Kelebihan Dan Manfaat Yang Kita Boleh Dapat Dari Essential Oil Lavender

eo lavender young living

Essential Oil (EO) Lavender merupakan salah satu EO paling popular selain dari EO Lemon dan EO Peppermint. Apa yang saya sendiri perasan, EO Lavender ni biasanya terdapat di dalam banyak jenis produk termasuk jugak skincare dan pewangi. Memang boleh dikatakan Lavender Essential Oil adalah pati minyak yang wangi tapi ia mempunyai macam-macam kebaikan.

Untuk artikel kali ni, kita akan rungkaikan beberapa persoalan seperti; Apa kebaikan dan manfaat EO Lavender? Macammana nak guna EO Lavender Essentail Oil? .

Apa Itu Essential Oil Lavender


Essential Oil Lavender adalah minyak pati yang di ekstrak dari daun dan bunga lavender melalui proses penyulingan berwap (steam distillation) . Lavender mempunyai aroma manis, herbal bunga segar yang menenangkan dan menyegarkan. Ia adalah minyak pati yang paling versatil, tidak ada campuran lain melainkan 100% dari pokok lavender itu sendiri.

Terdapat banyak EO Lavender dari pelbagai jenama yang anda boleh dapat kat luar sana. Ada dijual harga serendah dibawah RM10 sebotol sehingga ada yang mencapai RM100. Persoalannya, EO  macamana sebenarnya yang kita cari. Adakah yang 100% natural, campuran atau 100% sintetik (buatan).

Jika anda mencari EO Lavender yang 100% asli dan bergred therapheutic saya cadangkan untuk beli EO Lavender dari brand Young Living. Proses penghasilan EO ni sangat transparent dan mereka mempunyai ladang sendiri untuk penghasilan EO yang berkualiti tinggi. Berbanding dengan jenama lain, anda kena lebih berhati-hati, walaupun pada label tertulis 100% asli tetapi ia mungkin tidak seperti yang dinyatakan. Yang pasti, EO yang berharga lebih murah itu sudah mesti ada keraguannya.

Kebaikan Minyak Pati Lavender

EO Lavender Young Living mempunyai banyak kelebihan dan manfaat. Antaranya seperti berikut ;
  • Menggalakkan rasa tenang dan melawan ketegangan dan gemuruh yang kadang-kala berlaku
  • Mempunyai unsur imbangan yang menenangkan minda dan badan
  • Mengurangkan stress & menenangkan tekanan akibat hormon
  • Membersih dan melegakan iritasi kecil pada kulit
  • Membantu mempercepat pengeringan luka
  • Boleh melegakan kulit terbakar selepas seharian berjemur di bawah matahari
  • Mengatasi masalah imsonia / gangguan tidur
  • Mengurangkan kecacatan pada kulit
  • Menyokong kulit yang mengalami penuaan
  • Berfungsi sebagai antivirus & anti radang
  • Menghilangkan ruam lampin


Cara Menggunakan EO Lavender Young Living

Ada tiga (3) cara untuk kita dapat kebaikan dari EO Lavender ni iaitu dengan cara Topical (Sapu), Inhale (Hidu), dan Diffuse (Pembauran).


Manfaat Lain EO Lavender

1. Membantu untuk tidur 
Diffuse single atau blend bersama EO Cedarwood / Frankincense.
2. Jerawat / Jeragat 
Sapu dilute / undiluted 
3. Membantu pembekuan darah dari luka kecil
Sapu dilute / undiluted 
4. Gigitan serangga
Sapu dilute / undiluted
5. Anxiety & depression 
6. Sakit mata 
7. Emotional Usage 

Latar Belakang EO Lavender Young Living

Tahukah anda bahawa lavender merupakan sebahagian daripada keluarga pudina dan merupakan satu daripada minyak kami yang paling popular? Young Living mempunyai tiga ladang yang mengusahakan lavender yang terletak di Utah, Idaho dan Perancis. Lavender disuling stim daripada bahagian atas bunga tumbuhan tersebut dan sebanyak 27 kaki persegi tumbuhan lavender diperlukan untuk menghasilkan 15-ml botol minyak pati Lavender. Dalam Greek kuno, seorang pakar perubatan farmakologi dan botani, Pedanius Dioscorides, memuji kualiti dan kegunaan lavender yang pelbagai. Anda boleh menemui minyak pati Lavender dalam pelbagai campuran Young Living, termasuk Stress Away™, Tranquil™, RutaVaLa™, Forgiveness™, dan Harmony™.

Nama Saintifik: Lavandula angustifolia
Keluarga botani: Lamiaceae
Bahagian pokok yang digunakan: Bahagian atas bunga
Wilayah Penanaman: Utah, Idaho, Perancis
Kaedah Pengekstrakan: Penyulingan stim dari bahagian atas bunga
Wilayah YL: Kebanyakan minyak pati Lavender Young Living dihasilkan dari Perancis dan Amerika Syarikat

Nak tahu lebih lanjut? boleh whatsapp saya di 👇:

Mawardi Yunus
0182266623
Agen Sah Young Living Malaysia


essential oil lavender young living, essential oil lavender and cedarwood, essential oil lavender untuk ibu hamil, essential oil lavender price, eo lavender untuk apa, eo lavender untuk luka, eo lavender 5ml, eo lavender untuk tidur, eo lavender untuk kulit, eo lavender untuk jerawat

Post a Comment

0 Comments