An Evening With Romanian Radio National Orchestra

An Evening With Romanian Radio National Orchestra | Salam sejahtera semua!! Pernah ke korang terfikir untuk melihat dan mendengar Orchestra secara life? Sebelum ni, MY dengar Orchestra ni bukan sesuatu yang murah. Ianya sangat exclusive dan bertaraf antarabangsa.


Untuk pengetahuan korang, MY telah mendapat jemputan dan berpeluang untuk meyaksikan Orchestra di Dewan Filharmonik Petronas di KLCC. Bukan calang-calang persembahan Orchestra, kerana persembahan kali ni melibatkan Romanian Radio National Orchestra.

Info Mengenai DEWAN FILHARMONIK PETRONAS
DEWAN FILHARMONIK PETRONAS (DFP) is home to the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) and is Malaysia’s concert hall devoted specifically to classical music. Located in the PETRONAS Twin Towers, it was officially opened on 17 August 1998 by the patron of the MPO, Tun Dr. Siti Hasmah Haji Mohd Ali and former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Designed by Cesar Pelli, the hall takes its inspiration from the traditional shoe-box shape of the great 19th century European concert halls with the magnificent Klais Pipe Organ providing a spectacular backdrop to the hall’s stage.
Konsert An Evening With Romanian Radio National Orchestra

Tujuan konsert ini adalah bersempena penghargaan khas sempena 7th World Summit on Media for Children (WSMC) yang menyaksikan Kuala Lumpur menjadi hos kepada sidang tersebut dari 8 hingga 10 September 2014. Konsert ini diketuai oleh konduktor Romania, Maestro Tiberiu Soare dan konduktor Malaysia Maestro Leonard Yeap. Selain itu, konsert ini juga turut menampilkan

P.I. Tchaikovsky: Swan Lake Suite op 20a,
L. Yeap: Concertino Rancak Bertemu - untuk dua biola (violin solo: Yap Yen & Jae Sern),
J.Boyle (arr . By Luqman Aziz): Jauh-Jauh (suara solo: Syafinaz Selamat),
P.de Sarasate: Gypsy Airs OP. 20,
G. Dinicu: Ciocarlia (biola Solo: Gabriel Croitoru),
R.Strauss: Burlesk (piano Solo: Horia Mihail),
G. Enescu: Romania Rhapsody nr. 1 dalam op A. 11.

Kalau diikutkan, Didalam MPO ni tak dibenarkan untuk megambil gambar, apatah lagi membuat rakaman video. *silap-silap kena tembak dengan laser macam kami nie. heheheh. Ya, peraturan sangat ketat. Macam Istana Budaya lah *nasib baik kami tak kena halau keluar. huhu.


Rakaman persembahan ini berlangsung pada 9 September lalu dan diterbitkan oleh Nor Khuzaimah ‘Oja’ Abd Aziz, Unit Hiburan TV RTM. Turut hadir menyaksikan persembahan hebat ini YB Dato’ Sri Ahmad Shabery Chek, Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Dan ini merupakan pengalaman pertama MY dapat lihat sendiri konsert orkestra secara live . Terima kasih kepada sahabat kami Cik Paris dari Destination Malaysia dan Kedutaan Romania yang sudi menjemput kami.

Insyaallah kalau ada rezeki, kami datang lagi. *eh, tu pon kalau ada jemputan lah ye.hehe

Post a Comment

3 Comments

  1. tajuk omputeh ingat kan entry omputeh td. =)
    macam x caya aku komen sini setelah lama x meninggalkan komen.
    ekekeke

    ReplyDelete
  2. Macam in Evening in Paris. :)

    ReplyDelete
  3. kenapa comel sgt aku dalam semua gambar ni. hmmm.. geram rasa. hahaha

    ReplyDelete