Antara si Kaya , Si Miskin dan Aku | Cara Bersyukur Atas Nikmat Allah SWT


"Look upon those who are better than you in faith, and look upon those who are less than you in worldly matters. (paraphrase of a Hadith)"
Antara si Kaya , Si Miskin dan Aku | Cara Bersyukur Atas Nikmat Allah SWT | Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik pencipta di langit dan di bumi. Dan kita merupakan sebaik-baik ciptaannya. Tetapi adakah kita sudah rasa bersyukur dengan nikmat yang telah Allah kurniakan. 

"Lihat ke ATAS (ke sesuatu hal tentang sesorang yang LEBIH Baik dibandingkanMu dalam urusan IIMAAN); dan lihat ke BAWAH (ke sesuatu hal tentang sesorang yang LEBIH Buruk dibandingkanMu dalam urusan Harta-benda / DUNIAWI)"

Benarlah, jangan kita terlalu memandang kepada yang lebih senang dari kita , sedangkan ada yang lagi susah dari kita dari segi harta benda dunia. Sesungguhnya dengan melihat ke bawah, hati kita akan lebih bersyukur dan ikhlas dengan apa yang kita perolehi. persoalannya * dimana kita?  tak salah jika MY kata kita sekarang ditengah-tengah antara mereka. Maka selalulah bersyukur supaya hati kita tidak lalai dan angkuh.

kredit foto themuslimshow [klik]

Post a Comment

4 Comments

  1. hye..syira datang jenguk tuan blog..lama tak tegur..hehe
    :) jemput singgah blog syira, akan ada GA APRIL hari ini..tunggu ^_^

    ReplyDelete
  2. betul :)
    Terima kasih :D hihi.
    Yg paling penting bersyukur lah :)

    ingat, ada lagi yg lebih susah dari kita kan..

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum...bro mawardi,

    memang benar.. kita kekadang sering memandang ke atas berbanding memandang ke atas... sering kita kurang bersyukur dengan nikmat yang dianugerahkan. Tidak kira samada banyak atau sikit bersyukur itu perlu ... kan. Terima kasih bro ingatan nie.. kekadng memang kita sering lupa atas kesusahan orang lain... kita rasa kita dah susah, sebenarnya ada orang yg lagi susah kan..

    mselim3

    pls: kekadang ingatan nie utk mselim3 gak... pape nice terima kasih.. i like it.

    ReplyDelete
  4. betul tu....bersyukur lah ape yang ada...tak lebih dan tak kurang...

    ReplyDelete