travel, food and lifestyle blog

Tuesday, April 16, 2013

KAJIAN UPACARA PENGEBUMIAN DAN KEMATIAN KE ATAS KAUM UTAMA DI MALAYSIA | BAKAR MAYAT


KAJIAN UPACARA PENGEBUMIAN DAN KEMATIAN KE ATAS KAUM UTAMA DI MALAYSIA | BAKAR MAYAT | Entry kali ni wa nak kongsi dengan pembaca semua tentang kajian yang wa dah buat untuk subjek hubungan etnik semasa wa second semester dulu di UPM.

Kajian ini bertajuk

“KAJIAN UPACARA PENGEBUMIAN DAN KEMATIAN KE ATAS KAUM UTAMA DI MALAYSIA”

Semasa kajian dibuat 60 Questionare telah di edar kepada pelajar UPM. Ini adalah langkah pertama kami untuk menjayakan kajian ini ke peringkat seterusnya. Ia juga kerana untuk mendapat bukti yang kuat untuk kami meneruskan kajian ke atas tajuk ini.




Untuk kajian ini kami telah bekerjasama dengan pegawai bandaraya untuk mendapat kebenaran untuk pergi ke tempat perkuburan dan tempat pembakaran mayat. Kami telah didedahkan dengan upacara pembakaran mayat bagi kaum bukan islam. Kami juga berpeluang untuk melihat bagaimana mereka menguruskan dan membakar mayat. Selain itu kami juga berpeluang untuk melihat dengan mata kami sendiri bagaimana keadaan mayat dibakar.

Secara tidak langsung ia memberikan satu kesan yang mendalam buat kami. Keadaan mayat yang sedang dibakar sangat mengerikan dan menyedarkan kami bahawa semua manusia akan mati.

Gambar-gambar temuramah dan sekitar di luar kawasan tempat pembakaran mayat .




Gambar pembakaran mayat sedang dijalankan


Gambar tulang mayat yang tidak hancur dan mesin untuk menghancurkan tulang. 

Cara membakar mayat ini biasanya kita tahu berlaku kepada penganut agama hindu, tetapi ia sudah menjadi kebiasaan kepada semua kepercayaan kecuali agama islam. Ini kerana timbulnya masalah kekurangan tanah untuk mayat dikebumikan, khususnya di Malaysia ini.








Share:

50 comments:

  1. seronoknye dapat mngkaji sndri pasl bnde ni..time form6 dlu cume bljar pasl sjrh Asia,Malaysia,Tenggara @ Islam..dripda subjek sjrh tu kiteorng dpt blja skit2 tntng adat2 masyarkt di bumi ni tpi tk berpluang nk mngkji sndiri..apa2 pn ini msti stu knngn yg sronok buat anda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami pon terkejut, tak sangka leh lihat sendiri bagaimana mayat dibakar dalam tempat pembakaran tu.. memang pengalaman yang xboleh dilupakan..

      Delete
  2. hehehe..untunglh bro..ilmu itu luas..tk kn hbis..pnglmn yg amt brmkna jika kita dpt mngnl dngn lbih dkt lgi budya,adat n resam etnik2 lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betol tu.. banyak lagi benda yang kita belum teroka kan :)

      Delete
  3. lpas bakar pon masih ade tulang yg x hancur eh?knp mesti dihancurkan jugak?ehehe saje je nk tau =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. gud question cik teddy.. haah masih ada tulang yang x hancur. biasanya penjaga tempat pembakaran mayat akan ikut keluarga simati. samaada diorang nakkan abu dan tulang yang telah halus. atau tulang yang tak hancur macam tu je..

      Delete
  4. diaorg bakar mayat tu sbb tak cukup tanah nk tanam ataupun mmg adat diaorg? mcm sadis je..dhle kene bakar...kene hancurkan tulang pulak tu kan?ngeri pulak...hu3

    ReplyDelete
    Replies
    1. adinda wawa... kalau untuk hindu ada adat dia bakar mayat.. tapi budha n kristian mmg kerana x cukup tanah. kena hancurkan tulang tu terserah pada keluarga masing2..

      Delete
  5. owh macam tu....
    terima kasih kerana buat entry nih
    bertambah ilmu saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 ye.. terima kasih juga coz sudi datang komen entry ni :)

      Delete
  6. Replies
    1. hhahaah.. ada satu gambar tu kami eh nampak tengkorak orang tengah terbakar... seram.. uhuhhu

      Delete
  7. Replies
    1. terima kasih bro sudi baca entry n komen :)

      Delete
  8. info menarik dan pengalaman menarik. tq for sharing

    ReplyDelete
  9. waaa...baru tau..
    nice info :)

    ReplyDelete
  10. wohohoho..satu research yg bagus...

