BELI RUMAH DENGAN SUNWAY PROPERTIES PADA TAHUN 2020


Pada 7hb Januari 2020 yang lepas, saya telah berkesempatan ke Majlis "Sunway Property Business Update & Media Briefing 2020" yang telah berlansung di Sunway GEOLake Sales Gallery @Sunway GEO Avenue. Ketika majlis ni, Sunway Property telah mengumumkan bahawa ia akan menyasarkan jualan RM2 bilion pada tahun 2020 ini.

Pengarah Urusan Bahagian Hartanah Sunway Berhad Sarena Cheah berkata, "Kami akan meningkatkan sasaran jualan kami kepada RM2 bilion dalam jualan. Sejajar dengan itu, kami juga akan melancarkan hartanah berjumlah RM 3.5 bilion pada tahun ini. "
Untuk pengetahuan korang semua, pada tahun lepas,  Sunway Property telah mengatasi sasaran jualan mereka sebanyak RM 1.3 bilion dengan mencecah jualan sehingga RM 1.55 bilion. Wow memang laku sangat property yang dijual oleh pihak Sunway ni kan.


Selaras dengan rancangannya untuk kepelbagaian geografi, Sebanyak RM 3.5 bilion hartanah dalam nilai pembangunan kasar (GDV) akan dilancarkan, RM 1.0 bilion hartanah akan berada di Malaysia dan RM 2.4 bilion (70%) hartanah akan berada di Singapura.

TUMPUAN PADA MENYAMPAIKAN NILAI SEPANJANG HAYAT UNTUK PEMBELI

Pada majlis tersebut juga, Cheah ada berkata bahawa penyerahan nilai sepanjang hayat untuk pembeli terus menjadi fokus utama Sunway Property bagi di pasaran Malaysia.

"Kami akan terus memberikan nilai seumur hidup kepada pembeli rumah dengan membangunkan rumah-rumah bandar yang berkualiti tinggi yang bersambung, dan terletak dengan strategik, dan harga rumah dalam lingkungan RM 600,000 - RM 800,000. Pelancaran komersil kami yang merangkumi 30% daripada jumlah pelancaran kami tahun ini akan berada di dalam pembangunan bersepadu dengan kawasan tadahan segera untuk memastikan kejayaan komuniti perniagaan kami, "katanya.
"Dengan ini, pembeli rumah dapat yakin dengan nilai seumur hidup, dan mencapai gaya hidup bandar yang ideal di mana mereka boleh hidup, belajar, bekerja, bertahan dan bermain di tempat yang selamat dan selamat sambil menjadi bukti masa depan dengan peningkatan modal potensi hartanah yang ada," kata Cheah.
Tahun lepas, pembeli telah merapatkan 80% pelancaran Sunway Property yang berkaitan dengan transit atau bersepadu, merangkumi 90% pelancarannya.

Lembah Klang: RM 691 juta hartanah yang akan dilancarkan, RM 573 juta hartanah pelaburan sedang dibina

Pelancaran yang dirancang untuk tahun ini termasuk Sunway Avila Retail (kedai runcit: GDV RM 31 juta), Sunway Velocity TWO Tower C (pangsapuri servis: GDV RM 300 juta), Sunway Belfield Tower A (pangsapuri servis: GDV RM 360 juta).

Sunway Avila Retail terletak tiga kilometer jauhnya dari pusat bandar dan dihubungkan dengan stesen Sri Rampai. Pembangunan ini terletak di Wangsa Maju, salah satu perbandaran terbesar di Lembah Klang.

Sunway Velocity DUA dikaitkan dengan pembangunan bersepadu Sunway Velocity yang sangat berjaya, dan dihubungkan dengan dua stesen MRT, dan terletak 3.8 kilometer jauhnya dari pusat bandar. Pelancaran tahun lepas di Sunway Velocity DUA telah meraih 100% kadar pengambilan.

Sunway Belfield terletak 500 meter dari monorail Maharajalela dan 3 kilometer dari pusat bandar.

Menara pejabat (GDC RM 350 juta) dan pengembangan penginapan pelajar (GDC RM 223 juta) sedang dibina di Sunway City Kuala Lumpur.

Pulau Pinang: RM 250 juta hartanah yang akan dilancarkan, RM 301 juta hartanah pelaburan sedang dibina
Di Pulau Pinang, pemaju akan memulakan pembangunan bersepadu yang amat dinanti-nantikan di Pulau Pinang, Sunway Valley City. Satu replika pembangunan Sunway Velocity yang berjaya di Lembah Klang, Sunway Valley City adalah pembangunan seluas 25 ekar dengan nilai pembangunan kasar RM 2.4 bilion yang akan ditempatkan di Paya Terubong, Ayer Itam, salah satu kejiranan yang matang di Pulau Pinang dan akan mengintegrasikan enam komponen, termasuk komersial, kediaman servis, pusat membeli-belah, pendidikan, hotel dan komponen penjagaan kesihatan dalam perbandaran yang mempunyai hubungan yang baik. Yang pertama pelancarannya ialah kedai dan pejabat linier (GDV RM250 juta).

Pada masa ini Pusat Perubatan Sunway Seberang Jaya (GDC RM 301 juta) sedang dibina.

Johor: RM 100 juta hartanah yang akan dilancarkan, RM 182 juta dalam hartanah pelaburan dalam pembinaan

Di Johor, pemaju akan melancarkan Sunway Maple (rumah bandar: GDV RM 100 juta) di Sunway Iskandar.

Sunway Big Box Hotel 280 bilik (GDC 167 juta) di Sunway Iskandar akan siap tahun ini. SJK (C) Cheah Fah (GDC RM15 juta) akan dibuka untuk pendaftaran akhir tahun ini untuk pelajar yang mendaftar untuk tahun 2021.

PERTUMBUHAN ANTARABANGSA

Sejajar dengan rancangannya untuk kepelbagaian geografi, pemaju terus membuat kemajuan di Singapura, China, UK dan Australia.

Di Singapura, di mana Hartanah Sunway telah menceburi sejak 2007 dan menyampaikan hartanah berjumlah RM 14.98 bilion, pelancaran pemaju akan merangkumi 70% daripada jumlah pelancaran untuk tahun ini.

Pelancaran akan datang di Singapura akan berjumlah RM 2.44 bilion hartanah kediaman termasuk Parc Canberra, Canberra Link (kondominium eksekutif: GDV RM 560 juta), Ki Residence, Clementi (kondominium swasta: RM 1.0 bilion) dan Park Avenue Residences, Tampines (kondominium eksekutif : GDV RM 880 juta).

Di China, di mana pemaju telah menceburi sejak tahun 2010, ia telah memperoleh tanah seluas 6.85 ekar di Eco-City Tianjin-Singapura pada tahun 2019. Sehingga kini, pemaju telah menyampaikan harta bernilai RM 990 juta dalam 110 ekar bersepadu pembangunan yang merupakan perjanjian kerjasama antara kerajaan China dan Singapura untuk bersama-sama membangunkan bandar yang harmoni, mesra alam dan pemuliharaan sumber bandar di China.

Pada tahun lepas, Sunway Property telah menubuhkan kepercayaan swasta di Singapura dengan permulaan £ 38 juta (RM202 juta) aset di bawah pengurusan (AUM) yang memberi tumpuan kepada penginapan pelajar yang dibina di UK. Ia telah memperoleh tiga blok penginapan pelajar yang lengkap di Bristol dan Sheffield. Sektor pendidikan Britain kekal sebagai salah satu sektor antarabangsa yang paling menguntungkan dengan kerajaan mensasarkan untuk mencapai pendapatan sebanyak £ 35 bilion menjelang tahun 2030.

