travel, food and lifestyle blog

Friday, July 12, 2013

Hati-Hati Membeli Taugeh | Taugeh Hancing


Hati-Hati Membeli Taugeh | Taugeh Hancing | Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dalam char kuey teow.hmmm rangup. Tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.


Beli sikit taugeh tu, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu untuk 3 hari. Pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. Dan kalau boleh jangan beli taugeh yang kaler putih berseri tu.

Keputusan yg mungkin boleh didapati, lepas 3 hari bau taugeh tu hancing semacam. Bermakna taugeh tu disiram dengan urine a.k.a air kencing. Dan air urine tu la jugak menyebabkan taugeh kaler putih berseri. Kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje. Kaler dia macam kekuningan sikit dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

Ni info dari pegawai   yang pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh cha ya nun alip. Siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok-pokok taugeh tu.

Dan kenapa taugeh jadi mangsa? Sebabnya taugehni jenis pokok menyimpan air siraman bulat-bulat terus dalam batangnya. Tak seperti sayuran lain iaitu sayuran-sayuran berdaun hijau yang mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau degan erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat-zat dari baja.

Tak macam taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. Tu sebabnya kalau simpan dalam masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

So bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh-taugeh hancing
dengan taugeh-taugeh bumiputera.


p/s : sesungguhnya taugeh mempunyai khasiat tersendiri.. cuma kamu yang menentukan yang terbaik untuk diri sendiri..ahaks


sila share jika anda rasa perlu :)

Share:

20 comments:

  1. ohhhh, rasa mcam tak pena ag makan taugeh putih berseri tu. *sedapkan ati sendiri -_-

    ReplyDelete
  2. fuhh..bahaya nie..kene buat experiment sendiri nie...ishnnn

    ReplyDelete
  3. ayak !! khasia tauge dicemari!!! tidakk...

    ReplyDelete
  4. euwww, really? Bahayanya kalau termakan.

    ReplyDelete
  5. ariffin mutalib~ hahaah beli n masuk lab .

    ReplyDelete
  6. Teesaz ~ ya cuma kena berhati2

    ReplyDelete
  7. celaka betei org2 seperti mereka..kena beli yg lemau la maknanya? haha


    http://kalampatah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. yang pasti beli dengan pengusaha islam la :)

    ReplyDelete
  9. dah follow dan promosi blog awak.sori lambat.

    http://mybunnytuttut.blogspot.com/2012/04/senarai-blog-terhebat.html

    ReplyDelete
  10. dah follow dan promosi blog awak.sori lambat.

    http://mybunnytuttut.blogspot.com/2012/04/senarai-blog-terhebat.html

    ReplyDelete
  11. aiyak.... aku penggemar taugeh... :P

    ReplyDelete
  12. pasni kena tanam sendirik ler togey ni...errrr..nak tanam kat mana yek??

    ReplyDelete
  13. Eeee patah nafsu nak makan char kue tiaw! :p

    ReplyDelete
  14. aduh. terus rasa geli geleman nak makan taugeh

    ReplyDelete
  15. kejam sungguh petani tu ye....di hancingnya taugeh2 tu...... patutlah sihat2 semuanya.....

    ReplyDelete
  16. http://traveloghort.blogspot.my/2013/10/tauge-dan-air-kencing.html?m=1

    ReplyDelete


Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir batin kepada semua pembaca setia blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Labels

Blog Archive