Monday, December 31, 2018

6 PETUA RAWAT MASALAH KENCING TIDAK LAWAS UNTUK LELAKI

Masalah kencing tak lawas ni kebiasaannya berlaku pada kita kaum lelaki, tapi harus diingat bahawa ia juga ada terjadi pada kaum hawa. Apa yang saya maksudkan dengan masalah kencing tidak lawas ini adalah keadaan di mana apabila buang air kecil, air kencing macam tidak habis-habis. Dari sumber bacaan saya mengenai masalah ini, ianya juga dikenali sebagai kencing kotor & jangkitan pundi kencing atau bahasa inggerisnya Urinary Tract Infection (UTI). *eh sampai macam tu sekali ke?

Ilustrasi . www.det.it

Masalah ini sudah semestinya tidak boleh di pandang ringan. Kalau tidak dirawat dengan betul, ianya sudah semestinya boleh jadi lebih serius. Dari keadaan kencing tak puas, ia boleh bertukar kepada rasa sakit & pedih tiap kali membuang air kecil. Bukan itu sahaja, jangkitan yang berlaku boleh merebak dari pundi kencing ke uretra & buah pinggang.

Tapi setiap penyakit yang Allah wujudkan itu sudah semestinya ada penawar. Jadi kita harus berusaha dan ikhtiar untuk itu. Jadi kat sini saya nak kongsikan beberapa petua untuk merawat dan mencegah dari masalah kencing tidak lawas ni. Petua yang saya nak kongsikan ni sudah semestinya mudah dan berkesan? InsyaAllah dengan amalan yang konsisten, petua-petua dibawah membantu menghilangkan kencing tak lawas yang anda alami.

6 PETUA RAWAT MASALAH KENCING TIDAK LAWAS UNTUK LELAKI


1. JUS NENAS MUDA

Ilustrasi Nanas. ©2014 Merdeka.com/shutterstock/denio109

Petua orang dulu-dulu, nenas muda ni sangat sesuai untuk mereka yang mengalami masalah kencing tak lawas. Caranya mudah saja. Ambil sebiji nenas muda, buang kulitnya, cuci sehingga bersih. Kemudian ditumbuk sehingga lumat & dijadikan sebagai jus untuk diminum setiap hari.

Zaman moden sekarang, tak perlu lagi kita tumbuk dalam lesung batu lagi. Potong nipis, masukkan ke dalam pengisar bersama air & kisar sehingga halus. Boleh tambah sedikit gula batu kalau nak rasa manis. Minum satu gelas diwaktu pagi & satu gelas diwaktu malam sebelum tidur. InsyaAllah kencing tak lawas akan beransur hilang.

2. SUP LOBAK PUTIH

Ilustrasi Sup Lobak Putih . www.chinaisgood.com

Lobak putih juga dikenali sebagai makanan yang membantu menghilangkan masalah kencing tak lawas. Cara membuat sup lobak putih sangat mudah. Tumis bawang merah & bawang putih sehingga garing. Masukkan lobak putih yang dipotong kecil, ikan bilis & air.

Garam secukup rasa. Masak sehingga mendidih. Kalau nak lagi sedap, taburkan serbuk lada hitam ke dalam sup selepas api ditutup. Sedap dimakan panas-panas dengan nasi. Bukan sahaja sedap, ia juga berkesan untuk masalah kencing tak lawas yang anda alami.

3. AIR BARLI SUAM


Ilustrasi Air Barli Suam . recipes.timesofindia.com

Mesti ramai diantara kita suka minum air barli kan? Air barli bukan sahaja sedap, ia juga dikatakan dapat membantu mereka yang mengalami masalah kencing tak lawas. Caranya cukup mudah, iaitu cuci bersih barli tersebut, rebus sehingga lembut. Minum setiap hari sehingga masalah kencing tak lawas tiada lagi. Anda tak perlu merebus barli setiap hari. Buat air rebusan dalam kuantiti yang banyak, dan simpan didalam peti sejuk.

Panaskan sedikit untuk diminum pada hari berkenaan. Ianya bukan sahaja membantu masalah kencing tak lawas, malah mampu menyejuk dan menyegarkan badan.

