SUMBANGAN NUR RAMADAN DI WILAYAH PERSEKUTUAN

Sedar tak sedar bulan Ramadan makin menghampiri kita, bulan dimana seluruh umat islam akan ternanti-nanti akan ketibaannya. Bulan dimana seluruh umat islam akan berpuasa dari makan dan minum dan perkara yang membatalkannya dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

kredit photo america.cgtn.com

Dan bulan ini juga merupakan bulan penuh keberkatan dengan ganjaran yang berlipat kali ganda bagi mereka yang melakukan kebaikan dan kebajikan atau dalam bahasa ringkasnya menderma dan beramal soleh.

PROGRAM NUR RAMADAN

Mungkin ramai diantara korang tidak tahu akan Program Nur Ramadan yang telah menjadi program rasmi tahunan anjuran Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) . Program Nur Ramadan ini telah berjaya dianjurkan sejak tahun 2009 lagi, dengan matlamat utamanya adalah memperkaya interaksi antara pihak kerajaan dengan warga kota.

kredit photo myputrajayanews.com

Menterinya, Datuk Seri Utama Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, sebanyak 13 kawasan Parlimen Wilayah Persekutuan telah diberi peruntukkan RM10,000 yang akan disumbangkan kepada surau atau masjid menjadi lokasi penganjuran program tersebut. Sumbangan tersebut itu dapat digunakkan oleh pihak penerima untuk menaiktaraf kemudahan serta kelengkapan asas.

Selain dari itu, sumbangan juga akan diberikan untuk membantu akan golongan ibu tunggal, anak-anak yatim dan keluarga yang kurang berkemampuan. Bantuan sebegini adalah bagus kepada golongan asnaf bertujuan meringankan beban golongan berkenaan untuk membuat persiapan menjelang Aidilfitri mereka. Sebaiknya ada program ini dan harus diteruskan serta dicontohi oleh pelbagai pihak.

Kita tidak tahu beban dan keperluan golongan fakir miskin ini yang mungkin cukup makan sekadar ada sahaja. Jadi, dengan Sumbangan Nur Ramadan ini, sudah tentu sedikit sebanyak dapat mengukirkan senyuman mereka.

kredit photo www.astroawani.com

Dalam usaha murni Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) ini golongan ini akan menerima bantuan dari Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bernilai rm150 seorang. Selain dari itu Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) turut menyalurkan sumbangan zakat sebanyak rm100,000.00 kepada pusat transit gelandangan kuala lumpur.


Semoga usaha Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) ini dapat memberikan sinar kegembiraan dan harapan buat golongan yang memerlukan. Saya sendiri berharap supaya program seperti Program Nur Ramadhan dapat diteruskan dan dianjurkan secara menyeluruh di seluruh Malaysia  bukan sahaja pada bulan ramadan sahaja, tapi pada bulan-bulan biasa untuk membantu mereka-mereka yang kurang berkemampuan.

Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al Mubarak untuk semua umat islam

Post a Comment

13 Comments

  1. Sumbangan ini dapat mengembirakan mereka ketika tibanya Ramadhan nanti. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. ramadan dtg lagi..sumbangan pun dtg lagi..alhamdulilah harap diteruskan bkn sj bln ramadan ok

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, moga sumbangan sebegini sekurangnya dapat membantu mereka yg memerlukan

    ReplyDelete
  4. usaha yang bagus dlm membantu golongan yang kurang bernasib baik, semoga diteruskan...

    ReplyDelete
  5. Kadang kita rasa kita dah susah. Sebenarnya ramai kan yang lagi berat bebannya

    ReplyDelete
  6. Bagus program ni, membantu mereka yang memerlukan

    ReplyDelete
  7. Semoga program ini di teruskan dan ramai orang dapat di bantu

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah masih ada lagi pihak yang prihatin dengan golongan ni. Harapnya dengan ada sumbangan seperti ni dapat meringankan beban yang terpaksa ditanggung oleh mereka

    ReplyDelete
  9. lhamdulillah. ringan sikit beban untuk yang memerlukan.

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah..program yg bagus utk mereka yg memerlukan

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah.. program ini amat membantu mereka yang memerlukan

    ReplyDelete
  12. lama dah rupanya program Nur Ramadan ni. saya baru tahu tahun ni.

    ReplyDelete