Essential Oil Boleh Digunakan Untuk Merawat Demam?

Senarai Essential Oil Untuk Demam

Minyak pati adalah ekstrak tumbuhan semulajadi yang memberikan banyak manfaat kesihatan. Umumnya, minyak pati berkualiti bergred therapeautic seperti minyak pati Young Living digunakan sebagai aromaterapi. Jadi, adakah minyak ini boleh digunakan untuk merawat demam? Semak ulasan berikut.

Definisi Demam

Demam adalah sesuatu yang sering dialami oleh sesiapa sahaja. Biasanya, demam boleh berlaku sebagai satu bentuk ketahanan badan terhadap jangkitan. Demam selalunya boleh hilang apabila penyakit yang menyerang badan telah selesai. Ini kerana demam adalah simptom yang mengiringi permulaan penyakit.

Ramai orang memilih untuk menggunakan ubat kimia untuk mengurangkan demam panas, terutamanya dengan jumlah ubat demam dewasa dan kanak-kanak yang banyak di pasaran. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa pengambilan ubat penurun demam dalam jangka masa panjang & dalam dos yang berlebihan sebenarnya boleh menyebabkan masalah kesihatan pada masa hadapan.

Kini terdapat produk yang semulajadi dan sangat praktikal sebagai cara mengurangkan demam iaitu Young Living Essential Oil. Young Living Essential Oil mempunyai khasiat utama sebagai ikhtiar untuk mengurangkan demam. Ia diperbuat daripada 100% ekstrak tumbuhan semulajadi, tanpa sebarang bahan kimia atau bahan tambahan.

Pilihan Essential Oil Young Living Untuk Demam

Essential Oil Thieves 

Memberikan kesan pemanasan, minyak pati Thieves dilengkapi dengan aroma rempah yang hangat dan menenangkan. Pencuri dibuat dengan menggabungkan unsur eucalyptol dengan limonene. Tidak dinafikan minyak pati jenis ini terbukti berkesan dalam mengurangkan demam.

Essential Oil Lemon

Khasiat minyak pati lemon bukan sahaja bagus untuk penjagaan kulit malah bagus untuk tubuh badan sama ada dimakan secara terus atau digunakan untuk ubat luar.

Menurut Jurnal Mikrobologi Makanan Antarabangsa, minyak lemon adalah anti-mikrob yang, apabila digunakan dengan betul, berkesan untuk merawat banyak hal. Paling bagus, essential oil ini boleh digunakan untuk menurunkan suhu badan. Jadi sangat diperlukan untuk merawat orang yang demam.

Essential Oil Peppermint

Minyak pati pudina mempunyai wangian mentol yang menyegarkan. Minyak ini terkenal dengan sifat anestetik untuk melegakan kesakitan dan antipiretik untuk melegakan demam. Menthol dengan kesan penyejukan yang terdapat dalam minyak ini juga boleh berguna untuk menurunkan teras badan.

Essential Oil Frankincense

Anda juga boleh memilih minyak pati frankincense untuk melegakan demam yang optimum. Biasanya, minyak jenis ini telah digunakan secara meluas dalam dunia perubatan untuk meningkatkan imuniti. Semestinya kandungan bahan astringen, antiseptik dan anti-radang sangat membantu dalam mengurangkan demam.

Essential Oil RC

RC essential oil yang merupakan campuran beberapa minyak yang sangat berkuasa tinggi untuk masalah bahagian pernafasan. Ramai yang mempunyai masalah sinus/resdung pun sudah tidak merana seperti sebelumnya selepas menggunakan essential oil ini. Dengan Teknik sapuan yang betul di tempat yang sesuai atau dengan menggunakan diffuser, RC dapat membantu melegakan dan memberi keselesaan kepada semua. Bagi saya, inhale sahaja sudah cukup buat saya lega.

Cadangan Penggunaan Essential Oil

Senarai Essential Oil Untuk Demam

Lemon : Titiskan eo lemon dlm bath tub mandian atau sebagai bilasan terakhir mandian untuk turunkan suhu badan.

Peppermin : Sapu pada bahagian bawah pusat untuk turunkan suhu badan atau buat teknik sponging dengan cara ;
1- Sediakan sebekas air
2- Titiskan eo peppermint 2 titis kedalam bekas.
3- Basahkan kain & lap pada bahagian yang panas, terutamanya pada bhgn ketiak,leher & kepala.

RC : Guna untuk bantu melegakan masalah pernafasan.

Frankincense :
Sapu pada bahagian sepanjang tulang belakang.

Thieves : Kerap diffuse & sapu pada bahagian tapak kaki.

P/s : ini adalah cadagan peribadi sahaja

Paling best, semua eo-eo yang saya nyatakan di atas ni ada dalam set keahlian #PremEx Young Living ya. Kenapa perlu beli satu2 kalau boleh beli set dan jadi ahli terus. Jimat pun jimat.

Daftar Ahli Young Living


Manfaat Lain Minyak Pati

Essential Oil bukan sahaja boleh digunakan untuk melegakan demam, ia juga mempunyai manfaat lain untuk meningkatkan sistem imun, meningkatkan tumpuan, membangkitkan mood, menjadikan tidur lebih nyenyak dan pelbagai lagi. Sudah tentu, korang hanya perlu memilih jenis yang sesuai untuk digunakan kerana setiap essential oil ada sifat dan manfaat yang berlainan.

Secara rumusannya, demam adalah petanda badan seseorang itu sakit. Untuk itu, korang boleh menggunakan minyak pati Young Living seperti yang diulas di atas dan mendapat manfaatnya. Bukan sahaja mengurangkan demam, minyak yang satu ini sebenarnya mempunyai khasiat lain untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan.

Berminat nak beli essential oil Young Living? Boleh whatsapp saya (klik link dibawah)




Post a Comment

1 Comments

  1. Sekarang boleh di katakan memang Sis bertukar-tukar tiap malam guna semua tu Madi.. paling kerap guna RC... elok tido nyenyak..

    ReplyDelete