[INFO] Jangan Cukur Misai | Movember Change The Face Of Men's Health

[INFO] Jangan Cukur MisaiMovember Change The Face Of Men's Health | Ha agak bercelaru sikit tajuk entry kali ni kan. Apa kes dengan November nie kan? Kata Blogger +Shawn Razaleigh , November ni special untuk lelaki. Special for what wei? Bulan untuk menghargai dan memperingati lelaki tentang sesuatu katanya. Sesuatu tentang apa kan? Sesuatu yang dipanggil Movember. Wah apatu? 

Movember (satu perkataan singkatan daripada misai dan "November " is an annual, month-long event involving the growing of moustaches during the month of November to raise awareness of men's health issues seperti kanser prostat dan kanser lain lelaki  dan yang berkaitan . Movember Foundation menjalankan acara amal Movember , housed at Movember.com . Matlamat Movember adalah untuk "change the face of men's health."

Movember Change The Face Of Men's Health

Sumber Gambar lotrproject.com [klik]


Dengan menggalakkan lelaki untuk terlibat dan menyokong kempen Movember ini , Movember bertujuan untuk meningkatkan pengesanan awal kanser , diagnosis dan rawatan yang berkesan, dan akhirnya mengurangkan jumlah kematian akibat penyakit-penyakit berkaitan. Bagaimana tu eh? Takkan dengan berkempen. Tak cukur misai janggut penyakit boleh pulih?

Ada caranya. Selain mendapat tahunan pemeriksaan , Movember Foundation menggalakkan lelaki untuk mengetahui tentang sejarah keluarga [jika ada yang terlibat dengan kanser], dan mengamalkan gaya hidup sihat.
Hamm, agak-agak berkesan ker? Buktinya Sejak tahun 2004, Movember Foundation telah menjalankan kempen Movember untuk meningkatkan kesedaran dan dana untuk isu-isu kesihatan lelaki seperti kanser prostat dan kemurungan, di Australia dan New Zealand

Pada tahun 2007, Movember telah dilancarkan di Ireland , Kanada , Republik Czech , Denmark , El SalvadorSepanyol , United Kingdom , Afrika Selatan , Taiwan dan Amerika Syarikat. Ia telah merebak dari Australia ke Afrika Selatan, Eropah, dan Amerika Utara.

In 2010, Movember merged with the testicular cancer event Tacheback. Pada tahun 2011, Kanada merupakan penyumbang terbesar kepada Movember charities of any nation . 

Pada tahun 2012,Movember tersenarai dalam sebagai salah satu daripada 100 NGO atas ( pertubuhan bukan kerajaan) di dunia.

Sumber Wikipedia [klik]

Waaa slama nie banyak kempen-kempen untuk wanita je. Tak sangka untuk lelaki pun ada ye. So, apa kesedaran kita tentang semua nie? korang sokong tak kempen nie? hehehe.

.

Post a Comment

8 Comments

  1. i X cukur 3 hari dah boleh jadi wolverine mcm Mawardi.... hihihi

    ReplyDelete
  2. oo.. penyakit die sembuh sebab kempen eh.. baru tahu.. :) "Movember"

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. tu just untuk kesedaran je bro ekekeke

      Delete
  3. rimas woo..kalau tak bercukur ni

    ReplyDelete
  4. Janggut ok lah, tp jambang klu x biasa bela rasa serabut je.. gatal kt pipi yg x tahan tu.. :D

    ReplyDelete