travel, food and lifestyle blog

Wednesday, August 21, 2013

Cincau Ubat Turunkan Darah Tinggi | Ubat Sakit Darah Tinggi

Cincau Ubat Turunkan Darah Tinggi | Ubat Sakit Darah Tinggi | Terbaca satu artikel masa dok berblogwalking siang tadi. Artikel tu pasal Cincau. Kenapa dengan Cincau? Jom baca cerita nie.


Cincau Ubat Turunkan Darah Tinggi | Ubat Sakit Darah Tinggi
Cincau
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebasCincau (bahasa Inggerisgrass jelly atau leaf jelly; (bahasa Cina: 涼粉 liáng fěn or 燒仙草 shāo xiān cǎobahasa Hokkien: 仙草 sian-chháubahasa Indonesia: cincau hitam) ialah sejenis makanan bak agar-agar yang dipergunakan di China dan Asia Tenggara sebagaipembasuh mulut serta juga dalam minuman. Dikatakan bersifat diuretik, cincau dijual dalam bentuk tin atau bungkusan di pusat-pusat membeli-belah di Asia.
Cincau dibuat dengan merebus rumput atau daun pudina (khususnya Pokok CincauMesona chinensis) bersama-sama kalium karbonatdan kemudiannya mendinginkan cecairnya sehingga menjadi seolah-olah agar-agar. Cincau ini biasanya dicampurkan dengan sirap untuk menghasilkan sejenis minuman yang dianggap mempunyai sifat yin yang dapat menyejukkan badan. Warnanya minuman ini perang tua yang jernih, dengan cincau berbentuk lembar atau kiub di dalamnya. Rasanya sedikit merupai iodin. Cincau dijadikan minuman panas yang likat atau minuman berais di Taiwan. Ia juga boleh dicampurkan dengan air kacang soya untuk menghasilkan sejenis minuman yang dikenali sebagai "Michael Jackson" di Asia Tenggara dan Oakland (sila lihat laman web Kafe Uncle Lim). Di Asia Tenggara, cincau juga dicampurkan ke dalam berbagai-bagai pembasuh mulut, seperti ais kacang dan cendol.

"Maklumat terbaru yang aku perolehi setelah lama mencari penawar untuk mak mentua aku ni.

Sebelum tu aku nak beritahu mak mentua aku setelah pulih dari kencing manis secara tiba-tiba darah tinggi dia meningkat kepada 206. Aku amik bacaan yang atas ajer ler. Terperanjat semua ahli keluarga yang lain.

Pelbagai usaha dilakukan selain menggunakan perubatan moden. Apa yang kami tak guna dari daun hempedu ular, ke pucuk jantan betik dan satu daun lagi aku pun lupa. Semuanya gagal, memang turun tapi dalam anggaran 180.

Pada suatu hari, adik ipar aku yang bekerja di UITM Melaka beritahu , profesor dia yang ada darah tinggi hanya makan cincau sahaja. Dah berbelas tahun makan malahan ubat hospital langsung tak disentuh!!

Untuk mengesahkan cerita ini benar atau tidak. Aku beli cincau di Tesco. Nak cari cincau kat pasar mana ada masa..hehehehahe. Beli yang dah pasang siap punya ler....

Aku kasi kat mak aku dan mak mentua aku makan.
Cara makan ialah setiap dua hari sekali mak aku makan cincau ini. Dalam 3 hari lagi nak pergi jumpa doktor makan tiap-tiap hari.
Kalau nak lebih mudah, mak aku buat ialah blender semua cincau tu dan minum macam biasa.

Kalau Cincau kat Tesco senang nak sukat sebab dia jual dalam bentuk packing silinder kecil. So mak aku makan setiap hari satu. Takut juga nak makan tiap-tiap hari, cincau ni kan sejuk. Nanti krem lak kaki mak aku ..hehehehehe. cincau

Hasilnya darah tinggi mak mentua aku dari 180 yang tak turun-turun selama 2 bulan menurun kepada 156.

Manakala mak aku dalam anggaran 150 telah menurun kepada 126!! Hilang darah tinggi!! Kat sebelah ialah ini bukti resit mak aku!!

Cincau adalah satu bahan yang menurunkan darah tinggi anda!!!!  Jika saudara mara anda mempunyai darah tinggi sila cuba petua ini.

Syukur alhamdulilah akhirnya darah tinggi mak mentua dan mak aku menurun. Suka melihat senyuman mereka semula.

Aku telah mencuba kepada 2 subjek iaitu mak dan mak mentua aku dan ternyata ia berjaya. Dan tolong sharekan maklumat kepada semua.!!! Aku memang berniat nak kongsikan maklumat ini..

