COVID-19 | NAMA RASMI BARU CORONAVIRUS


Semakin hari semakin hangat diperkatakan mengenai isu virus yang melanda dunia sekarang. Disebabkan itu juga ramai yang cuba mengambil kesempatan untuk menaikkan harga topeng muka (face mask) yang merupakan salah satu dari cara untuk melindungi diri dari dijangkiti virus tersebut.

Selepas beberapa minggu isu ini melanda, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kini telah memberi nama rasmi baharu coronavirus yang kali pertama dikenal pasti di China pada 31 Disember lalu.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), mengumumkan bahawa coronavirus jenis baru (2019-nCoV) yang muncul di China, dinamakan "Covid-19".


COVID-19 merupakan singkatan kepada ; Co untuk Corona, Vi untuk virus , D untuk penyakit (disease) & 19 untuk 2019.

"Sekarang kita ada langkah untuk penyakit ini dan ini adalah Covid-19," kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, pada sidang akhbar di ibu pejabat Pertubuhan itu di Geneva.

"Kami sepatutnya menemui nama yang tidak merujuk kepada lokasi geografi, haiwan, individu, atau sekumpulan orang, tetapi juga mungkin untuk melafazkan dan dikaitkan dengan penyakit itu." Kata Ghebreyesus sambil menegaskan bahawa pemberian nama baru ke virus ini adalah penting untuk menghalang penggunaan nama-nama lain yang boleh "salah atau stigma".

Post a Comment

1 Comments

  1. Thanks you so much about COVID-19 i read your post nice informationThanks you so mouch Have a grate day.

    ReplyDelete