travel, food and lifestyle blog

Thursday, August 22, 2013

Cara Interaksi Manusia Dengan Kucing | Kenal Maksud Pada Gaya Ekor Kucing

Cara Interaksi Manusia Dengan Kucing | Kenal Maksud Pada Gaya Ekor Kucing | Ramai diantara kawan-kawan wa memang sukakan Kucing. Kalau dah suka sangat tu memang dipelihara dan dijaga dengan penuh kasih sayang lah kan. Namun ada yang beremosi sampai berminggu-minggu kalau Kucing beliau mati. Lagipon Kucing ni haiwan kesayangan Rasulullah


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebasKucing (Jawi:کوچيڠ ) dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunankucing liar AfrikaFelis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.
Kucing yang keturunannya berdaftar secara rasmi dipanggil kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing; kucing yang mempunyai baka campuran dirujuk sebagai bulu-panjang bela jinakdan bulu-pendek bela jinak.
Terdapat pelbagai baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka adalah pemangsa yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribu spesies haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil. Hubungan manusia dan kucing menyebabkan kucing dipuja di dalam dongeng dan legenda dari beberapa bangsa, contohnya Mesir Purba, Viking dan juga Cina.

Tapi manusia mampu ke berinteraksi dengan kucing? Tapi macamanakan? Setakat dok meow meow meow je xjadi kan. huhu. Oh rupa-rupanya si pencinta kucing ni dapat berinteraksi dengan kucing-kucing mereka dengan hanya gerak-geri Ekor Kucing tersebut. Jom tengok bagaimana Ekor Kucing boleh bercerita dengan tuannya. 


So lepasni hope lebih terjaga dan sayang la pada kucing-kucing kita . hehehhe. mereka pun ada perasaan jugak.

Share:

8 comments:

  1. Replies
    1. eh eh kucing pon baru tahu eh. huhu

      Delete
  2. hehe..
    menarik nie..
    boleh wat testimoni kt umah saper ada kucing..

    ReplyDelete
  3. yang mana ekor kontot tu boleh tgk telinga ngan bulu belakang dia..

    ReplyDelete
  4. macam tue ker tapi kucinghitam xmain ekor tau hahahaha

    ReplyDelete
  5. Susahla klo kucing tu ekor kontot.

    ReplyDelete


Terima kasih kerana sudi singgah di blog mawardiyunus.com blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive