9 Cara Membuat Konten TikTok Yang Menarik dan Mendapatkan Jumlah Views yang Tinggi

cara naikkan view video di tiktok

TikTok telah menjadi platform media sosial yang sangat popular ketika ini, terutamanya dalam kalangan generasi muda. Di sini, pengguna boleh berkongsi video pendek yang menarik dan menghiburkan, malah boleh menjadi terkenal dengan jumlah tontonan video yang tinggi.

Walau bagaimanapun, mendapatkan banyak tontonan di TikTok boleh menjadi sukar, terutamanya jika anda baru bermula di platform. Oleh itu, dalam artikel ini, saya nak bincangkan beberapa strategi yang boleh membantu korang untuk meningkatkan bilangan tontonan video di TikTok.

Daripada mencipta kandungan yang menarik kepada menggunakan hashtag yang betul, artikel ini akan memberikan pandangan tentang cara mencipta video TikTok yang popular dan meningkatkan keterlihatan korang pada platform.

Berikut adalah beberapa cara untuk meningkatkan jumlah views video di TikTok:

  1. Cipta konten dalam satu niche sahajasepertimana platform lain, mencipta konten di tiktok akan lebih mudah untuk mendapat view jika konten-konten korang dalam satu niche. Niche (kandungan khusus) dalam konten merujuk kepada topik atau subjek tertentu yang menjadi tumpuan konten atau media korang. Niche boleh mengehadkan skop topik yang dibincangkan, supaya kandungan menjadi lebih fokus dan terarah kepada khalayak sasaran tertentu. Contoh kandungan khusus adalah seperti : teknologi, fesyen, makanan, kecantikan, pelancongan, sukan atau topik istimewa lain seperti keibubapaan atau motivasi diri.
  2. Gunakan hashtag (#) yang betul : Pengguna TikTok sering mencari kandungan dengan hashtag tertentu. Gunakan hashtag yang berkaitan dengan kandungan anda untuk menjadikan video korang lebih mudah dicari dan ditonton untuk pengguna TikTok yang berminat dengan topik yang korang bincangkan.
  3. Gunakan muzik popular: Pilihan muzik popular boleh membantu meningkatkan bilangan tontonan pada video TikTok korang. Memilih lagu yang trending boleh menarik perhatian pengguna TikTok untuk menonton video kalian.
  4. Cipta intro video yang menarik : Pastikan saat ke 4-7 pada awalan video adalah footage yang dapat menangkap perhatian penonton. Selepas itu teruslah beralih ke bahagian utama isi kandungan video.
  5. Buat video dalam durasi yang sesuai: Pengguna TikTok biasanya lebih suka menonton video dengan tempoh yang singkat. Cuba buat video yang tidak terlalu panjang, supaya pengguna TikTok akan lebih cenderung untuk menonton video anda sampai habis.
  6. Kreatif dengan visual: Cuba bereksperimen dengan format visual kreatif, seperti menggunakan filter, stickers dan kesan khas yang tersedia di TikTok. Visual yang menarik boleh menjadikan video anda lebih menarik perhatian dan meningkatkan bilangan tontonan.
  7. Promosikan link video di platform lain: Promosikan video TikTok korang di platform sosial media lainnya seperti Facebook, Instagram, Twitter ataupun Whatsapp status. Hal ini dapat membantu meningkatkan visibilitas video korang dan memperluas jangkauan audiens korang.
  8. Siarkan video dengan kerap: Teruskan menyiarkan video dengan kerap supaya pengguna TikTok melihat kandungan korang pada halaman FYP (for your page) dengan lebih kerap. Menyiarkan video dengan kerap juga boleh membantu membina kehadiran dan meningkatkan bilangan tontonan pada video korang. Walaupun begitu, seberapa kerap sekalipon masa yang korang ambil, pastikan jarak masa selepas 1 jam video sebelumnya dipublish.
  9. Libatkan pengguna TikTok lain: Libatkan (collaborate) bersama pengguna TikTok lain dengan menandakan mereka dalam video atau bekerjasama dengan pengguna lain. Ini boleh membantu meluaskan jangkauan khalayak anda dan meningkatkan bilangan tontonan pada video korang. Lagi popular pengguna TikTok lain tersebut, lagi bagus hasilnya.
Dalam artikel ini, kita telah membahas beberapa strategi yang dapat membantu korang untuk meningkatkan jumlah tampilan video di TikTok. Dari membuat konten yang menarik hingga menggunakan hashtag yang tepat, ada banyak hal yang dapat korang lakukan untuk meningkatkan visibiliti konten korang di platform ini.

Jangan lupa untuk follow tiktok @projektravel untuk banyak kontent menarik.

@projektravel Pemburu Kepala .. Dulu menjadi satu kewajipan setiap kali selepas bertempur, kepala musuh yang terbunuh akan dipenggal. Amalan ini dikenali sebagai ngayau. Ngayau berasal dari kata kayau yang berarti “musuh”. J.U. Lontaan, op.cit. hal. 532. Selepas dipenggal, kepala musuh dibawa pulang sebagai simbol kejayaan, manakala bahagian badan ditinggalkan. Kepala musuh yang dipenggal perlu dijaga rapi. Makanan dipersembahkan, api dinyala bagi mengelak kepala berkenaan mengganggu penghuni rumah. Tradisi ini dianggap pengukur status darjat. Semakin banyak kepala musuh dipenggal dan disimpan, semakin tinggi penghormatan diberikan. 📍#KampungBudayaSarawak #Sarawak #CutiCutiMalaysia #MalaysiaTrulyAsia #ProjekTravel #PTxSarawak #SarawakCulturalVillage #tourismSarawak #TravelSarawak #Iban #headhunters #headhunter #Borneo ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs - Skittlegirl Sound

Namun, tidak ada satu cara yang pasti untuk mendapatkan tampilan yang banyak di TikTok, kerana algoritma platform ini selalu berubah dan persaingan semakin ketat. Yang penting adalah tetap konsisten, kreatif, dan berusaha untuk mengikuti tren terbaru di TikTok. Dengan sedikit usaha dan dedikasi, korang mesti dapat memperoleh jumlah tampilan video yang tinggi dan meraih kejayaan di platform ini. Teruslah mencuba dan jangan takut untuk bereksperimen dengan idea-idea baru!

Post a Comment

0 Comments