5 JENIS KAMERA YANG SESUAI UNTUK VLOGGERS



Perubahan populariti setiap platform social media dari tahun ke tahun dapat kita lihat melalui pelbagai kajian yang telah dilakukan di luar negara khususnya. Pada tahun 2017, Youtube berada pada tempat kedua selepas Facebook mengalahkan Instagram dan Twitter yang cukup popular pada tahun-tahun sebelumnya. Tidak hairanlah jika kita dapat lihat ramai sudah mula celik untuk kearah vlog termasuklah mereka di kalangan Influencer seperti Instafamous atau Blogger.


Rajah diatas dirujuk pada artikel Top 15 Most Popular Social Networking Sites and Apps [October 2017] yang telah ditulis oleh PRIIT KALLAS dan di publish pada OCTOBER 9, 2017. Kita sebagai influencer tidak salah untuk membuat sedikit kajian berkaitan supaya kita lebih tahu dengan apa yang kita buat. Ini akan lebih membantu kita untuk pergi leh jauh dan berjaya. Insyaallah.


Ramai yang akui bahawa, perkara paling penting untuk menjadi seorang youtubers atau vloggers adalah memiliki sebuah kamera yang boleh merakam video. *agak-agaknya kamera apa yang sesuai untuk dibeli ya? Jadi disini saya ingin berkongsi dengan korang tentang 5 kamera terbaik untuk merakan video bagi mereka yang baru.


Memandangkan saya juga baru belajar, jom kita sama-sama rujuk artikel The 5 Best Vlogging Cameras for YouTube Beginners yang ditulis oleh Eric Bieller. Semoga bermanfaat.

Post a Comment

6 Comments

  1. Nice one. Sekarang memang tengah cari camera pun since DSLR ni sangat besar untuk vlog. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah adore dengan sifu merangkap CEO CIMB. eh

      Delete
  2. tgk best org vlog tp segannya nak cakap depan camera. heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. tp kamera kena la best kalau nak kualiti yg bagus

      Delete
  3. Bestnya tengok diorang yang bervlog ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju tu. tp saya sendiri x berapa pandai ckp depan kamera

      Delete