travel, food and lifestyle blog

Monday, August 19, 2013

Chinease Food And Indian Food | Malaysian Food

Chinease Food And Indian Food | Malaysian Food | Apa yang memberi keuntungan kepada orang Malaysia adalah kepelbagaian budaya yang ada di Malaysia ini. Secara tidak langsung setiap budaya berbeza dengan mudah dapat merasai dan belajar akan perbezaan budaya ini. Dalam contoh yang paling jelas, dari segi makanan. Setiap budaya yang ada di malaysia ni terutama Melayu, Cina dan India mempunyai cara dan jenis makanan yang berbeza.

Semalam wa sempat jugak beralih selera mencuba sendiri makanan yang berasal dari budaya berbeza iaitu makanan cina dan makanan India


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebasNasi ayam Hainan merupakan makanan Cina yang sering dikaitkan dengan makanan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara berjiran Thailand, serta juga di wilayah HainanChina. Nasi ayam Hainan yang dinamakan sedemikian kerana asal-usulnya dalam makanan Hainan dan pengamalannya oleh populasi orang Cina seberang laut bersuku Hainan dalam kawasan Nanyang, versi makanan ini yang didapati di Malaysia/Singapura menggabungkan unsur-unsur masakan Hainan dan Kantonis ditambah lagi dengan citarasa pemakanan di Asia Tenggara. Nasi ayam Hainan berasal dari China, maka asal-usulnya juga di sana.


From Wikipedia, the free encyclopediaChapatiChapattiChappati or Chapathi is an unleavened flatbread (also known as roti) from Pakistan and India. It is a common staple of cuisine in South Asia as well as amongst South Asian expatriates throughout the world. Versions of the dish are also found in Central Asia and theHorn of Africa, with the laobing flatbread serving as a local variation in China. Chapati is known as doday in Pashto.

Ni adalah antara makanan yang wa cuba semalam. Memang sedap dan ada citarasa dan gaya tersendiri. Yang penting apa yang wa makan ni halal dan memang dijamin halal walaupun ianya adalah makanan yang berasal dari keturunan dan budaya lain. Kerana salah satu sebabnya Nasi Ayam Hainan dan Capati ni dimask oleh orang Islam kita sendiri. :)

Jangan terkejut kalau wa kata ni first time wa makan capati. Selama ni wa tau makan roti canai dan tosei je heheheh.
Share:

4 comments:

  1. Capati tu mmg faveret shark..
    Kne pulak ngan kari mmg terbaek

    ReplyDelete
  2. Okay , dah up entri. Hehe...

    ReplyDelete
  3. aduhhh dua sua fav nie nyum nyum

    ReplyDelete
  4. aku tak tau lah pernah mkn capati ke blo.. campai hati pernah lah kot..ekekkee :P

    ReplyDelete


Terima kasih kerana sudi singgah di blog mawardiyunus.com blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive