travel, food and lifestyle blog

Tuesday, September 03, 2013

20 Sen Yang Tersirat | Harga Minyak Naik 20 Sen Mulai Tengah Malam Ini (3/9/13)

20 Sen Yang Tersirat | Harga Minyak Naik 20 Sen Mulai Tengah Malam Ini (3/9/13) | Bermula dari petang semalam 2/9/2013, rakyat Malaysia dah mula heboh tentang kenaikan harga minyak? Sehinggakan apa yang hanya dikatakan sebagai khabar angin tu menjadi raliti malam semalam.

Kenapa panik sangat Harga Minyak nak naik?? 20 sen je pun!! (kata mereka)

Tapi sedarkah korang wahai rakyat Malaysia. Apakah dan siapakah sebenarnya En. Minyak itu??? Kenapa kita perlu takut kalau harganya naik? Cuba tengok sini.

20 Sen Yang Tersirat | Harga Minyak Naik 20 Sen Mulai Tengah Malam Ini (3/9/13)

The Domino Effect is a chain reaction that occurs when a small change causes a similar change nearby, which then causes another similar change, and so on in linear sequence - wikipedia

Ha ada paham kah? Nanti nak pergi beli breakfast jangan la marah makcik-makcik yang meniaga tu kalau makanan mahal. Sejak dari dulu lagi. Kalau minyak naik je, automatik barang lain pun naik harganya, terutama makanan. " harga minyak dah naik adik oiii " kata makcik peniaga nasik lemak itu. Tetiba aku teringat zaman aku blajar dulu, masa tu pun minyak naik jugak. Bila ditanya kenapa makanan mahal sangat, ha tu la jawapan-jawapan bagi peniaga-peniaga makanan.

So, bagi yang dah rasa kaya sangat tukan. Cubalah sesekali pandang ke bawah. Tengok pada golongan rakyat berpendapatan rendah. Mungkin bagi korang RM0.20 tu amat sedikit. Tapi hakikatnya, ada sesuatu yang tersirat. Terima kasih buat korang kerana memahami.
Share:

8 comments:

  1. Memang chain reation tu yang aku kisahkan. Setakat naik harga minyak tu ok lagi. Boleh kurangkan berjalan. Tapi kalau barang keperluan yang naik harga memang panas hati la kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka hanya pandang pada nilai 20 sen tu je. yg tersiratnya ?? hmmm pendek akal sungguh

      Delete
  2. tu la pasal..tengok esok lusa nanti, hah! karipap dari 50sen jadi 70sen dah..hohoho

    ReplyDelete
  3. Memang terasa wei naik 20sen.. ingat minyak naik 20 sen tu per tank ke? per liter, skrang balik kg nk kena tambah 11.50 untuk full tank..

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa xberfikir. menyokong membuta tuli

      Delete
  4. minyak naik confirm banyak benda naik.. tapi kita nak buat camne kan,

    ReplyDelete
  5. domino efek tu peting. lepasni konfem semua benda akan naik harga. janji terus dicapati

    ReplyDelete

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive