10 Jenis Hantu Popular di Malaysia


Hantu popular di Malaysia

Malaysia, dengan kepelbagaian budayanya, mempunyai beberapa cerita seram berkenaan hantu yang menakutkan. Berikut adalah sepuluh jenis hantu popular di Malaysia yang telah menjadi sebahagian daripada tradisi dan cerita rakyat.


Pontianak 
Pontianak, hantu wanita yang meninggal dalam keadaan hamil, dikenal dengan penampilannya yang menakutkan. Mengenakan gaun putihdan dengan rambut panjang.

Penanggalan 
Penanggalan merupakan wanita yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan dan dikatakan mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang bersama tali perut terurai-urai. Dipercayai Ia gemar menghisap darah wanita yang bersalin.

Pelesit
Pelesit adalah hantu yang dipelihara bagi tujuan sebagai pelaris dan pemanis. Ia menjadikan serangga seperti belalang sebagai medium penyamarannya.

Orang Minyak
Orang Minyak adalah manusia biasa yang sedang menuntut ilmu hitam untuk tujuan jahat dan gadis-gadis sunti dijadikan sebagai cagaran untuk menjadikan ilmu itu lebih sempurna.

Hantu Raya
Hantu Raya biasanya dipelihara khas untuk melindungi atau menjaga pemiliknya. Hantu raya mempunyai keupayaan menjelma sebagai manusia biasa atau haiwan lain, dan biasanya Hantu Raya akan menjelma sebagai tuannya.

Toyol 
Toyol adalah makhluk kecil seperti bayi yang digunakan oleh dukun untuk mencuri barang berharga. Meskipun dianggap sebagai makhluk jahat, Toyol diyakini dapat dikendalikan oleh pemiliknya dan digunakan untuk tujuan tertentu.

Hantu Bungkus / Pocong 
Pocong dikatakan roh si mati yang telah meninggal tetapi terperangkap di dalam kain kafan semasa sudah dikuburkan. Pocong akan menghantui keluarganya yang belum melepas tali yang ada di kepalanya, ia mendatangi keluarganya karena ingin meminta tolong agar talinya dilepaskan.

Hantu Galah 
Hantu Galah dikatakan berukuran besar dan tinggi, bahkan kepalanya sampai menyapu awan. Sering terlihat di dalam hutan, hanya kakinya yang terlihat, sering disangka sebagai batang pohon. Kakinya berbulu panjang, dan mangsa melihatnya pada malam hari saat bersandar atau memegang kakinya. Orang yang bersahabat dengannya dapat mencabut bulu betisnya yang bisa dibakar untuk mendapat pertolongannya.

Saka 
Saka adalah roh pelindung atau penjaga seseorang. Diyakini bahawa setiap individu memiliki Saka yang melindungi mereka sepanjang hidup. Jika pemiliknya meninggal dunia, pewaris diperlukan untuk menyambung menjaganya.

Hantu Makcik Karipap 
Hantu Makcik Karipap kisah hantu popular di asrama, sekolah, dan universiti, menceritakan tentang seorang penjual wanita tua yang menjual karipap melalui luar tingkap bilik pelajar di malam hari. Yang mengejutkan, tingkap tersebut terletak di tingkat paling atas yang mustahil dijangkau oleh manusia biasa.


Dengan keberagaman cerita-cerita mistik ini, Malaysia menghidupkan tradisi rakyatnya yang kaya akan kepercayaan dan legenda. Meskipun mungkin tidak semuanya dapat dipercayai, hantu-hantu ini terus menjadi bagian tak terpisahkan dari kehidupan sehari-hari dan kekayaan warisan budaya Malaysia.

Post a Comment

0 Comments