Berubah ke Arah Kebaikan | Mati Itu Pasti

Berubah ke Arah Kebaikan | Mati Itu Pasti | Banyak orang sangkakan hidup ini mudah. Ya mereka percaya Mati Itu Pasti, apapon tapi dah tua esok baru bertaubat. Bro, mati ni tak kira usia atau kesihatan. Rasanya semua sedia arif pasal ni. Semuanya atas ketentuan Allah. Semuanya kehendak Allah.

Sedarkah kita, Mati Itu Pasti?

Setiap hari, malaikat maut akan turun melihat wajah kita sebanyak 70 kali. Dan setiap hari itu juga malaikat maut akan naik tanpa mencabut nyawa kita kerana belum ketentuannya kita akan mati pada hari itu. Namun, berapa ramaikah antara kita yang sedar betapa dekatnya kita dengan kematian? 

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ

Tiap-tiap yg mempunyai jiwa akan merasakan kematian.”

surah al-A’raaf ayat 34

“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” _surah Ali Imran ayat 145

”Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula).” _surah Az-Zumar ayat 30

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Sebenarnya maut yang kamu larikan diri daripadanya itu, tetap menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).” _surah Al-Jumu’ah: 8

Sedarlah wahai kawan-kawan bahwa Mati Itu Pasti . Bersama lah kita berubah ke Arah Kebaikan. Sesungguhnya masa tak akan menunggu kita.

Post a Comment

2 Comments

  1. moga sentiasa istiqomah . bagi semangat bagi mereka yang nak merubah .

    ReplyDelete