WAKTU DILARANG UNTUK MANDI DAN PENJELASANNYA


WAKTU DILARANG UNTUK MANDI DAN PENJELASANNYA | Pernah kita dengar orang melarang untuk kita mandi di tengah malam kerana ada sebab-sebab tertentu berkaitan dengan kesihatan. Tetapi bukan sekadar waktu malam, masih ada lagi waktu lain yang kita perlu elak untuk mandi. Waktu tersebut ialah seperti berikut:

30 MINIT SELEPAS SOLAT ASAR | 30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas, jika kita mandi ketika itu, akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat untuk melakukan perkerjaan.

SETELAH MAGRIB | Jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan. Jadi, kajian menunjukkan bahwa ketika ini jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh di masuki air dan boleh menyebabkan paru-paru basah.

SETELAH ISYA' SEHINGGA JAM 12 MALAM | Setelah solat isya, ini saatnya jantung kita berhenti dan melakukan istirahat, jika mandi ketika ini akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air. Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam. Antara pukul 2 - 3 pagi, itu akan lebih memberikan energy kepada badan seperti mana bateri yang telah lemah di cas semula.


Semoga info ini dapat membantu kita supaya dapat meningkatkan kesihatan diri supaya mudah untuk beribadah kepada Allah. Insyaallah, sama-sama kita sebarkan.

_foto hansgrohe-usa.com

Post a Comment

5 Comments

  1. Tq. Haji baru tau kenapa tak boleh.
    Sebelum ni main langgar sahaja.
    Syukran.

    ReplyDelete
  2. ok tengok jam dah pukul 6, kena mandi la ni, kang dah maghrib xleh mandi plak

    ReplyDelete
  3. oh, ada cerita di sebalik larangan..bila dah tahu logiknya, baru lah boleh ikut.

    ReplyDelete