LIPTON NITRO TEA | TEH DENGAN NITROGEN


Pada hujung minggu yang lepas, saya berkesempatan untuk merasai sendiri pengalaman unik minum teh Nitro di High Line, Resort World Genting SkyAvenue mall. Sekali pandang sudah semestinya tidak akan menyangka bahawa air yang dihidangkan itu adalah teh. Tetapi hakikatnya ia adalah minuman dan mocktail yang berasaskan teh.

Pihak Resorts World Genting, Unilever Food Solutions Malaysia dan pembuat sirap Perancis, Monin telah bekerjasama memperkenalkan Lipton Nitro Tea ini khas untuk pengunjung-pengunjung mereka. Dan ini merupakan minuman unik yang pertama seumpamanya di Malaysia dan disediakan di High Line at Resort World Genting SkyAvenue mall.

Untuk pengetahuan korang, minuman sejuk yang dibuat dengan membuat teh dengan nitrogen, Lipton Nitro Tea merupakan kemuncak penyelidikan oleh Unilever Food Solutions (UFS) dengan pakar perasa Perancis, Monin, yang menghasilkan sirap premium sejak tahun 1912.
Ini bermula dengan #MixTealogy pada tahun 2017, di mana Lipton tea telah diselitkan dengan sirap Monin untuk mencipta pelbagai minuman dan mocktail yang berasaskan teh, yang mengetengahkan sempadan budaya minum teh ke hadapan. Ini kemudian menjadi asas bagi Lipton Nitro Tea, yang mengambil teh Lipton yang disediakan dari daun-daun asli yang dipetik dari ladang-ladang teh lestari di seluruh dunia dan disuntik dengan rempah dan rasa semulajadi yang menarik dari Monin.

Cecair itu kemudian dicurahkan ke dalam silinder gas nitrogen gred makanan untuk campuran selama lebih kurang tujuh jam. Daripada mencairkan cecair, kehadiran nitrogen dengan serta-merta, mencipta teh sejuk yang sejuk yang hebat menyegarkan untuk diminum.

Di sini, terdapat 2 jenis teh yang disediakan iaitu – Blue Owl Nitro Tea and Spice Bloom Nitro Tea. Setiap teh mempunyai rasa unik masing-masing yang pastinya mempunyai kegemarannya tersendiri. Saya sendiri lebih gemarkan Blue Owl Nitro Tea. Rasa citrusnya dan juga kelembutan airnya membuatkan ia lebih sesuai untuk di gandingkan dengan makanan laut. 


Bagi Spice Bloom Nitro Tea pula lebih kepada rasanya halia dalam minuman dan lebih sesuai untuk digandingkan bersama makanan berasaskan daging. Sesuai untuk sesiapa yang ingin memanaskan badan dalam cuaca yang sejuk di Genting Highland ini.


Dengan keluasan 13,094 meter persegi, High Line boleh memuatkan sehingga 307 orang tetamu di ruangan dalam dan 180 orang di ruangan luar. High Line terletak di Level 4 SkyAvenue, Resorts World Genting, beroperasi dari 11 pagi hingga 1 pagi setiap hari.

Post a Comment

0 Comments