Etika Penggunaan Gambar Untuk Komersial | Hak Gambar Yang Mempunyai Watermark

Etika Penggunaan Gambar Untuk Komersial | Hak Gambar Yang Mempunyai Watermark | Tak sangka gambar dari satu entry MY berkaitan dengan Selfie nie menjadi tumpuan untuk online shop untuk dijadikan sebagai gambar penarik untuk jualan monopod mereka.


Tapi apa yang mengecewakan MY adalah bila gambar yang diambil itu dibuang watermark asal blog MY. Rasanya bukan MY sorang je pernah menjadi mangsa. Bila ditegur apa jawapan diorang?
Senang kan, tak pernah ada rasa bersalah langsung, diorang ingat berkat sangat ke berniaga kalau buat macam tu? Kalau korang, apa tindakan korang untuk diorang yang berperangai macam nie? 

Hukan hanya satu kat atas nie je. Ada banyak lagi website jualan online dan instashop yang menggunakan foto MY tu untuk jualan monopod mereka. *watermark dibuang dan diganti dengan watermark mereka.

Tapi ada juga yang email personally untuk minta izin menggunakan gambar tu. Alhamdulillah. Sangat rspect dengan orang seperti ni. 

Kalau sesiapa nak ambil gambar kat blog nie untuk komersial ke apa ke. MY tak kisah, just inform first. Silap-silap MY boleh tolong promote lagi business korang. Kalau korang nak foto original pun MY boleh bagi.

Korang semua kalau nak beli apa-apa leh la ke www.banyakdeal.com . Diorang ni kita boleh nampak cara berbusiness dengan jujur. Terima kasih kepada owner banyakdeal kerana peka kepada hal ini. 

Post a Comment

15 Comments

  1. kalau beli kt banyakdeal, bole dpt diskaun 20% tak???
    kikiki

    ReplyDelete
  2. kalau dah tersiar selalunya boleh di search melalui google dan ramai pulak yg kreditkan ke google , apa komen anda MY?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang itu rasanya bagi saya xpatut, sebab saya sendiri bila ambil dr google akan cuba ke website tersebut untuk ambil link. lagipon itu xde masalah . sekurang2 nya mereka ada kreditkan. tp masalah sekarang bila watermark dibuang dan diletak watermark sendiri.

      Delete
  3. Inilah masalah tech skrg ni. Kononnya letak watermark boleh lindungi gambar kita dr kena curi, tp ada pulak apps yg boleh digunakan utk buang watermark. Takda reti langsung. And I really hate those people yg dah buat salah tp masih tutup mata and put the blame on the others. Really? Ingat berkat ke bila buat benda mcm tu. Apa pun, what comes around goes around lahh. Tunggulah dia nanti. Huhu. Ada org terlebih emosi pulak. Bahahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. tp bukan masalah teknologi, tp masalah bila syok sendiri tu. buang watermark asal n letak watermark dia sebesar2nya. :"

      Delete
  4. I don't mind people take photo.. But when you crop out watermark and then put your own watermark lagi!!!! *flip table*

    ReplyDelete
    Replies
    1. isabel, i agree, so what should we do ? huhu

      Delete
  5. At least inform kite masa nak load.. Credit lg bagus tapi buang watermark kite ganti watermark diowang sendiri dah lebih nie

    ReplyDelete
  6. banyak tutorial untuk elak dicopy paste kat google, kena rajin cari :D

    VIDEO: Cokelat Haram? Haram Mak Kau.. Kata Pondan Ini
    http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/05/video-cokelat-haram-haram-mak-kau-kata.html

    Emma Maembong Bidas Dakwaan Jadi Punca Zizan Razak Kalah
    http://syokbah.com/emma-maembong-bidas-dakwaan/

    ReplyDelete
  7. Kalau curi tapi masih kekalkan watermark tu rasanya masih boleh dimaafkan.
    Tapi kalau dibuang terus, tu memang cari nahas...

    ReplyDelete
  8. bagus mawardi buat entri macam ni..
    buat kita sentiasa beringat..

    good job geng kito! :)

    ReplyDelete
  9. kalau yg x der watermark tu aku x kisahlah kalau diorg nak cilok tp kalau ada watermark tu memang x beretika lagi2 siap bukan watermark asal...

    ReplyDelete
  10. Bila kita dh letak watermark kat photo kita, diorg xde alasan nak kata bahawa gambar tu dieorg just letak kredit: Google, kononnya tak jumpa sumber asal. Kepala bana dia.. Watermark ade jadi search jela.. Unless die dah crop buang watermark..

    ReplyDelete
  11. sebagai contoh terdekat, Oh!Media. pantang xde watermark, terus letak watermark diorang

    ReplyDelete