LAGU RAKYAT NEGERI TERENGGANU HIDUP BERZAMAN

Negeri Terengganu cukup sinonim dengan keindahan seni budayanya. Negeri yang cukup kaya dengan warisan kebudayaan seperti rodat (nyanyian dan tarian), seni tembaga, tenunan songket, batik sutera, ukiran kayu dan berbagai lagi. 

LAGU RAKYAT NEGERI TERENGGANU HIDUP BERZAMAN

Dari daerah-daerah pula muncul lagu-lagu rakyat yang tidak jemu di dengar. Lagu-lagu rakyatnya juga cukup popular dan tidak luput dek zaman. Saya sendiri cukup suka dan teruja dengan keindahan lagu-lagu rakyat yang aslinya menggunakan loghat negeri terengganu ini, antaranya Anak Burung Baniong, Anak Udang, Ayun Buai Kokek, Inang Rodat, Itik Gembo-gembo, Kolek Berkolek, Pintal Tali, Ulek Mayang, Ulek Badang, Watimang Landak, Ya Bani Ya Banang, Ya Dondang.


LAGU WATIMANG LANDAK


Jom kita sama-sama tonton video busking lagu "Watimang Landak" dari sekumpulan anak muda yang sempat kami request ketika berada di Duyong Art Festival di negeri Terengganu tempoh hari.



Hebat bukan? Lagu ini lebih terkesan dengan kemerduan alunan tiupan seruling yang mereka mainkan. *tabik spring pada adik ni, muda-muda dah cekap main seruling. Semoga lebih ramai lagi anak-anak muda seperti adik ni yang mampu mengangkat lagu-lagu sebegini. Jom jaga seni budaya kita, untuk generasi akan datang.

Post a Comment

8 Comments