4. AIR BASUHAN BERAS YANG TERAKHIR

Ilustrasi Air Beras .http://sini.com.my

Selain dari air barli suam, air basuhan beras yang terakhir juga sebenarnya boleh digunakan untuk mengatasi masalah kencing tak lawas. Ramai yang tak tahu, kan? Biasanya air basuhan beras yang terakhir orang simpan untuk cuci muka. Tapi sebenarnya, ia juga membantu merawat masalah kencing tak lawas.

Jadi, lepas ni bila basuh beras untuk masak nasi, simpan air basuhan yang terakhir. Minum segelas sehari untuk masalah kencing tak lawas yang anda alami.

5. CONSUME MINUMAN BOTANI GlamoHealth



Untuk lagi memudahkan, korang boleh cuba consume produk botani GlamoHealth ni. Ia juga dikatakan dapat membantu merawat masalah kencing tidak lawas. Produk ini merupakan satu minuman dan mempunyai pelbagai fungsi khas yang membantu pelbagai masalah kesihatan lain. Minuman ini tidak hanya khusus membantu pada masalah kencing tidak lawas sahaja, tapi ia juga dapat membantu memecahkan batu karang, masalah jantung, pedih hati, buasir, darah tinggi, kencing manis, jantung dan bermacam masalah kesihatan yang lain.


Saya sendiri telah mencuba produk GlamoHealth ni dan Alhamdulillah ada perubahan positif pada diri saya. Bagi saya yang suka pada benda yang masam memang suka sangat dengan rasa dia yang sedap masam-masam tu. Kalau korang pun ada masalah kencing tidak lawas, bolehlah ikhtiar dengan cuba produk ni.

Petua tradisional amalan turun temurun yang diadun di dalam minuman ini, insyaAllah dengan izin-Nya juga mampu mengatasi masalah lain seperti berikut;
  • 💥Mencegah pengerasan arteri apabila berlaku stress seperti tekanan darah tinggi.
  • 💥Membantu melegakan penyakit pedih ulu hati.
  • 💥Membantu memulihkan penyakit berkaitan hati & buasir.
  • 💥Melancarkan sistem perkumuhan & pembuangan air besar.
  • 💥Membantu membersihkan kolestrol dalam saluran darah.
  • 💥Melancarkan pengaliran darah.
  • 💥Untuk mencegah batu karang yang terdapat di dalam hempedu , buah pinggang , saluran pundi kencing,
  • 💥Menghentikan cirit-birit & melawaskan air kencing.
  • 💥Membantu mengawal tekanan darah tinggi.
  • 💥Membantu mengawal gula dalam darah (kencing manis)

HARGA JUALAN GlamoHealth

Hasil kaji selidik keatas harga pasaran kosmetik yang dilakukan, GlamoHealth dipasarkan dengan harga runcit RM200/210ss SEBOTOL 400ml TIDAK termasuk postage keseluruh Malaysia.

Untuk Promosi, pihak syarikat mengadakan jualan PENGENALAN dengan harga cuma RM120/130ss termasuk postage ke seluruh Malaysia .

Kepada mereka yang mencari solusi alternatif untuk penyakit batu karang, boleh dapatkan info lanjut mengenai produk ini di;

Laman web
Facebook
Instagram
Email
Telefon 
012 2266953
013 6918656

Lead and manage the Projek Travel team at www.projektravel.com since 2014, he started blogging at www.mawardiyunus.com focusing on lifestyle issues and events coverage. His passion for leisure travel has turns the hobby into something worthy - writing on his experiences for your reading pleasure!

17 comments:

  1. good tips sharing here, shall let my friends know. she been sick always good to let her know of this. CNY soon too can be a nice gift for loved ones.

    ReplyDelete
  2. Sedapnya jus nenas muda tu. Nyumsss....bagus la ada petua macam ni. Kalau kencing tak lawas asyik nak ke tandas je. Kalau kerap ke tandas letih la kan sebab kalau masa jalan2 tu asyik nak mencari tandas je kan...

