[MOTIVASI] Kita Merancang, Allah Menentukan | Masa Depan Yang Kita Fikirkan

[MOTIVASI] Kita Merancang, Allah Menentukan | Masa Depan Yang Kita Fikirkan | Bila berpeluang je, aku mula termenung sendiri, seolah-olah memeikirkan jalan penyelesaian untuk satu masalah yang besar bak kata admin Kaki Sembang . Tak kira masa, waktu dan ketika. Kadang-kadang masa lepak bersama kawan pun sempat wa terlamun seketika.

[MOTIVASI] Kita Merancang, Allah Menentukan | Masa Depan Yang Kita Fikirkan

Apa la yang agaknya yang wa sedang fikirkan? Yang pasti itu adalah masa hadapan punya hal. Kerja tetap, sambung belajar, beli kereta, beli rumah, berkahwin, anak-anak, dan banyak lagi. Semestinya semua orang pun ingin kan yang baik-baik aja. Tapi siapa tahu nasib atau rezeki kita? Hanya Allah je yang tahu. Kita hanya merancang dan Allah yang menentukan. Yang penting itu adalah Usaha dan Tawakkal. Yakin dengan diri bahawa Rancangan dan Penentuan Allah adalah terlalu hebat.

"Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun) kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam. (AT-Takwir : 29)"


.

Post a Comment

4 Comments

  1. perancangan Allah tu pastinya lebih hebat. walau jauh kita cuba mengelak, kalau dah itu yg mmg dijanjikan utk kita pasti itu yg kita kn tempuh juga.. yg baik kita ambil manfaat.

    ReplyDelete
  2. Ketahuilah bahawa semua yang Allah berikan dan perancangan dari Allah adalah yang paling terbaik sekali ! :)

    ReplyDelete
  3. Akakpun selalu bermenung....berfikir tp kdg2 tak diikuti dgn tindakanpun...hurmmm

    ReplyDelete