Sekarang ini aku melihat penggunaan jangka panjang penggunaan cincau ini. Risau ler..benda sejuk ini.. Takut semput atau krem kaki orang tua aku lak..hehehehe.

Selamat mencuba!! "

sumber: Helmi Sedek


Share:

7 comments:

  1. cincau ni fevet Yaya taw..hehe..suka sangat sangat

    ReplyDelete
  2. wahh soya cincau , sedap..baru tahu ..thanks

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum buat blogger semua. Terima kasih untuk sokongan yang telah anda berikan dengan meninggalkan komen di entri Zam sebelum ini. Seperti yang dijanjikan, salah seorang blogger bertuah akan mendapat hadiah misteri dari Zam ;D
    Jemput ke ENTRI TERKINI! Senarai Lengkap 110 BLOGGER Yang Berpeluang Mendapat SATU HADIAH MISTERI Dari Zam! untuk menyemak penyertaan anda.
    Pemilihan BLOGGER yang BERTUAH akan dibuat dengan menggunakan RANDOM.ORG, dan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa. Untuk memudahkan anda mengetahui keputusan terkini, anda boleh memasukkan blog Zam ke dalam bloglist di blog anda :)
    Akhir kata, thanks again, bloggers!

    ReplyDelete
  4. kena selalu wat air cincau la pasni gaya nya

    ReplyDelete
  5. Soya takde cincau ibarat irama tanpa lagu.. mmg menyejukkan..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum dan salam sejahtera..

    Insya Allah blog Addin (http://addindeen.blogspot.com) boleh membantu anda dalam memasarkan, memperkenalkan, mempromosi produk dan perkhidmatan anda kepada pelbagai lapisan pengguna internet dengan harga berpatutan.

    Senarai tawaran tapak iklan untuk disewa adalah seperti berikut:-

    i) Ruang iklan utama (A) bersaiz 600 x 70 pixels - leaderboard
    Kadar Sewa : 1 bulan = RM50.00
    Kadar Sewa : 3 bulan = RM130.00
    Kadar Sewa : 6 bulan = RM280.00
    Kadar sewa : 9 bulan = RM420.00
    Kadar sewa : 12 bulan= RM550.00

    ii) Ruang iklan utama (B) bersaiz 350 x 200 pixels - big rectangle
    Kadar Sewa : 1 bulan = RM100.00
    Kadar Sewa : 3 bulan = RM280.00
    Kadar Sewa : 6 bulan = RM560.00
    Kadar sewa : 9 bulan = RM840.00
    Kadar sewa : 12 bulan= RM1,100.00

    iii) (i) Ruang iklan side bar (C) atas bersaiz 350 x 60
    Kadar Sewa : 1 bulan = RM30.00
    Kadar Sewa : 3 bulan = RM80.00
    Kadar Sewa : 6 bulan = RM160.00
    Kadar sewa : 9 bulan = RM240.00
    Kadar sewa : 12 bulan= RM320.00

    (ii) Ruang iklan di bawah setiap post/artikel bersaiz 350 x 60
    Kadar Sewa : 1 bulan = RM50.00
    Kadar Sewa : 3 bulan = RM130.00
    Kadar Sewa : 6 bulan = RM280.00
    Kadar sewa : 9 bulan = RM420.00
    Kadar sewa : 12 bulan= RM550.00

    iv) Iklan advertorial / rencana (D)
    Bahan disediakan sendiri oleh pengiklan
    Kadar sewa : RM50.00/bulan

    v) Ruang iklan teks (E)
    Kadar sewa : RM10.00/bulan

    * JIKALAU TIADA BAJET MENGIKUT PAKEJ DI ATAS, BOLEH SEWA PAKEJ BERSESUAIAN
    MENGIKUT KEMAMPUAN TUAN.

    Untuk sewa jangkamasa lama harga masih boleh di runding.

    Jikalau tiada banner iklan, pihak kami menyediakan perkhidmatan membuat banner iklan disediakan percuma.

    Traffic semasa blog Addin mencecah ribuan pelawat setiap hari bergantung keadaan isu semasa.

    Jika berminat, sila hubungi kami:- addindeen@gmail.com

    Cepat! sementara kekosongan tapak iklan masih ada.

    * Tertakluk pada pindaan


    Addin Ads Team
    019-3300234
    (call, sms whatsapp)

    ReplyDelete
  7. cincau nak ambil mcmana ye kalu yang ambik ubat darah tinggi hospital punya

    ReplyDelete


Terima kasih kerana sudi singgah di blog mawardiyunus.com blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive