travel, food and lifestyle blog

Sunday, September 13, 2015

PISANG GORENG SAMBAL KICAP DI JOHOR BAHRU


PISANG GORENG SAMBAL KICAP DI JOHOR BAHRU | MY difahamkan bahawa PISANG goreng merupakan salah satu kudapan 'wajib' dan menjadi identiti rakyat Johor. Apa yang menariknya lagi, pisang goreng ini akan dimakan bersama sambal kicap. *agak aneh, tapi ternyata ianya sangat sedap.

Pisang Goreng Mawar
LOKASI PISANG GORENG POPULAR | Alang-alang MY dah berada di Johor Bahru, haruslah kena cari 'port' goreng pisang yang terkenal kan? Rezeki MY barangkali bila berkesempatan untuk singgah dan rasa sendiri pisang goreng ni di gerai yang cukup popular di Johor Bahru ni.

Apa yang lebih menarik port goreng pisang popular dan menjadi tarikan pelancong adalah Mawar Cafe di Jalan Sungai Chat, berhampiran Hotel Thistle (iaitu hotel dimana kami menginap) dan ianya betol-betol menghadap Pantai Lido.

Mawar Cafe
Gerai Mawar ini diberi dipanggi kerana dahulunya ia terletak berhampiran bangunan Majlis Wanita Johor (Mawar) dan mempunyai tarikan tersendiri iaitu menjual pelbagai jenis pisang yang menjadi teras perniagaannya. Jadi sehingga sekarang nama itu menjadi ikutan kepada semua pelanggan-pelanggan yang datang.

Address : 
Banana Fritters Mawar 888, 
Jalan Sungai Chat, 80100 Johor Bahru, 
Johor Malaysia 
GPS : 
N01 27.767′  E103 44.474′

Anak pemilik, Noraznia Rasid, 25, berkata, antara jenis pisang yang digunakan untuk membuat pisang goreng di kafenya adalah pisang nipah, tanduk, nangka dan paling eksklusif adalah pisang raja.

HARGA PISANG GORENG | Dari segi harga, untuk pisang biasa RM 1 untuk 2 manakala untuk pisang raja, ianya hanya digoreng jika dioder khas dan ianya berharga RM2 untuk sebiji pisang.

dapur terbuka
pelanggan boleh melihat sendiri cara penyediaan
juga boleh dibungkus untuk bawa balik
Untuk melengkapkan pisang goreng ini, ia disediakan bersama sambal kicap cair. *nampak biasa, tapi korang kena rasa sendiri.

disediakan dengan sambal kicap
Selain pisang goreng, pihaknya juga menjual kuih-muih tradisional dan moden, nasi lemak, pelbagai jenis mi dan roti berlauk yang turut menjadi tarikan pengunjung ke situ. Gerai ini dikatakan mula beroperasi pada tahun 2003. Waktu perniagaan ialah bermula pada 11.00 pagi sehingga 7.30 petang. Mereka beroperasi setiap hari kecuali hari sabtu.

Rakan media
Gerai ini dikatakan sentiasa penuh dengan pelanggan. *korang boleh tengok sendiri dalam foto. Tidak hanya dari penduduk setempat, mereka juga menerima kunjungan dari orang kenamaan dan artis. Jadi, korang pun kalau turun Johor Bahru ni kena datang dan rasa sendiri pisang goreng disini.


Share:

13 comments:

  1. TQ....ini kunjungan balas ye...terima kasih sudi singgah di blo JM

    mawar cafe ni mmg femes di kalangan kaki mkn...ha'a..mkn dgn sambal kicap tu yg menambat selera

    ReplyDelete
    Replies
    1. bln Feb lepas ke kedai goreng pisang ni..rasa sendiri..makan sendiri..asyik dgr citer org je kan..ya allah...SEDAPnye!!! ntah apa ramuan dalam tepung tu..pastu sambal kicap dai.perghh!! kombinasi yg sgt meletup!!!

      Delete
  2. Sedapnyaaaaa.....lama x makan pisang goreng cicah kicap pedas....terus teringin

    ReplyDelete
  3. memang sedap.. aku pon suka sangat!

    ReplyDelete
  4. Wahhh gambar kualiti best.
    Cantik..
    Saya dulu belajar kat johor varu tau kewujudan pisang goreng dicicah dengan sambal kicap.

    ReplyDelete
  5. sedapp betul nampak ..

    *jemput singgah blog zianaeunos.blogspot.com
    *done follow #1600

    ReplyDelete
  6. Johor memang terkenal goreng pisang dan sambal kicap ya.

    ReplyDelete
  7. orang johor nieh kalau bab makanan memang tak nak kalah rasa nya..ehehe

    ReplyDelete
  8. Pisang ker.. Tempe goreng ker.. Makan sambal kicap memang the best..!

    ReplyDelete
  9. Kalau encik datang ke JB lagi dan ingin mencuba goreng pisang. Boleh datang ke Ulu Tiram.

    Ada satu sudut menjual goreng pisang berdekatan dengan Perhentian Bas & Teksi Ulu Tiram. Kedainya terletak no 2 bersebalahan corner lot.

    Setakat ini antara tersedap untuk tekak saya.

    ReplyDelete
  10. kat Ipoh pun ada, tapi tak semua gerai ada jual yang ada sambal kicap..biasa gua buat sendiri sambal tu..pekena petang-petang memang terangkat beb

    ReplyDelete


Terima kasih kerana sudi singgah di blog mawardiyunus.com blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive