8 Cadangan Essential Oil Untuk Meredakan Stress


Stress boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak kira orang dewasa, orang tua atau kanak-kanak sekalipun. Masalah ini boleh berlaku disebabkan banyak faktor dan ia sudah semestinya tak sama antara satu individu dengan individu yang lain.

Stress ni kalau kita tak kawal, ianya akan menjadi sesuatu yang lebih besar. Stress yang terkumpul lama-kelamaan akan membawa kepada masalah kemurungan atau depression pula. Oleh sebab itulah, kita perlu mencari langkah-langkah atau jalan keluar terbaik bagi stress yang dihadapi.

Untuk artikel kali ni, kita akan kongsi salah satu cara terbaik untuk atasi stress iaitu dengan cara ikhtiar menggunakan essential oil. Berikut merupakan beberapa cadangan essential oil yang kita boleh gunakan untuk mengurangkan stress pada diri.

1. Bergamot 

Bergamot oil (limau purut) adalah antidepression kuat kerana memiliki sifat peransang. Pati minyak ini dapat mewujudkan perasaan suka, kesegaran dan tenaga dengan meningkatkan aliran darah.

Sumber dari kulit buah sitrus yang dikenali sebagai Citrus bergamia , essential oil ini boleh membantu mengurangkan tekanan yang korang hadapi. 

Walaupun penyelidikan mengenai kesan minyak pati bergamot agak terhad, beberapa kajian menunjukkan bahawa minyak boleh membantu mengurangkan tekanan dan mempromosikan kelonggaran. Satu kajian 2017 yang diterbitkan dalam Penyelidikan Phytotherapy , sebagai contoh, mendapati bahawa pendedahan kepada aroma minyak pati bergamot selama 15 minit meningkatkan perasaan positif para peserta di ruang menunggu pusat rawatan kesihatan mental.

Minyak bergamot ini juga mampu untuk mengubati masalah kegelisahan, sebagaimana dituliskan dalam kajian di Thailand pada tahun 2011.

Anda boleh menggunakan eo bergamot dengan cara menggosokkan 2-3 titis ke tangan dan tangkupkan ke hidung (cupping) dan mulut untuk menghirup aromanya. Selain itu anda juga boleh menyapu minyak ini pada tapak kaki dan bahagian perut.

2. Lavender

Lavender oil mampu memberikan mood baik pada seseorang. Ia juga merupakan salah satu dari essential oil yang popular digunakan untuk melawan tekanan / stress.

Sebuah kajian yang telah diterbitkan dalam International Journal of Psychiatry in Clinical Practice melaporkan 80 miligram kapsul lavender essential oil dapat membantu mengurangi anxiety dan tekanan.

Penelitian juga menunjukkan tidak terdapat efek samping saat menggunakan lavender oil untuk mengubati masalah tersebut. Ianya sudah semestinya merupakan kabar baik kerana ubat sintetik dan ubat psikotropika sering memiliki banyak efek samping negatif jangka masa panjang.

Kajian lain ada menunjukkan lavender oil, apabila digunakan setiap hari dapat membantu menurunkan tekanan sehingga 32,7 peratus, meringankan masalah gangguan tidur, kemurungan dan meningkatkan status kesihatan secara keseluruhan pada 47 orang yang menderita PTSD.

Untuk menghilangkan stress dan meningkatkan kualiti tidur, anda disarankan untuk diffuse eo Lavender dan letak berdekatan dengan tempat tidur anda. Untuk hasil yang lebih baik, eo Lavender boleh didiffuse bersama eo cedarwood.

Cara lain, anda boleh menyapu lavender oil di belakang telinga untuk mendapatkan manfaat yang sama.

3. Lemon

Minyak pati Lemon, yang berasal dari tumbuhan lemon, kaya dengan linalool (sebatian yang terdapat dalam lemon, oren, basil, mangga, anggur, lavender, dan makanan dan bunga lain), pengamal aromaterapi sering menggunakan minyak pati lemon untuk melegakan tekanan, meningkatkan mood, menggalakkan tidur, dan mengurangkan simptom kemurungan .

