Essential Oil Untuk Bantu Rawat Insomnia. Korang Akan Tidur Lena

Essential Oil Untuk  Bantu Rawat Insomnia. Korang Akan Tidur Lena | Susah untuk tidur malam? Mungkin korang boleh cuba ikhtiar dengan Essential Oil (eo). Dengan cara ini, korang boleh elak dari mengambil ubat-ubatan yang mungkin boleh memberi kesan buruk dalam jangka masa panjang.

Ini kerana eo merupakan minyak semula jadi yang diekstrak dari jenis tanaman tertentu, biasanya minyak ini diperoleh dari akar, batang, daun, bunga dan buah-buahan. Minyak pati ini sebenarnya sangat popular digunakan sebagai aromaterapi yang dipercayai mempunyai pelbagai faedah untuk kesihatan tubuh.


Paling meyakinkan saya, eo adalah sejenis minyak semula jadi yang telah digunakan berzaman dahulu lagi sepanjang sejarah perubatan dan terapi kesihatan oleh nenek moyang kita tanpa campuran bahan berbahaya lain. Jadi, Insyaallah ianya selamat digunakan tanpa kesan sampingan jika digunakan dengan cara yang betul.

Mungkin ada diantara kita yang mengalami masalah insomnia atau tak dapat tidur yang berkualiti sedang berikhtiar mencari solusi mudah dengan membeli ubat tidur atau ubatan lain yang sebenarnya mampu memberi kesan jangka masa panjang pada kesihatan tubuh badan kita. Jadi, mari saya kongsikan bagaimana korang boleh ikhtiar dengan essential oil untuk merawat masalah tidur yang korang hadapi.

Rawat Masalah Tidur Dengan Essential Oil Berikut


Kebiasaannya orang akan mengaitkan eo ini dengan rawatan aromaterapi yang dapat bantu menenangkan tubuh badan dan fikiran kita. Tapi.. harus diingat bahawa tidak semua eo berfungsi untuk membantu kita dapat tidur yang lena, kerana ada pelbagai jenis eo dengan fungsi-fungsinya tersendiri. Jadi disini saya akan cadangkan beberapa eo yang sangat popular digunakan untuk korang guna sebagai solusi untuk mencapai tidur yang berkualiti.


Essential Oil Lavender | Essential Oil paling popular untuk dikaitkan dengan masalah tidur adalah eo Lavender. Kata orang, lavender ni merupakan "essential oil for insomnia and anxiety".

Eo Lavender ini sangat terkenal malah menjadi eo paling kerap digunakan kerana fungsinya yang pelbagai guna. Fungsi utama lavender adalah dapat memberi ketenangan pada tubuh badan dan minda penggunanya. Selain itu, minyak pati ini dapat membantu melegakan simptom kesakitan, memperbaiki peredaran darah, membasmi kuman pada kulit, dan merawat masalah pernafasan. Oleh kerana sifatnya yang menenangkan, ia juga sangat popular dijadikan eo untuk mengawal dan menstabilkan emosi si penggunanya.

Essential Oil Cedarwood | Cedarwood merupakan eo single mempunyai aroma yang hangat. Ia berfungsi merangsangkan Phineal Gland (kelenjar pineal) untuk bebaskan hormon melatonin iaitu hormon untuk tidur. Selain dari penggunaan biasa dengan menggunakan diffuser, korang juga boleh menitiskan beberapa titis pada bantal sebelum korang tidur.

Cedarwood high in "sesquiterpenes", dapat memberi oksigen ke otak dan bantu memberi fokus kepada seseorang. Sesquiterpenes ini juga dapat membantu untuk delete bad memory dalam fikiran kita. Ada yang bertanya kenapa bila diffuse cedarwood mimpi macam-macam? Jawapan kepada soalan ni, ianya adalah normal kerana cedarwood ni bagus untuk erase bad memory yang kita tak suka. Jadi untuk counter balik mimpi-mimpi yang tak best tu, kita boleh sapu setitis eo purification pada tapak kaki.

Untuk pengetahuan korang, eo Lavender ada dalam set keahlian Premium Starter Kit, manakala eo Cedarwood pula tiada dan korang perlu beli secara loose di Virtual Oder (VO).

Cara Guna Essential Oil Untuk Bantu Tidur Lena


Dua jenis eo ini sangat popular untuk mengatasi masalah tak dapat tidur lena. Jadi bagaimana cara nak guna? Ianya mudah sahaja! Selain dengan cara diffuse eo tersebut secara single (secara satu-satu), ianya boleh di campur bersama untuk mendapat hasil yang lebih bagus. Saya sendiri akan diffuse Lavender + Cedarwood sebelum masuk tidur.


Selain diffuse kita juga boleh blend kedua-dua eo Cedarwood + Lavender (Sleeping Blend) dan sapu di lokasi tertentu seperti di belakang telinga, belakang leher, point di tengah antara mata, nadi tangan, tulang belakang dan juga di ibu jari kaki.

Selain essential oil Lavender dan Cedarwood, ada banyak lagi eo lain yang boleh korang gunakan seperti, Frankinsence (juga eo favourite saya untuk dapat tidur lena), Ylang Ylang, Lime, White Angelica dan lain-lain lagi. Kesemua essential oils ini bersifat menenangkan tubuh badan dan fikiran dimana ia boleh bantu korang mengatasi masalah tidak boleh tidur.

Dengan adanya essential oil yang saya nyatakan tadi, korang perlu mencuba pelbagai kombinasi untuk mencari gabungan terbaik untuk anda.

** Sangat penting beli dengan seller produk Young Living, bukan dari mana-mana website dimana konsep "touch & go" kerana setiap essential oil itu ada cara tersendiri untuk dimanfaatkan mengikut masalah yang anda hadapi. Senang cerita, kita perlukan guideline **

Apapun, kita semua cuba ikhtiar. Segalanya Allah SWT yang menyembuhkan. Sebagai manusia kita memang di tuntut berusaha mencari penyelesaian atau penawar kepada sesuatu masalah atau penyakit. Teruskan berusaha, berdoa dan bertawakkal.

Untuk beli Essential Oil atau berminat untuk mendaftar ahli Young Living, anda boleh klik link whatsapp berikut : https://wa.link/8qaj6x

Your Most Wanted YLID : Mawardi Yunus
ID NO. : 27227561
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di FB saya, Mawardi Yunus
atau follow IG saya Mawardi Yunus
atau email di [email protected]
atau sms (wa) +6018-2266623

essential oil insomnia blend, essential oil insomnia recipe, essential oil untuk tidur lena, essential oil tidur nyenyak, essential oil young living untuk tidur, essential oil untuk bayi susah tidur, essential oil agar bayi tidur nyenyak, wangi essential oil untuk tidur, aroma essential oil untuk tidur nyenyak, campuran essential oil untuk tidur, essential oil yang bagus untuk tidur, essential oil young living untuk susah tidur, essential oil untuk mudah tidur , essential oil untuk membantu tidur

Post a Comment

0 Comments