travel, food and lifestyle blog

Wednesday, October 16, 2013

[INFO] Ambil Makanan Jatuh | Makan Makanan Yang Dah Jatuh

[INFO] Ambil Makanan Jatuh | Makan Makanan Yang Dah Jatuh | Kesihatan adalah sesuatu yang penting dan harus diutamakan. Makanan juga menjadi faktor utama yang berkait rapat dengan kesihatan.

Sudah menjadi kebiasaan bagi kita kalau makanan jatuh ke lantai atau dimanapun , ia sudah menjadi kotor dalam sangkaan. Tapi sebaliknya ada penjelasannya.

Ambil Makanan Jatuh | Makan Makanan Yang Dah Jatuh

Daripada Jabir r.a., katanya Rasulullah Sollallahu'alaihiwassalam bersabda:
"Apabila suapanmu jatuh, ambillah kembali lalu buang bahagian yang kotor dan makanlah bahagian yang bersih. Jangan dibiarkan ia dimakan syaitan, dan jangan kamu sapu tanganmu dengan lap sebelum kamu kulum jarimu. Kerana kamu tidak tahu makanan yang mana membawa berkah." 
(Kitab Terjemahan Hadith Shahih Imam Muslim).

"Ada penyelidik dari Eropah mengatakan, makanan yang sudah jatuh di lantai masih boleh dan layak disantap jika belum lebih dari satu minit. Seperti diwartakan ZeeNews , Jumat (4/5), idea bahawa makanan tidak tercemar jika diambil dengan cepat telah diyakini selama bertahun -tahun. Tapi belum ada bukti luas bahawa hal ini terjadi .

Manchester Metropolitan University (MMU) menguji lima makanan untuk melihat apakah peraturan tiga saat boleh dipercayai. Roti dengan jem, pasta, ham, biskut dan buah-buahan kering semua jatuh di lantai dan dibiarkan selama selang tiga , lima dan 10 saat. Makanan tersebut dipilih kerana mereka adalah makanan yang biasa dimakan dan semua mempunyai tahap aktiviti air yang berbeza.

Sebuah faktor kunci dalam kandungan makanan itu akan mengekalkan pertumbuhan bakteria dalam tiga saat sebelum makanan dipungut dari lantai. Hasil kajian menunjukkan bahawa makanan dengan garam tinggi atau berkadar gula, seperti roti dengan jem , lebih selamat untuk dimakan setelah dipungut . Hal itu kerana peluang bakteria berbahaya yang masih hidup pada item tersebut berkurang.

Makanan olahan menimbulkan risiko terendah. Umumnya makanan tersebut mengandungi kadar tinggi gula dan garam. " Roti dan jem tidak menunjukkan pertumbuhan bakteria selepas terjatuh di lantai. Hal itu dikaitkan dengan kandungan gula yang tinggi dari membuatnya tidak mungkin untuk menyokong pertumbuhan mikrob , "ungkap Kathy Lees , salah seorang penyelidik .

Kedua ham, produk masin , dan roti manis dan jem bernasib juga masih dalam keadaan baik . Ketika diambil dari lantai dalam masa tiga saat , bahan makanan itu menunjukkan sedikit tanda pertumbuhan bakteria. Buah kering dan pasta, di sisi lain. Makanan itu menunjukkan tanda -tanda Klebsiella selepas tiga saat. Bakteria yang berpotensi boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti pneumonia, jangkitan saluran kencing, septicaemia , dan keadaan rangkaian perisian ditemui pada makanan yang sudah jatuh ke lantai. ( Vin )" _ Sumber 

.
Share:

11 comments:

  1. kalau kta kaji semua sunnah Rasulullah (melalui hadis) , tiada satu pun yg btentangan dgn kajian sains masa kini.
    lagipun tak eloklah mbazir. :)

    ReplyDelete
  2. makanan jatuh je cepat2 amek dlm 3 saat
    hehe
    pastu hembus selawat
    aa makan

    ReplyDelete
  3. kalau nasi susah la h kutip kan..anyway..nice sharing. tq :)

    ReplyDelete
  4. kalau makanan terjatuh tu boleh ambil:) terima kasih infonya.. islam menjawab semua pertanyaan:)

    ReplyDelete
  5. ambil yang boleh dibuang kotorannya ... salam kenal

    ReplyDelete
  6. Assalam.. klu makanan terjatuh & x kotor mmg baiklah ambil.. sayang je klu x membazir.. jadi geng syaitan pulak nnti, suka membazir..
    Salam perkenalan tuan.. done follow sini.. :)

    ReplyDelete
  7. Nice Sharing.. Selamat Hari Raya Aidil Adha.. :-)

    ReplyDelete
  8. Tapi kita dah biasa kalau jatuh tu macam kotor tu yg tak nak makan..

    ReplyDelete
  9. Ambik makanan yang terjatuh ni, kalau tempat yang bersih, takda masalah sebenarnya. Jatuh lebih dari satu minit pun takda hal. Cuma, kalau dah jatuh atas lantai ni, persepsi kita anggap kotor tu yang halang kita dari nak kutip balik.

    ReplyDelete
  10. hemm.. teman tengok keadaan gak.. kalau jatuhnya atas meja makan bole lea dikutip n tiup2 sikit bagi hilang kot ada debu ke apa.. tapi kalau jatuhnya ke lantai maybe x kutip dah kot.. sebab umah teman banyak bulu kucen kat lantai.. bela kucen lea katakan..

    ReplyDelete

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive