CARA KENCING YANG BETUL MENURUT SUNNAH


Pernah ke korang ada masalah tidak dapat membuang air kecil dalam tempoh beberapa hari. Hilang satu nikmat kesihatan yang ada bukan? Kencing merupakan salah satu nikmat yang dikurniakan Allah SWT yang patut kita syukuri. 

Disini saya nak kongsikan dengan korang tentang Cara kencing yang betul ialah mengikut cara Sunnah Nabi SAW. Mungkin ramai yang memandnag ringan tentang hal ni, tapi kita harus sedar bahawa setiap yang Nabi SAW buat mesti ada sebabnya. Semasa kencing, kita perlu mengikut adab yang telah digariskan dalam Islam kerana kebanyakan manusia mendapat azab kubur hanya akibat kencingnya tidak sempurna (percikan air kencing kena pada pakaian). Sebagaimana sabda Rasullullah SAW :
“Sucikanlah dirimu dari air kencing, kerana sesungguhnya sebahagian besar seksa kubur itu disebabkan olehnya”. (Hadits Riwayat Ad-Daruquthni)

TATACARA KENCING MENURUT SUNNAH

  1. Digalakkan menggunakan jamban cangkung untuk memudahkan kita ikut cara dalam ilustrasi di atas ni.
  2. Seeloknya menggunakan kain untuk menutup kepala sebelum masuk ke dalam tandas.
  3. Duduk seperti yang ditunjukkan di dalam ilustrasi di atas iaitu dalam keadaan sedikit tunduk. Tapak kaki kanan rata dan tumit kaki kiri terangkat. Gunakan tangan untuk menekan sedikit pada bahagian perut.
  4. Selepas air kencing berjaya dibuang, picit-picit sikit kemaluan tu sambil goyang-goyang sikit badan sambil berdehem tiga kali supaya sisa-sisa air kencing dapat dikeluarkan sepenuhnya. Barulah masalah kencing tak tos dapat diatasi.
Selepas itu, basuh kemaluan dengan air mutlak yang mengalir. Kemudian, keringkan dengan tisu. Akhir sekali sila flush tandas yang anda guna supaya ianya bersih .

Semoga kita sentiasa dirahmati Allah SWT.

Post a Comment

2 Comments

  1. Bagus artikel ni bang! Iyalah kadang-kadang perkara yang kita nampak remeh itulah yang sebenarnya memberi kesan sepanjang hari kita. Thank you for this!

    ReplyDelete