travel, food and lifestyle blog

Friday, June 07, 2013

Sebab Poco-Poco Diharamkan di Perak

Sebab Poco-Poco Diharamkan di Perak | Wa mula kenal dengan tarian poco-poco ni masa waktu di PLKN dulu. Tarian ni diajar oleh jurulatih kami kononnya untuk menggantikan senam robik. Lagu nya yang rancak membuatkan semua orang yang mendengarnya tergedik-gedik. hahaah. Tapi skang dengar citer tarian ni haram. huhu. 

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas | Tarian Poco-poco merupakan sejenis tarian beramai-ramai yang berbentuk aerobik dan popular sebagai aktiviti riadah di Malaysia. Bagaimanapun tarian ini menimbulkan pertikaian apabila ia telah diputuskan sebagai haram oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak pada Januari 2011 kerana mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama, juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ia sering diamalkan di Jamaica dan bercirikan agama Kristian.
Sumber Gambar
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh. Berita mengenai pengharaman tersebut turut mendapat litupan berita di Indonesia , Qatar, dan beberapa negara lain.

Terdapat dua teori berkenaan asal tarian tersebut iaitu sama ada dari Filipina atau Indonesia.


Ha ni lah salah satu sebab poco-poco diharamkan. hahahahaah. Haram J betol ahhahaha. 

Pemujaan roh

Berdasarkan perkataan "poco" dalam sesetengah kamus merujuk kepada sejenis tarian liar yang dilakukan ketika bersawai dirasuk oleh "semangat leluhur". Ini termasuk istilah Gila Poco ("Pocomania") menurut Encyclopædia Encarta , dan Encyclopædia Britannica

Unsur kepercayaan agama 

Tarian Poco-poco mempunyai unsur salib ekoran langkah pergerakan ke kanan-kiri-depan-belakang. Tarian Poco-poco juga merupakan turutan langkah pergerakan dari kanan ke kiri dan belakang ke hadapan, (menyerupai salib).

Banyak lagi pandangan-pandangan dari pelbagai jenis orang yang menolak dan menerima akan fatwa ni. Sekarang, anda fikir dan nilaikanlah sendiri. Wa tak berani untuk mengatakan tarian ini diperbolehkan untuk diamalkan, namun wa pun tak  berhak mengatakan tarian ini haram dan tak boleh diamalkan. Yang pasti, adalah lebih baik bagi kita untuk tinggalkan perkara yang syubhah atau perkara yang kita tidak pasti.


Share:

5 comments:

  1. aq pon ada dgr berita tu dlu. katanya tarian tu berbentuk salin.. ntah la betul ke tidak... aq suka menari poco2 ni.. bg keluar keringat.. hahha..

    soalannya sekarang, betul2 ke haram?? ekekeke...

    ReplyDelete
  2. pernah jgk dengar pasal isu nie .. tpi yg penting benda di dah tak boleh lagi di tarikn.. tempat aku beljrdh stopkn

    ReplyDelete
  3. haha~ video tu~ aigOo~ LOL
    tp sbenarnya tarian tu je yg x oke kn? kalo kte ubah gaya tarian poco2 tu pd pndapat lolly bisa aja kita nari poco2 hey tari lenggang~ ngehehe~
    nma tarian pon boley ditukar~

    ReplyDelete
  4. fuk muka melayu bodod

    ReplyDelete
  5. Puhh mmg haram j btul tu hehee :D.. perkataan poco tu mmg betul, membawa maksud spt menyeru.. menyeru semangat.. Salam Jumaat :)

    ReplyDelete

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive