9 Stadium Bolasepak Paling Pelik Di Dunia | Rekabentuk Stadium Bolasepak Pelik Dan Unik


9 Stadium Bolasepak Paling Pelik Di Dunia | Rekabentuk Stadium Bolasepak Pelik Dan Unik | Kepada peminat tegar bola sepak tu, korang perasan tak ada beberapa buah stadium di negara-negara berbeza yang mempunyai rekabentuk yang pelik dan unik.

Eidi Stadium, Faroe Islands
Eidi Stadium, Faroe Islands | Dikelilingi bukit-bukau dan air, Stadium Eidi di Kepulauan Faroe kelihatan agak terpencil.

The Float at Marina Bay, Singapore
The Float at Marina Bay, Singapore | Dengan kawasan penonton di pantai, Kawasan terapung ini terletak di perairan Marina Bay di selatan bandar raya itu dan merupakan jenis platform terbesar di dunia. Dibuka pada tahun 2007 sebagai satu kemudahan pelbagai guna, Platform terapung ini telah menganjurkan pelbagai acara seperti Perbarisan Hari Kebangsaan, Waterfest Singapura dan Sukan Olimpik Belia. Walaupun bola sepak adalan bukan fungsi utamanya, stadium ini pernah menjadi tuan rumah perlawanan bolasepak.

Estádio Janguito Malucelli, Brazil
Estádio Janguito Malucelli, Brazil | Digelar sebagai Eco-Stadium, Percubaan pertama Brazil menyepadukan rekabentuk antara ekologi dan bola sepak, ia telah direka untuk mempunyai kesan minimum terhadap alam sekitar tempatan, proses pembinaan adalah tanpa konkrit.

Sapporo Dome, Japan
Sapporo Dome, Japan | Sapporo Dome yang dilihat berkonsepkan seakan futuristik, telah dibina untuk Piala Dunia 2002 dan ialah penubuhan England's dramatic group stage win menentang Argentina. Kini ia dikongsi oleh Hokkaido Nippon Ham Fighters pasukan besbol dan Consadole Sapporo kelab bola sepak.

Estádio Municipal de Braga, Portugal
Estádio Municipal de Braga, Portugal | Stadium ini adalah salah satu daripada beberapa yang dibina di waktu untuk Portugal untuk menjadi tuan rumah Euro 2004 dan telah menjadi rumah Sporting Clube de Braga. Hasil daripada kejayaan baru-baru dinikmati oleh penghuni awalnya, A Pedeira (the Quarry) telah menjadi tuan rumah permainan dalam Liga Europa dan Liga Juara-Juara.

Allianz Arena, Germany
Allianz Arena, Germany | Allianz Arena terkenal menempatkan juara Jerman dan Eropah Bayern Munich dan juga pesaing bandar lemah mereka TSV 1860. Dibina dalam masa untuk menjadi tuan rumah perlawanan di Piala Dunia 2006 dengan kos sebanyak € 340m, arena mempunyai kapasiti lebih daripada 70,000 dan telah menjadi salah satu Europe's iconic stadiums dalam hanya masa yang singkat. Stadium yang futuristik yang pertama di dunia yang dapat mengubah sepenuhnya warna luaran. Hasilnya ia telah dilihat dalam pelbagai warna bergantung kepada acara yang dianjurkan.

Mmabatho Stadium, South Africa
Mmabatho Stadium, South Africa | Satu binaan yang luar biasa cari, Stadium Mmabatho adalah arena pelbagai sukan di bandar raya Afrika Selatan Mafikeng jauh di utara negara tersebut. Penggunaan utama stadium adalah untuk bolasepak dan dikatakan memegang 59,000 peminat.

Kerja-kerja sebuah syarikat pembinaan Rusia di awal 1980-an, ciri-ciri stadium adalah berbentuk segi tiga dengan beberapa bahagian yang lebih kecil tinggi tempat duduk di atas dan di belakang untuk memberikan penampilan yang sangat unik.

Beijing National Stadium, China
Beijing National Stadium, China | Stadium Nasional Beijing, lebih dikenali sebagai Stadium Sarang burung ini, telah dibina untuk menjadi tuan rumah Sukan Olimpik pada tahun 2008. Nama samaran ini mencerminkan penampilan luaran ganjil stadium yang mungkin mengejutkan kerana ia menyerupai sarang burung.

Stadion Kantrida, Croatia
Stadion Kantrida, CroatiaStadion Kantrida unik diapit di antara muka tebing berbatu dan biru menindik Laut Adriatik. Lokasi  ini berfungsi sebagai sebuah kuari sebelumnya dan bola sepak yang pertama telah dimainkan di tapak ini pada tahun 1911. Stadium ini kemudian dibina dan dibuka secara rasmi dua tahun kemudian.

Selepas baik pulih pada 2010, stadium mempunyai kapasiti penonton daripada 10,600 dengan ruang untuk tambahan 2,000 penyokong berdiri. 

Sumber Gambar 








Post a Comment

3 Comments

  1. pelik tp ade gk yg cntik.. mcm kt jerman n china 2... :)

    ReplyDelete
  2. Hoho..
    1st time tgk ni.
    Gmbr 1st tu cm plik je nak main bola kt ctu.

    ReplyDelete