Di UK, alat pernafasan aromaterapi peribadi telah digunakan di pusat kanser untuk mempromosikan kelonggaran dan meredakan loya, dengan minyak pati lemon menjadi salah satu aroma yang paling biasa digunakan.

4. Orange

Penyelidikan awal mencadangkan bahawa bernafas dalam aroma manis minyak esensial oren boleh membantu mengurangkan kebimbangan yang dihadapi oleh seseorang. Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Alternatif dan Perubatan Komplementari , misalnya, mendapati bahawa peserta yang menyedut minyak pati orange ini tidak mengalami peningkatan dalam kecemasan atau ketegangan semasa keadaan yang menggalakkan keresahan, tidak seperti mereka yang menghirup aroma kawalan (pokok teh minyak) atau plasebo.

5. Frankincense

Frankincense atau minyak kemenyan arab, merupakan minyak dari sumber getah pokok yang sangat terkenal dari zaman dahulu lagi. Frankincense menawarkan aroma kayu yang pedas dengan efek menenangkan yang luar biasa. Ia juga digelar sebagai "King Of Oil" yang mana mempunyai 1001 kebaikan.

Selain itu, essential oil ini dapat menyokong sistem imuniti dan meningkatkan peredaran darah. Tambahkan beberapa titis essential oil frankincense ke diffuser atau titis di bagian tapak kaki untuk diurut.

6. Joy

Joy merupakan essential oil dari jenis blend (campuran). Kombinasi essential oil single floral dan citrus ni mampu memberi mood yang bahagia, tenang dan mampu melawan stress. Aroma kegembiraan memikat dan mempunyai banyak manfaat kepada emosi sehingga korang boleh memakainya sebagai parfume.

Berikut merupakan essential oil yang terkandung dalam Joy;

Bergamot : menenangkan minda dan badan
Ylang ylang : memulihkan keyakinan & keseimbangan
Geranium : menstabilkan emosi dan meningkatkan semangat, menghilangkan kesedihan, trauma dan kehilangan
LemonMenyegarkan
Coriandermenyokong sistem pencernaan dan peredaran darah untuk kekal sihat, serta pankreas sihat.
Tangerinemeningkatkan semangat fikiran dan tubuh sambil membawa kebahagiaan dan kedamaian, mengurangkan tekanan dan rasa marah
Jasminemengurangkan tekanan dan meningkatkan semangat minda dan badan
Roman chamomilemewujudkan kedamaian dalaman & menenangkan

EO Joy dapat membantu melegakan kemarahan, putus asa, kekecewaan, kesedihan, cemburu, kehilangan orang tersayang, obsesi, kebencian, kebimbangan, tekanan, trauma, dan penurunan berat badan (emosi).

Cara gunanya, korang boleh diffuse, sapu pada bahagian liver, pergelangan tangan. Baunya yang sangat wangi dan kuat boleh dijadikan sebagai parfume dan boleh di masukkan ke dalam tab mandian.

Jika korang sedih dan tidak happy, korang boleh apply eo ni. InsyaAllah menenangkan dan menstabilkan emosi korang.  Secara konklusinya, jika korang ni jenis panas baran dan suka naik hangin, inilah essential oil paling sesuai utk korang guna.

Selain dari itu, ia juga dapat membantu meningkatkan kejelasan fikiran, ekspresi, kebahagiaan, meningkatkan tenaga dan perasaan positif. Joy menggalakkan emosi cinta, kebahagiaan dan keyakinan. Ini adalah penting dlm membantu melepaskan halangan emosi kepada cinta.

Mengikut perubatan Cina tradisional, Joy juga membantu melegakan kesedihan dan kesedihan yang tersimpan di jantung dan paru-paru.

Hati-hati kerana eo Joy adalah bersifat photosensitive kerana mengandingi citrus especially Bergamot. Jadi, tolong elakkan ia dari terdedah secara langsung kepada cahaya matahari dalam masa 24 jam selepas digunakan kerana ia boleh menyebakan kulit menjadi sunburn. Simpan di tempat yang gelap.

7. YL Haven
YL Haven pada asalnya dari nama Stress Away™, seperti namanya, dibuat bertujuan untuk membantu menghilangkan emosi negatif yang mungkin muncul dalam kehidupan sehari-hari kita, seperti stress, ketegangan atau rasa khawatir.

