travel, food and lifestyle blog

Saturday, November 25, 2017

VISUALISASI MASA DEPAN MALAYSIA DI EXPO NEGARAKU


Korang perasan tak apa yang sedang berlangsung di Dataran Merdeka sejak 15 November 2017 yang lepas. Terdapat 5 biji kubah besar yang menyerupai lima biji bola golf gergasi jika di lihat dari pandangan atas. Lihat dari kemegahan rekabentuknya dari luar, saya sendiri dapat rasakan ada sesuatu yang menarik berlansung di dalamnya. 


Untuk pengetahuan korang semua, satu karnival terbesar telah dianjurkan iaitu EXPO NEGARAKU dan akan berlangsung selama sebulan iaitu 15 November 2017 sehingga 15 Disember 2017 bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Setiap dome akan dibahagikan kepada sektor berlainan seperti telekomunikasi, tenaga, pengangkutan, dan sebagainya. Khabarnya pameran kali ini bakal menyajikan hal yang cukup menarik berkenaan masa depan negara kita.

"Maklumat mengenai infrastruktur pengangkutan awam negara hanya menerusi sentuhan, mendengar dan mencuba program sendiri pengalaman kendali pegangkutan awam melalui simulasi."
Saya sendiri difahamkan bahawa EXPO NEGARAKU ini merupakan ekspo infrastruktur yang terbesar pernah dianjurkan di Malaysia.  Apa yang menariknya berkenaan expo ini, pengunjung akan dijanjikan satu kepuasan yang tidak akan diperolehi di tempat lain kerana kebanyakkan bahan yang dipamerkan dipersembahkan dalam bentuk interaktif dan interaksi. Ianya juga sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan bayaran MASUK ke #ExpoNegaraku ini adalah PERCUMA!!


TARIKAN INTERAKTIF DAN INTERAKSI

Pameran ini membolehkan korang mencuba sendiri pelbagai aktiviti interaktif seperti Simulator memandu bas Rapid, simulator perjalanan tren pelbagai Transit Aliran Ringan (LRT), proses penebukan terowong MRT, Sistem Transit Rapid (RTS) Link dan rel berkelajuan tinggi (HSR) dengan tempat duduk sebenar beserta maklumat di skrin televisyen memaparkan destinasi yang dilalui tren.

Simulator memandu bas Rapid

proses penebukan terowong MRT

Sistem Transit Rapid (RTS) Link dan rel berkelajuan tinggi (HSR) dengan tempat duduk sebenar.

Selain dari itu, korang juga bakal disajikan dengan pameran yang didatangkan dalam bentuk interaktif seperti paparan 3D bergerak dan pancaran cahaya projector yang sangat menarik. Kalau korang tak percaya cubalah buat carian #ExpoNegaraku di Instagram korang untuk melihat sendiri perkongsian dari mereka yang dah pergi. 


Untuk pengetahuan korang lagi, Expo Negaraku ini akan dibuka dari jam 10 pagi sehingga 10 malam setiap hari. Pada korang yang tiada masa untuk datang pada waktu petang, bolehlah hadir pada waktu malam. Pada waktu malam, saya difahamkan akan ada pertunjukkan cahaya lampu yang akan dipancarkan ke kelima-lima biji kubah gergasi /dome atau bagunan.


TARIKAN LAIN DI EXPO NEGARAKU


Selain dari tarikan seperti pameran di atas, banyak lagi aktiviti-aktiviti lain yang turut dianjurkan khas untuk pengunjung-pengunjung yang hadir. Antara tarikan-tarikan lain adalah seperti berikut :

  1. Pertandingan Futsal (18-19 November 2017) jam 8 pagi
  2. Zumba Nation (18 November 2017) jam 8.30 pagi
  3. Pesta Buah-Buahan (26-26 November 2017) Jam 10 pagi – 10 malam
  4. Pasar Malam
  5. Sukan Rakyat 
  6. Comedy Night 
  7. KL Go Cart
Selama seminggu expo ini berlangsung, ianya disertakan dengan tema mingguan yang berlainan iaitu Kesihatan dan Kesejahteraan pada minggu pertama, diikuti Citarasa Kita pada minggu ke dua, Kebudayaan dan Pelancongan pada minggu ke-tiga, dan diakhiri dengan tema Aktiviti dan Permainan pada minggu ke -empat penganjurannya.
p/s : pengguna jalan raya yang ingin ke Ekspo Negaraku dinasihati supaya menggunakan pengangkutan awam seperti LRT, MRT dan Monorail serta elak daripada menggunakan laluan yang terlibat jika memasuki pusat bandar pada tarikh tersebut. Grab akan memberi diskaun RM5 untuk pengunjung Expo Negaraku bagi setiap perjalanan mereka.

Expo Negaraku 
Lokasi : Dataran Merdeka Kuala Lumpur
Tarikh : 15 Nov hingga 15 Dis 2017
Masa : 10am hingga 10pm
Bayaran : PERCUMA.

Share:

6 comments:

  1. Akak nak bawak anak akak pi sini la..sempat lg rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama lagi expo ni kak. memang sempat

      Delete
  2. Nak pergi jugak! Macam best je kat sini

    ReplyDelete
  3. Ada tengok kat berita hari tu tapi terlupa da pasal expo negaraku ni. Lepas baca post dari blog Mawardi ni rasa macam nak pergi je minggu ni. Kalau sempat nak masuk semua dome la...

    ReplyDelete
  4. pergh..sempat lagi nak pergi ni..banyak benda menarik

    ReplyDelete

Total Pageviews

PENULIS

PENULIS

RAKAN BLOGGER

Blog Archive