    ReplyDelete
  11. pink diary n awan nano : yr welcome :)
    faiz fakhirin thanks :)

    ReplyDelete
  12. satu kajian yg bagus . tap mesti ngeri kan ..

    ReplyDelete
  13. haah.. mmg mengerikan..apapon thanks

    ReplyDelete
  14. info baru..ta ramai berpeluang tengok..dan rasanya tak nak tengok..:P

    ReplyDelete
  15. I pernah design sebuah krematorium kat Taman Templer, Seremban. Design lawa-lawa, tapi sebab budget tak cukup, akhirnya dibuat biasa-biasa jer. Hmmm...

    Asap yang berkepul-kepul + bau memang masalah kalau ada kawasan perumahan berdekatan. Ada kaji cara pembakaran yang lebih bersih?

    ReplyDelete
  16. Arra ahmad.. betol tu... x ramai dpt peluang nie..

    ReplyDelete
  17. logorithm: its jush a research about the ethnic relation. not specific to the crematorium design. :)

    ReplyDelete
  18. Wah kajian yang tampak menarik. Memang kita sebenarnya kurang didedahkan dengan hal-hal sebegini. Well, seyogia kita mengambil berat akan hal ini agar tidaklah kita ibarat katak di bawah tempurung. Wadi Zaki singgah sini sambil follow Wadi jugak :)

    ReplyDelete
  19. aku tak pernah tengok bakar mayat nie, tp bgs utk tmbah pengetahuan kta

    ReplyDelete
  20. Zaki Muhammad : thanks zaki
    beckhrooy : just shareing bro :)

    ReplyDelete
  21. pendedahan yang sangat menarik.. terima kasih atas perkongsian anda...

    ReplyDelete
  22. huhuhu... ngeri la bro...
    tak sanggup aku nak tengok... huhuhu

    ReplyDelete
  23. cuba bayangkan bro kat tempat nie.. ngeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  24. kalau boleh tengok pun akak tak nak tengok..huhuhuhuh

    ReplyDelete
  25. belum lgi di akhirat sdh kena bakar...

    ReplyDelete
  26. mcm penah g tgok hari tu cara bakar... btw. thanks for info.. :)

    ReplyDelete
  27. owh macam tu ya..amat2 mengerikan..

    ReplyDelete
  28. ish toksah nak ngeri2.. kita mati kena tanah je :D

    ReplyDelete
  29. menarik dan dapat ilmu baru.... TAPI ITULAH mati kena bakar ??? uhh seram

    ReplyDelete
  30. dulu sy pernah ziarah kwn kaum budha ni dikebumikan
    tempat mcm sama yg sy pergi... cuma keadaan beza..bila seadara mara & kwn2 dtg ziarah masa mayat nk di bakar.. terasa sayu je.. tak tergambar mcm mna keadaan dibakar tu.. kwn sy dlu pn mmg choose utk dibakar mayat nya sbb dia xnk menyusahkan org lain nk kebumi..sebak bila teringat..

    ReplyDelete
  31. wahh bestnya de pengalaman sendiri tengok kejadian depan mata..tapi rasa sadis je bila dibakar ni hingga abu..anyway nice entry abg wardi..tambah knowledge.thanks

    ReplyDelete
  32. eh..best ada pengalaman macm nie..hehe..me suka kalau dapat timba ilmu pasal budaya2 kaum lain nie..asyik melayu ja..bosan..hehe btw subjek etnik tu mmg wajib ambil ya kat u?

    ReplyDelete
  33. Good for sharing bro! COngrats!

    ReplyDelete
  34. akhirnye tahu jugak sebab ape die bakar mayat tu.. terima kasih

    ReplyDelete
  35. Ooo...baru thu..ok trima kasih ats prkongsian ilmu

    ReplyDelete
  36. Ooo...baru thu..ok trima kasih ats prkongsian ilmu

    ReplyDelete
  37. kenapa ada mayat orang hindu yang ditanam dan ada yang dibakar? atas perbezaan kasta atau sebab apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang saya tahu, masalah kekurangan tanah pada masa ni mnyebabkan mereka terpaksa ambil keputusan untuk membakar mayat2.

      Delete

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive