtual reality. Walaupun begitu, ianya seolah membawa kita ke dunia sebenar AVANGERS tau. Berpeluh-peluh jugak layan benda ni.


Permainan Virtual Reality; Avengers: Damage Control ni telah diperkenalkan oleh Marvel Studios and ILMxLAB, Lucasfilm’s immersive entertainment studio sendiri tau dan hanya terdapat di beberapa lokasi terpilih (The VOID) sahaja di seluruh dunia. Apa yang menariknya, kita di Malaysia juga turut bertuah kerana ianya ada terdapat di Genting Highland dan mula available pada October 18 yang lepas.


Selepas pencapaian Marvel Studios yang tidak pernah berlaku sebelum ini membawa Marvel Cinematic Universe kepada penonton di seluruh dunia, Avengers: Damage Control akan membiarkan korang melangkah masuk ke MCU untuk kali pertama dan berpasukan bersama Wira Mightiest Bumi! Korang akan disenaraikan oleh Shuri (Letitia Wright) untuk menguji reka bentuk prototaip terbarunya: Suapan Respon Kecemasan, yang dibuat dengan gabungan proprietari teknologi Wakandan dan Stark Industries. Apabila pasukan jahat mengintervensi, tetamu di Pusat Wakandan Outreach akan mendapati diri mereka direkrut untuk bertindak, meneroka lokasi ikonik di seluruh MCU. Korang akan bertarung dengan Avengers seperti Doctor Strange (Benedict Cumberbatch), Ant-Man (Paul Rudd), Wasp (Evangeline Lilly), dan banyak lagi.

Nak tahu lebih lanjut, korang boleh tengok trailer kat SINI.


Amacam, best tak? Itulah sut yang bakal korang pakai. Boleh pilih karakter perempuan atau lelaki. Apa yangmenariknya, walaupun apa bentuk badan korang, pasti korang akan nampak perfect dalam permainan ni. Hahahha.


photo ihsan Sizzling Suzai

Seperti kerjasama sebelumnya ILMxLAB dengan The VOID, Star Wars: Secrets of the Empire and Ralph Breaks VR, Avengers: Damage Control pasangan realiti maya dengan set dunia sebenar dan kesan fizikal seperti haba dan angin. Hasilnya adalah pengalaman unik yang mendalam: dunia maya yang dapat menyentuh dan merasakan tetamu, membawa watak-watak Marvel kegemaran mereka dalam kehidupan yang tidak pernah ada sebelumnya.


Untuk pembelian tiket, korang boleh rujuk di SINI.
KARNIVAL STARLIGHT DI RESORTS WORLD GENTING

Bayangkan langit gelap dihiasi hiasan bintang-bintang, bergemerlapan seperti berlian bertentangan latar belakang satin. Mendengar irama dan melodi berkumandang seiring dengan aroma makanan berlegar-legar di udara. Di sebelah kiri terdengar jeritan keseronokkan di tapak pesta apabila ada yang memenangi hadiah; di sebelah kanan, kaki wayang bersedia untuk menonton filem-filem blockbuster. Jika ia kelihatan seperti malam yang sempurna untuk keluar, maka Karnival Starlight Resorts World Genting yang dianjurkan buat kali pertama adalah tempat yang perlu anda berada. Tapi sayang, ianya telah brakhir pada 2 November yang lepas.

Karnival Starlight merupakan sebuah festival di kawasan terbuka dengan suasana unik yang telah berlangsung pada setiap hari Khamis, Jumaat dan Sabtu sebelum melabuhkan tirai pada 2 November 2019 yang lepas. Karnival ini telah menampilkan empat elemen utama iaitu filem, muzik, makanan dan permainan, karnival ini adalah ramuan yang menggambarkan masa paling sempurna berlatar belakang suasana Taman Tasik Century .
“Karnival Starlight adalah terjemahan kami dalam mewujudkan suasana paling indah untuk malam penuh dengan kenangan,” kata Dato’ Edward Holloway, Naib Presiden Eksekutif Leisure & Hospitaliti. “Kita berada di kawasan tropika. Oleh itu cuaca panas dalam negara ini jarang mengizinkan acara secara terbuka dilakukan. Namun, di Resort World Genting, cuacanya sentiasa sejuk sepanjang tahun dan ia menjadikan kami tempat paling sempurna untuk menganjurkan acara karnival terbuka ala-Eropah ini. Kami bekerja keras untuk menyediakan senarai filem terbaik, makanan dan pelbagai aktiviti untuk semua lapisan pengunjung baik pasangan kekasih mahupun seisi keluarga. Oleh itu saya berharap para tetamu akan menikmati pengalaman istimewa yang telah kami sediakan dan teruja dengan penganjuran Karnival Starlight ini.”

Karnival Starlight yang pertama di Resorts World Genting

Karnival Starlight memiliki tarikan berbeza-beza serta menghiburkan. Di Pawagam Karnival, filem blokbuster karpet merah yang ditayangkan termasuk, A Star is Born, Chicago, Jersey Boys, Mamma Mia & Hairspray. Kesemuanya akan ditayangkan pada skrin layar besar untuk dinikmati para pengunjung sambil duduk di atas beg kekacang dan kusyen. Tayangan filem di kawasan terbuka ini akan memberikan satu suasana baharu ketika menonton terutamanya apabila angin bertiup lembut dan ditambah kedengaran bunyi haiwan malam untuk memberikan faktor lebih ‘wow’ ketika tayangan.


Jika perut terasa lapar, terdapat pelbagai pilihan tempat makan dan makanan yang dijual dari trak makanan di sekitar kawasan karnival. Biarpun trak makanan menyediakan pelbagai pilihan hidangan snek hebat termasuk sosej hingga ke coklat, Resorts World Genting turut akan mempamerkan beberapa hidangan terbaharu suite F&Bnya. FUHU by Zouk, yang merupakan sebahagian daripada kompleks Zouk Genting akan menyediakan beberapa sampel masakan gabungan unik, termasuk tacos pedas FUHU dan bubur pati itik FUHU. Harry Ramsden pula bawakan hidangan kegemaran London ikan dan kentang goreng ke Malaysia, serta masakan Itali seperti piza, pasta dan pelbagai lagi yang di kios II Lago. Cosmic Café akan menawarkan hidangan pilihaan tempatan seperti nasi ayam dan mi bakso, manakala aiskrim serta minuman berasaskan manga boleh didapati di khemah La Cremeria dan trak Sjora.


Dari matahari terbenam sehinggalah malam menjelang, ruang Karnival Starlight turut akan dipenuhi dengan melodi-melodi. Barisan pemuzik berbakat termasuk Aidan Soloist, VIBES, McBE Duo dan Double Aze akan membuat persembahan di atas pentas Gazebo untuk merancakkan lagi mood malam. Nikmati minuman sambil dibuai alunan bunyi akustik yang menginspirasikan di pentas Karnival Starlight.


Dan tidak lengkap sekiranya sebuah karnival tanpa permainan yang mencabar dan menyeronokkan. Baik lelaki dan perempuan, cuba nasib dan kemahiran masing-masing di kios permainan seperti menjaringkan bola keranjang di Shooting Star, memutar roda mencuba tuah di Milky Way Spin, Asteroid Toss, Topple Galaxies dan memancing itik di Pick A Star. Berjam-jam masa penuh keseronokkan dan cabaran menanti di Zon Permainan Karnival termasuk peluang untuk membawa pulang hadiah-hadiah menarik.

Ketika bulan Oktober sampai ke penghujung, ia adalah masa untuk hari yang menakutkan. Pada minggu terakhir Karnival Starlight, mereka telah memberi sentuhan menakutkan sempena Minggu Halloween. Tanglung labu, zombie, sarang labah-labah akan menambahkan lagi suasana seram termasuk beberapa elemen yang menghidupkan sambutan pada malam Halloween. Masa kami ke sini tempohari, ada yang datang dengan costume yang menakutkan termasuklah kostume pontianak.

Butiran Karnival Starlight

Karnival Starlight telah berlangsung pada setiap hari Khamis, Jumaat dan Sabtu bermula dari 10 Oktober hingga 2 November 2019. Acara Halloween Hujung Minggu pula bermula dari 31 Oktober hingga 2 November 2019. Karnival Starlight turut menampilkan satu acara khas Zouk Live pada 2 November 2019. Tiket-tiket sudah boleh dibeli pada harga RM20 dengan caj pemprosesan sebanyak RM4, manakala kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah masuk secara percuma. Pakej penginapan 2H1M di Hotel First World bersama dua tiket masuk ke Karnival Starlight turut disediakan pada harga RM246 bersih ataupun di Hotel Theme Park (RM628 bersih, sehingga 4 orang). Untuk maklumat lanjut, layari www.rwgenting.com atau hubungi +603 2718 1118.

RUMAH HANTU TRAIN TO BUSAN DI RESORT WORLD GENTING


Pada minggu lepas, saya dan kawan-kawan telah berpeluang melalui pengalaman hebat Train To Busan di Resorts World Genting. Bagi korang yang pernah menonton filem filem blockbuster korea Train To Busan, pasti dapat melihat bagaimana gambaran awal situasi yang bakal kami lalui.