Kadang-kadang kita mengalami tekanan dalam aktiviti seharian kita sama ada kerana masalah pekerjaan atau keluarga. Dengan minyak pati ini, ia dapat digunakan untuk bantu menghilangkan tekanan dan berfikir dengan lebih jelas.

Minyak ini digunakan untuk membantu merelakskan dan mengurangkan ketegangan saraf.

YL Haven merupakan essential oil jenis blends yang mengandungi beberapa essential oil lain seperti;
Cedarwood, Copaiba, Lavender, Lime, Ocotea dan Vanilla untuk menghasilkan aroma tropika yang sangat best.
  • Ocotea merupakan spesis yang hampir dengan kayu manis tetapi mempunyai aroma yang berbeza. Aromanya yang kaya, pedas dan hangat diketahui dapat membantu menenangkan mental dan mengurangkan kegelisahan.
  • Copaiba mempunyai banyak khasiat, salah satunya adalah meningkatkan mood dan mengurangkan tekanan dan kegelisahan.
  • Vanilla pula mengandungi eugenol yang dapat mengatasi ketegangan saraf.
  • Manakala cedrol dalam minyak pati cedarwood membantu meningkatkan ketenangan. Minyak kayu cedar mempunyai aroma tanah yang aman, menenangkan, dan menyucikan.
  • Dan khasiat lavender sangat terkenal dengan anti kegelisahan (tenang) kerana mengandungi linalil asetat dan linalool.
  • Lime mempunyai aroma yang menyegarkan dan menyenangkan yang dapat mengangkat mood dan mengatasi kemurungan.

Bagaimana cara untuk guna essential oil YL Haven?
  • Sapukan pada leher, pergelangan tangan
  • Sapukan pada cakra atau titik vitaflex.
  • Campurkan dengan carrier oil (V6) untuk dijadikan minyak urut.

8. Peace & Calming

Peace & Calming  mempunyai banyak manfaat yang dapat membantu korang untuk menjalani hidup sehari-hari sesuai dengan keinginan. Ingin membuat suasana rumah menjadi lebih memikat, meningkatkan kualiti tidur, atau menemukan cara-cara baru untuk jalani hidup dengan perasaan yang lebih tenang, essential oil ini dapat membantu korang.

Peace & Calming merupakan essential oil blends dengan campuran Ylang Ylang, Orange, Tangerine, Patchouli, dan Blue Tansy. 

Ylang Ylang (Cananga odorata) - memulihkan keyakinan dan keseimbangan
Patchouli (Pogostemon cablin) - membina keseimbangan mental dan emosi serta memberi tenaga kepada minda
Tangerine (Citrus reticulata) - menenangkan dan kaya dengan d-limonene yang membantu mengekalkan rejimen gaya hidup yang sihat.
Orange (Citrus sinensis) - menenangkan dan boleh digunakan untuk merasakan perasaan damai.
Blue Tansy (Tanacetum annuum) - mampu melawan emosi negatif

EO Peace & Calming ini juga boleh membantu rehat malam yang baik dan berehat sebelum tidur.

Ia juga dapat membantu mengimbangi minda, melegakan ketegangan dan tekanan, menenangkan, tidak mudah marah, untuk bersantai. Apabila minda tenang, maka kita boleh fokus dan berfikir dengan jelas. Korang boleh diffuse eo Peace & Calming + Lavender untuk dapatkan tidur yang berkualiti dan minda yang tenang.

Kesihatan mental anda lebih berharga. Jadikan pembelian oil ni satu 'investment' untuk diri anda atau orang yang anda peduli dan sayangi.

Untuk beli essential oil atau berminat untuk mendaftar ahli Young Living, anda boleh klik link whatsapp berikut : https://wa.link/a7z87j

Your Most Wanted YLID : Mawardi Yunus
ID NO. : 27227561
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di FB saya, Mawardi Yunus
atau follow IG saya @mawardiyunus
atau email di [email protected]
atau sms (wa) +6018-2266623

Post a Comment

0 Comments