Jumpa Kawan Lama Zaman Sekolah

Baru-baru ini, saya telah berkesempatan untuk bertemu beberapa rakan-rakan sekolah lama saya ketika cuti Hari Raya Aidilfitri 2022



Saya dulu bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Intan (SMKSI), yang terletak di Kampung Pek, Machang Kelantan. Saya merupakan bekas pelajar SMKSI batch SPM 2006. Kalau ikutkan, ada yang dah 16 tahun kami tak bersua muka. Umur kami pada tahun ni pon dah cecah 30 lebih. Cepat betul masa berlalu.


Bila lama dah tak jumpa ni, macam-macam ceritalah yang dibualkan. Ada yang dah mendirikan rumah tangga, ada juga yang masih bujang macam saya. Masing-masing ada cerita hidup sendiri. Kalau dibiarkan, memang sampai subuh tak habis bercerita.

Bila lihat ramai rakan-rakan sendiri berjaya dalam hidup, rasa bangga betul. Cuma diri sendiri je mungkin kurang bernasib baik dalam kerjaya. Tapi tak apalah, rezeki tetap Allah bagi. Ada yang jadi doktor, usahawan berjaya, pendidik, & macam-macam lagi.

Namun, ada juga rakan yang masih lagi bertungkus-lumus dengan kehidupan sedia-ada. Betullah orang kata, rezeki setiap orang tak sama. Tapi kita harus ingat, setiap apa yang terjadi kepada kita adalah perancangan terbaik dari Allah SWT. Jangan pernah kita mengeluh dan beza-bezakan rezeki yang kita dapat dengan orang lain. Yang penting, untuk mendapat rezeki tu kena ada usaha dan tawakkal.

Rezeki pun bukan sekadar pada harta dan wang ringgit yang kita ada. Kesihatan, kegembiraan itu semua pun adalah rezeki buat kita. Ada orang banyak duit, tapi kesihatan kurang baik. Ada orang sihat, tapi hidup tidak gembira. Dan begitulah sebaliknya.

Apapon marilah kita sama-sama syukuri atas apa yang kita miliki. Insya-Allah

Post a Comment

0 Comments