HAL BERKENAAN TRAVEL INSURANCE YANG PERLU KORANG TAHU

travel insurance

Bercuti atau travel ke luar negara sudah semestinya sesuatu yang menyeronokkan. Tapi sedarkah bahawa kita juga bakal menghadapi beberapa risiko yang tidak diduga. Travel insurance ! Ramai yang tidak ambil berat dan pandang sebelah mata saja tentang ini termasuk lah mereka-mereka yang mengaku sebagai traveller backpackers. Berbagai alasan akan diberikan agar travel insurance yang kelihatan tidak penting ini tak perlu dibeli. Sedangkan ianya sangat penting.

Bukan tidak mahu tapi kalau boleh, jimat selagi boleh! inilah hal yang biasa kita dengar dari mereka. Tapi kita tidak sedar bahawa jika perkara-perkara ini berlaku ia akan lebih merugikan kita. *risiko ada di mana-mana.

1. SAKIT DI LUAR NEGARA | Jika sakit atau demam biasa yang boleh sembuh dengan hanya telan sebiji dua penadol atau Septilin produk dari himalaya, ia tidak menjadi masalah. Tapi, jika sakit hingga menyebabkan kita masuk hospital (warded) ini sangat membebankan. Kos hospital bagi pesakit luar sangatlah tinggi. Apatah lagi jika korang travel ke negara yang mana matawangnya lebih tinggi daripada Malaysia. Jika kita mempunyai Travel Insurance, kos lain seperti Emergency and medical evacuation services (kos servis kecemasan, kos menyelamat dan perubatan) juga tidak perlu kita risaukan.

2. BENCANA ALAM | Bencana alam bukanlah sesuatu yang boleh dijangka. Banjir kilat, tsunami, ribut taufan, gempa bumi, dan letusan gunung berapi boleh menyebabkan kita terperangkap berminggu-minggu di negara orang. Masalah akan timbul apabila korang terlepas flight balik atau flight korang dibatalkangara-gara kejadian tak diduga begini. Di situasi beginilah insurans sangat penting kerana kos yang terlibat boleh menjadi berkali ganda dan kita boleh claim semula dengan syarikat insurans.

3. KOS BAWA PULANG JENAZAH KE MALAYSIA | Kos untuk bawa balik jenazah memang sangat mahal. Nak-nak kalau kemalangan berlaku di tempat yang jauh di pedalaman dan perlu libatkan beberapa jenis pengangkutan yang berbeza. Nak bawa balik jenazah ke Malaysia pula tidak boleh menggunakan fligt biasa, kerana jenazah perlu dimasukkan ke dalam kontena sejuk beku. Sebelum itu, kita juga perlu megambil kira kos dan caj membersih dan menguruskan jenazah sebelum dihantar balik ke Malaysia.

Antara Kes-kes lain yang turut dilindung oleh travel insurance ialah seperti passport hilang, beg dan duit kena curi, flight delay, dan lain-lain lagi. Bagi saya kes-kes ini tidaklah begitu kritikal seperti hal yang saya tekan kan di atas. Tapi oleh kerana hal ini sangat kerap terjadi dan menyebabkan ada kes melibatkan kos yang sangat tinggi dan kerugian yang besar maka, ia juga perlu dititik beratkan.


Dimana nak beli Travel Insurans? Tentang hal ni korang tak perlu risau. Zaman sekarang ni beli online je. Korang boleh cuba di https://insurance4u.co/.

Apa yang bestnya berkenaan dengan Insurance4u ni, ia merupakan FinTech platform untuk korang banding dan beli insurance coverage yang ada khususnya di Malaysia. Selain dari Travel Insurance, Insurance4u juga ada menyediakan service insurance untuk  kereta, motosikal, roadtax, bangunan dan life insurance.


Kita harus ingat, risiko ada dimana-mana. Jangan kerana nak terlalu jimat hingga kerana hal-hal diatas ni berlaku kita membebankan orang-orang tersayang yang masih hidup.

Post a Comment

2 Comments

  1. Thank you for sharing this, Mawardi. Memang informative. Ramai kita suka travel tapi selalu terlepas pandang hal seperti ini. Bila baca nombor 3 tu terus rasa macam ermmmm, next time kalau travel confirm kena ada. Kalau tak, nanti akan susahkan orang lain. Or kena caj mahal.

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing. at least, semua alert about this.

    ReplyDelete