PILIHAN TOPENG JEREBU YANG SESUAI

PILIHAN TOPENG JEREBU YANG SESUAI | Masalah jerebu di malaysia ni makin hari makin teruk, malah sebahagian daerah sudah mengeluarkan arahan untuk pelajar sekolah bercuti kerana jerebu sudah mencapai tahap yang agak kritikal. Jadi mask adalah aset paling penting untuk menjaga kesihatan diri buat masa ni.

Apa yang MY perasan, mask sangat laku dijual ketika ini dan banyak kedai telah kehabisan stok. Tapi persoalannya adakah mask yang dijual dan yang telah kita beli itu sesuai dengan masalah jerebu ni? MY juga yakin, ramai diantara kita memilih Surgical Mask .

Surgical mask_ sumber Kopi Cengkih
Kerana apa? Sebab nak jadi doktor? Sebab nak nampak stylo? Sebab murah? Dan banyak lagi alasannya. Tetapi adakah korang tahu bahawa ia adalah pemilihan yang tidak tepat. KENAPA?

Jangan salah pakai topeng. Cari yang N95 sahaja. Surgical mask tak bantu apa2 .

For your respirator health di musim jerebu ni, please use N95 mask instead of topeng muke yang biase doktor-doktor pakai tu sebab tu surgical mask je. Dia tak mampu nak filter atau tapis small particle. Function dia untuk avoid bau busuk, avoid splash of blood/mucus/liquid/dll. So, if u guys pakai that particular mask, no use sebenarnye since size particle jerebu in range 2.5 micron which means lagi kecik dari diameter rambut kau ye.
N95 mask ni pulak size dia dlm range 0.1 - 0.3 micron. 95% filtered.

Tak percaye, kau pegi tanye OSHA!

Be healthy and stay healthy guys!_ sumber Kopi Cengkih

N95 mask_ sumber Kopi Cengkih
Tetapi nampak tak helok kan? Dah macam rupa orang bertukang kat bengkel pun ada kan. Itu atas koranglah, kehelokan atau kesihatan yang penting. Kang nak helok-helok bila dah kena sawan dek kerana jerebu dah jadi 2 kali tak helok pulak kan. Apapon utamakan kesihatan.

Apa yang MY nak bagitau, kalau malu nak pakai mask macam N95 ni, korang boleh beli mask yang lebih stylo dan ok di luar sana. Cuma kena pandai pilih la. Kot nanti helok rupa fungsi takde, nak buat apa kan? Apa yang MY boleh katakan elakkan dari banyak membuat aktiviti diluar, banyakkan minum air kosong.

p/s : apapon MY pon dah terbeli berguni-guni surgical mask tu, lepas beli terbaca plak info ni. Tetiba rasa macam nak peram buat jeruk je mask tu. Nak tak nak kena pakai la. kalau tak rugi kan. lulz.

Post a Comment

4 Comments