Pemaju harta tanah juga mengejar peluang dalam penginapan dan perkembangan pelajar di Australia. Pendidikan adalah sektor eksport ketiga terbesar di AUD $ 32 bilion setahun. Pasaran hartanah Australia kini semakin meningkat, dengan Sydney dan Melbourne sebagai beberapa bandar yang membawa keuntungan dalam harga secara nasional.

100% CUSTOMER-CENTRIC

Pada majlis tersebut juga, Sunway Property juga telah melancarkan kempen untuk tahun ini,  “Yours, 2020” ,  meletakkan pembeli di depan dan pusat operasinya. Dengan ini, pembeli dapat melihat sendiri rumah impian mereka dengan harga yang tepat, di lokasi yang sangat strategik, ditambah dengan sokongan pembiayaan yang betul dari pemaju hartanah tahun ini.

Selain dari pengalaman pelanggan yang dipertingkatkan, perkhidmatan yang lebih baik dan portal perkhidmatan pelanggan yang lebih dinamik, pembeli tahun ini dapat menantikan pakej rumah yang disesuaikan sepenuhnya yang berpusat pada kesejahteraan dengan pilihan pembiayaan peribadi.

LAWATAN KE RUMAH CONTOH (CONDO & TOWNHOUSE)

Pada hari tersebut, saya dan kawan-kawan berpeluang melihat sendiri rumah contoh Sunway Property yang ada di sekitarnya. Antara unit yang kami sempat lawati adalah condo dan town house. Jom kita tengok apa yang menarik.

TOWNHOUSE




CONDO




Rumah yang sangat cantik, luas dan sudah semestinya berada di lokasi yang sangat strategik. Tak hairanlah ramai yang memilih untuk memiliki rumah dari Sunway Property ni.

Post a Comment

13 Comments

  1. Wow!!!!!! Bagus btul Sunway properties. Thank you for sharing this information ya. Have. A good day.

    ReplyDelete
  2. Cantik dan luas ruangan yg terdapat di sini.. Tambah menarik bila berdekatan dgn mrt atau lrt.. Mmg jadi pilihan..

    ReplyDelete
  3. Banyak projek perumagan dari Sunway property. Pada yang planning nak beli rumah bolelah berkunjung ke galeri mereka

    ReplyDelete
  4. Cantik rekaan rumah ni .. Rekaan terkini . Untuk pengetahuan abang Mawardi projek Sunway Iskandar ada berkoloborasi dengan bekas syarikat tempat Yana kerja untuk pembikinan pintu bi-fold

    ReplyDelete
  5. design rumah sunway memang cantik tapi nak membeli tu macam belum berkemampuan lagi. kene kerja keras lagi ni

    ReplyDelete
  6. Memang lawa sungguh. Teringin la nak rumah macam ni satu. Awak dah tempah kondo ke townhouse? Lets berjiran?

    ReplyDelete
  7. CANTIKNYA RUMAH!!! meletop! bagus bila ada projek yg pentingkan banyak perkara macam ni,,.. nak beli pun rasa berbaloi baloi

    ReplyDelete
  8. Wow..bnyak betul projek sunway nie..smoga trus berjaya dan berkembg pesat..

    ReplyDelete
  9. Wow..bnyak betul projek sunway nie..smoga trus berjaya dan berkembg pesat..

    ReplyDelete
  10. Wow..bnyak betul projek sunway nie..smoga trus berjaya dan berkembg pesat sekaligus membuka peluang pekerjaan

    ReplyDelete
  11. Wow..bnyak betul projek sunway nie..smoga trus berjaya dan berkembg pesat..sekaligus mmbuka peluang pekerjaan

    ReplyDelete
  12. Cantiknya rumah! Tapi serious la memang tak rugi beli properties sebab harga akan sentiasa meningkat! Leh la nak tengok sunway properties pulak pas ni

    ReplyDelete
  13. mahal jugak harga rumah sampai 600k. Memang tak mampu lah nak beli lagi. Hopefully Sunway capai sales target diorang

    ReplyDelete