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kongsi informasi berguna. Masalah kencing tak lawas ni perempuan pregnant banyak juga kena. memang kena ambil tahu sebab ada anak lelaki. Sebelum cuba mana-mana produk bagus dapatkan nasihat doktor dahulu dan kaedah alternatif juga salah satu ikhtiar untuk sihatkan diri.

    ReplyDelete
  4. Tak tahu pulak rupa2 nya lelaki pun adalah masalah sebegini. Syukur lelaki2 dalam rumah ni tak pernah lagi masalah ni.

    ReplyDelete
  5. Petua ni memang betul berkesan bukan je untuk lelaki tapi perempuan pun boleh. Pernah saudara liez cuba petua tu dan menjadi. Cuma renyah la sbb ambik masa nak prepare.so klau ada glamohealth mmg bagus la..bantu memudahkan proses merawat

    ReplyDelete
  6. Selalu.. Masa mengandung la ada masalah kencing tak lawas ni.. Kejap2 rasa nak kencing.. Tpi orang mngandung boleh amik tak? Kalau boleh bagus la. .. Boleh gak saoa2 yang kena gdm amik ni utk kawal gula dalam darah jugak kan

    ReplyDelete
  7. Bukan senang kan nak but jus nenas muda ataupun sup lobak. Dengan adanya minuman Glamohealth ini, maka senang lar boleh atasi masalah kencing tak lawas. :)

    ReplyDelete
  8. Haritu anak cx yg umur 3tahun kena tau kencing tak lawas ni. Cx pelik bila kejap² dia pergi kencing tp sikit katanya. Ha taulah cx kencing tak lawas. Cx minta dia minum air masak byk² dan cx buatkan air barli ntk dia minum. Mmg keraplah anak kencing lepas tu tapi the next day, Alhamdulillah

    ReplyDelete
  9. Dah pernah kena sekali kencing tak lawas ni. Maybe silap makan ke apa. Merana weh. Asyik ulang alik gi toilet, tapi buang air kecil sikit je. Memang best ada produk Glamohealth ni, boleh rawat masalah kencing tak lawas. Rasa dia masam manis, boleh minum la. Sedap

    ReplyDelete
  10. Tak elok tahan kencing untuk lelaki dan wanita nanti cepat dapat batu karang. baguslah ada tips ni boleh share dengan suami nanti

    ReplyDelete
  11. Ayah mertua mmg consume Glamohealth ni utk batu karang. Memang kesan positif. Keluar sebiji sebiji batu karang

    ReplyDelete
  12. sis pun pernah alami kencing tak lawas ni. Siksa dik oi. Sampai tahap sakit sangat tau.selalu makan lobak putih tu je tp lambat kesan dia. Lps ni boleh lah cuba produk ni pula kan.

    ReplyDelete
  13. Masalah kencing tak lawas ni memang bahaya. boleh menyerang lelaki dan jugak perempuan. semua nya berbalik kepada cara hidup dan pemakanan kita jugak sebenarnya.

    ReplyDelete
  14. Wah bagus lah produk glamohealth nie.. Leh rawat masalah dalaman lelaki mahupun perempuan kan? Nak cantik luar dalam.. Misi 2019.. Hehehe..

    ReplyDelete
  15. Bukan sahaja lelaki, perempuan pun tak elok tahan kencing..kalau jadi kencing tak lawas ni memnag bahaya..banyak kuman ada..bguslah ade produk untuk kecing tak lawas ni..tapu sup lobak putih tu nampak sedap..hehee

    ReplyDelete
  16. eh i tot i commented before then only realized it was different blogger! seems like recently all posting about this masalah kecing tidak lawas? and i still dont know what it means. haha anyway thanks for the tips, i hope it is helpful for those looking for solution

    How to deal with markets ups and downs?

    ReplyDelete
  17. Bagus jugak jus ni ya, kena ada kat setiap rumah ni. Manalah tahu dalam sedar tak sedar kita pun sebenarnya ada mcm2 penyakit so dengan amalkan jus ni dapatlah hindarkan penyakit tu

    ReplyDelete