RUMAH HANTU TRAIN TO BUSAN DI RESORT WORLD GENTING



Pada minggu lepas, saya dan kawan-kawan telah berpeluang melalui pengalaman hebat Train To Busan di Resorts World Genting. Bagi korang yang pernah menonton filem filem blockbuster korea Train To Busan, pasti dapat melihat bagaimana gambaran awal situasi yang bakal kami lalui.

Diadaptasi daripada sebuah filem blokbuster seram Korea Selatan pada tahun 2016, Train To Busan, Resorts World Genting telah mempersembahkan perjalanan kereta api seramnya sendiri selama dua bulan yang bakal menawarkan pengalaman menakutkan sambil berseronok buat peminat filem berkenaan dan kaki-kaki filem seram. Dengan kutipan kasar pecah panggung melebihi US$93 juta, Train To Busan merupakan filem Korea paling berjaya. Di Malaysia, ia berjaya mencatatkan jualan kasar melebihi RM21 juta dan masih mengungguli senarai kutipan Korea tertinggi. Baik penonton tempatan mahupun luar negara, semua orang tahu bahawa ia menceritakan kisah seorang bapa dan anak perempuannya yang cuba menyelamatkan diri daripada wabak zombie – ia telah digambarkan sebagai ‘satu pengalaman unik dan amat menghiburkan menerusi cubaan genre seram zombie’ dengan ‘pelbagai komen sosial…dan aksi lakonan hebat.’


Kesemua gabungan itu menjadikan Train To Busan satu kejayaan dalam dunia sinematik. Ia kemudian digarab menjadi satu pengalaman hiper realiti unik di Rumah Seram Train To Busan. Dibangunkan dengan kerjasama antara Resorts World Genting dan pakar reality maya Vividthree, Rumah Seram menggabungkan kesan khas yang praktikal, set dengan butiran terperinci dan juga menggunakan teknologi terkini visual serta maya untuk bawa para tetamu ke dalam dunia penuh dengan cabaran dan aksi menakutkan yang begitu dekat. 

Penggembaraan ini akan mengandungi beberapa bahagian dimana masing-masing memiliki aktiviti interaktif yang tersendiri. Mengikut plot daripada filem – di Seoul, si ayah dan anak perempuannya memulakan perjalanan ke Busan – bahagian pertama Rumah Seram bertemakan persekitaran Stesen Seoul. Para penumpang akan mendapati diri mereka terperangkap di stesen berkenaan, mengelak zombie dan cuba menyelamatkan diri melalui Bilik Stor, Pasar Raya, Kedai Kopi, Koridor, Laluan Tandas dan Pagar Sesat Bercermin untuk berjaya: hanya keretapi tersebut dapat menyelamatkan mereka daripada mimpi ngeri itu.


Tetapi kereta api itu turut dijangkiti. Bahagian kedua Rumah Seram pula akan mengambil tempat di dalam kereta api ke Busan. Sama seperti watak-watak dalam filem tersebut yang perlu mencari jalan untuk ke bahagian hadapan kereta api bagi menyelamatkan diri untuk sampai ke Busan (dimana zon kuarantin diwujudkan), penumpang Rumah Seram perlu menghadapi beberapa cabaran: perlu sampai ke Platform Kereta Api dan bahagian Gerabak Penumpang, melalui Gerabak Kargo Bahan Kimia dan Makmal CDC, sebelum selamat. Anda mungkin akan dijangkiti dan kembali menghantui mereka yang masih ada keberanian untuk meneruskan penggembaraan. Teruskan ke kawasan selamat, atau tewas ketika mencuba.

Terdapat dua bahagian pengalaman tambahan Train To Busan yang disediakan. Di dua kem induk, pengunjung yang selamat daripada hura-hara dalam kereta api boleh mengangkat senjata untuk berperang dengan segerombolan zombie dalam permainan Realiti Maya dan pelbagai aktiviti interaktif lain. Ia termasuk memakai baju perisai dan menggunakan senjata dalam mempertahan kawasan kuarantin daripada serangan zombie – sama seperti penamat dalam filem – atau kejar masa untuk mencipta vaksin melawan virus. Jika semua ini kedengaran seolah-olah memenatkan dan meletihkan, jangan risau ada ganjaran untuk semua orang: buat mereka yang berjaya menyelamatkan diri daripada Train To Busan, Seoul Retail Street yang terkenal dengan hidangan terbaik Korea dan budaya K-pop adalah hadiah anda.


Rumah Seram Train To Busan akan beroperasi di Taman Tema Tertutup Skytropolis bermula 31 Oktober 2019. Ia akan dibuka pada hari Jumaat hingga Ahad, 1 November hingga 1 Disember 2019, dan setiap hari bermula 2 Disember 2019 hingga 1 Januari 2020. Tiket-tiket dijual pada harga RM90 (RM80 untuk ahli Kelab Ganjaran Genting). Terdapat juga pakej kombo Rumah Seram sekali masuk bersama Pas Previu Skytropolis pada harga RM128. Buat pengunjung yang ingin memotong barisan, boleh berbuat demikian dengan membeli Pas Ekspres berharga RM30. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.rwgenting.com atau hubungi +603 2718 1118. Untuk pemegang kad ahli BIG AirAsia, sila layari airasia.com untuk pembelian tiket.

Post a Comment

18 Comments

  1. Alaaa bestnya tempat ni wak hahha kalo i ada mesti saja2 jerit kuat2 hahahah kasi meriah suasana

    ReplyDelete
  2. Haha alamak takutnya! Terbayang-bayang movie train to busan tu ni lagi pulak kalau tengok depan mata dia kejar kita maunya demam yaya haha seronok pergi ambil pengalaman kan

    ReplyDelete
  3. Wah bestnya ad tarikan baru kt Genting. Lama dh tak mai sini. Lepa sni boleh la feeling2 kene kejar dgn zombie. hehehe. Thanks Mawardi share. hehehe

    ReplyDelete
  4. wah sempat lagi ni nak pergi. bolehlah nnti plan ke sana. saya bab2 hantu tu memang suka haha. :) thanks share ya mawardi

    ReplyDelete
  5. Seronoknya walaupun airah penakut hahahah suka tengok train to busan sebab cerita dia lain dari yang lain

    ReplyDelete
  6. Mmg seram ke? Kalau mmg seram sgt, mmg sis tak mau la pegi... Huhuhu... Sbb sejenis yg xleh tido malam teringat-ingat nanti.

    ReplyDelete
  7. Ramai juga Mat Drat tgk yang dah ke Rumah Hantu Train to Busan ni.
    Lepas ni bertambah la lagi tempat melawat kalau ke Genting

    ReplyDelete
  8. Pergi genting haritu tak singgah pon sini. Tak payah jauh2 gi Busan nak naik train to Busan kan. Naik kat genting je. Hehe

    ReplyDelete
  9. best kan! walaupun i sempat masuk 1 rumah je haritu sebab penakut sangat. but worth la the experience

    ReplyDelete
  10. Haha. Seram tak masuk sini ? Mmg duduk dlm train je ke? Lama tk merasa masuk rumah hantu ni. Selalunya tk seram je

    ReplyDelete
  11. Those who enjoys haunted house should really give this a try, seems really scary.

    ReplyDelete
  12. Yang suka haunted house mest enjoy ni!especialy halloween time kan!

    ReplyDelete
  13. Alamak... Seram eh? Kita ni penakut. Camner awak. Tapi anak sulung kita suka seram seram gini. Suh abah dia dia laaa bawak temankan dia.

    ReplyDelete
  14. hmmm train to busan ni lagi menakutkan.. sapa yang suka pergi rumah hantu ni boleh lah experience kena kejar2 kut

    ReplyDelete
  15. Thanks for sharing! After I read the title , I was like '' I surrender! I am not going in ! '' Hope you enjoy the experience & journey! Workout dulu baru pergi, if not terjadi zombie pulak~

    ReplyDelete
  16. ke genting julai 2019. masa tu tak ada lagi kot train to busan ni. kalau ada boleh masuk. visit kl disember 2019 ni nak singgah GHPO. tak naik ke atas la kot. thankyou for sharing.

    ReplyDelete
  17. oo dia buat ala2 citer train to busan rupanya. menarik juga konsepnya tu. dah siap renovate la genting ya

    ReplyDelete
  18. Macam tak mampu nak hadap keseramannya. Tapi why not kan try,pengalaman kejar2 tu blh buat mengigau malam.Haha.

    ReplyDelete