travel, food and lifestyle blog

Tuesday, February 07, 2012

Istilah Minda : Tangkuban Perahu Bandung


Gunung Tangkuban Parahu atau Gunung Tangkuban Perahu adalah salah satu gunung yang terletak di provinsi Jawa BaratIndonesia. Sekitar 20 km ke arah utara Kota Bandung, dengan rimbun pohon pinus dan hamparan kebun teh di sekitarnya, gunung Tangkuban Parahu mempunyai ketinggian setinggi 2.084 meter. Bentuk gunung ini adalah Stratovulcano dengan pusat erupsi yang berpindah dari timur ke barat. Jenis batuan yang dikeluarkan melalui letusan kebanyakan adalah lavadan sulfur, mineral yang dikeluarkan adalah sulfur belerang, mineral yang dikeluarkan saat gunung tidak aktif adalah uap belerang. Daerah Gunung Tangkuban Perahu dikelola oleh Perum Perhutanan. Suhu rata-rata hariannya adalah 17oC pada siang hari dan 2 oC pada malam hari.

Sumber:


Belakang tue kawah gunung berapi yang masih aktif, berasap lagi. *tak tipu.


Apapun datang sini memang best. Pemandangan dia sangat cantik. Korang semua kena datang.

 Kat sini aku ada jumpa sejenis pokok yang special sangat. Memang cantik. dengar kata kat sini je ada pokok jenis macam tue. kalau nak tahu pokok apa, korang kna la datang sendiri ..hehehe.

Share:

4 comments:

  1. x penah naik2 gunung.. hehee..
    nape x taruk pix pokok tu?? nk tgkkkk

    ReplyDelete
  2. setailo la ko nyer header bro.mcm model!hahahah XD

    ReplyDelete


Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir batin kepada semua pembaca setia blog www.mawardiyunus.com.

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Labels

Blog Archive