Diadaptasi daripada sebuah filem blokbuster seram Korea Selatan pada tahun 2016, Train To Busan, Resorts World Genting telah mempersembahkan perjalanan kereta api seramnya sendiri selama dua bulan yang bakal menawarkan pengalaman menakutkan sambil berseronok buat peminat filem berkenaan dan kaki-kaki filem seram. Dengan kutipan kasar pecah panggung melebihi US$93 juta, Train To Busan merupakan filem Korea paling berjaya. Di Malaysia, ia berjaya mencatatkan jualan kasar melebihi RM21 juta dan masih mengungguli senarai kutipan Korea tertinggi. Baik penonton tempatan mahupun luar negara, semua orang tahu bahawa ia menceritakan kisah seorang bapa dan anak perempuannya yang cuba menyelamatkan diri daripada wabak zombie – ia telah digambarkan sebagai ‘satu pengalaman unik dan amat menghiburkan menerusi cubaan genre seram zombie’ dengan ‘pelbagai komen sosial…dan aksi lakonan hebat.’


Kesemua gabungan itu menjadikan Train To Busan satu kejayaan dalam dunia sinematik. Ia kemudian digarab menjadi satu pengalaman hiper realiti unik di Rumah Seram Train To Busan. Dibangunkan dengan kerjasama antara Resorts World Genting dan pakar reality maya Vividthree, Rumah Seram menggabungkan kesan khas yang praktikal, set dengan butiran terperinci dan juga menggunakan teknologi terkini visual serta maya untuk bawa para tetamu ke dalam dunia penuh dengan cabaran dan aksi menakutkan yang begitu dekat. 

Penggembaraan ini akan mengandungi beberapa bahagian dimana masing-masing memiliki aktiviti interaktif yang tersendiri. Mengikut plot daripada filem – di Seoul, si ayah dan anak perempuannya memulakan perjalanan ke Busan – bahagian pertama Rumah Seram bertemakan persekitaran Stesen Seoul. Para penumpang akan mendapati diri mereka terperangkap di stesen berkenaan, mengelak zombie dan cuba menyelamatkan diri melalui Bilik Stor, Pasar Raya, Kedai Kopi, Koridor, Laluan Tandas dan Pagar Sesat Bercermin untuk berjaya: hanya keretapi tersebut dapat menyelamatkan mereka daripada mimpi ngeri itu.


Tetapi kereta api itu turut dijangkiti. Bahagian kedua Rumah Seram pula akan mengambil tempat di dalam kereta api ke Busan. Sama seperti watak-watak dalam filem tersebut yang perlu mencari jalan untuk ke bahagian hadapan kereta api bagi menyelamatkan diri untuk sampai ke Busan (dimana zon kuarantin diwujudkan), penumpang Rumah Seram perlu menghadapi beberapa cabaran: perlu sampai ke Platform Kereta Api dan bahagian Gerabak Penumpang, melalui Gerabak Kargo Bahan Kimia dan Makmal CDC, sebelum selamat. Anda mungkin akan dijangkiti dan kembali menghantui mereka yang masih ada keberanian untuk meneruskan penggembaraan. Teruskan ke kawasan selamat, atau tewas ketika mencuba.

Terdapat dua bahagian pengalaman tambahan Train To Busan yang disediakan. Di dua kem induk, pengunjung yang selamat daripada hura-hara dalam kereta api boleh mengangkat senjata untuk berperang dengan segerombolan zombie dalam permainan Realiti Maya dan pelbagai aktiviti interaktif lain. Ia termasuk memakai baju perisai dan menggunakan senjata dalam mempertahan kawasan kuarantin daripada serangan zombie – sama seperti penamat dalam filem – atau kejar masa untuk mencipta vaksin melawan virus. Jika semua ini kedengaran seolah-olah memenatkan dan meletihkan, jangan risau ada ganjaran untuk semua orang: buat mereka yang berjaya menyelamatkan diri daripada Train To Busan, Seoul Retail Street yang terkenal dengan hidangan terbaik Korea dan budaya K-pop adalah hadiah anda.


Rumah Seram Train To Busan akan beroperasi di Taman Tema Tertutup Skytropolis bermula 31 Oktober 2019. Ia akan dibuka pada hari Jumaat hingga Ahad, 1 November hingga 1 Disember 2019, dan setiap hari bermula 2 Disember 2019 hingga 1 Januari 2020. Tiket-tiket dijual pada harga RM90 (RM80 untuk ahli Kelab Ganjaran Genting). Terdapat juga pakej kombo Rumah Seram sekali masuk bersama Pas Previu Skytropolis pada harga RM128. Buat pengunjung yang ingin memotong barisan, boleh berbuat demikian dengan membeli Pas Ekspres berharga RM30. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.rwgenting.com atau hubungi +603 2718 1118. Untuk pemegang kad ahli BIG AirAsia, sila layari airasia.com untuk pembelian tiket.